Rapsolja eller majsolja?

M

malört

Spelar det nån roll om man ger rapsolja eller majsolja??
Vad ger den ena resp. den andra.
Jag är ute efter mera hull utan att hästen blir för pigg.

:confused:

Sv: Rapsolja eller majsolja?

Jag ger alltid den som heter vegetabilisk, har fått för mig att det är mer energi i majsoljan!

ESCADE =)

Man ska INTE ge rapsolja, men majsolja går däremot utmärkt :)

undrar jag oxå...
jag ger 1dj kallpressad rapsolja/dag... min häst lever än så länge :D

fälttävlansnörd skrev:
Man ska INTE ge rapsolja, men majsolja går däremot utmärkt :)

Majsolja är nog bra att steka i men har inga påvisade positiva hälsoeffekter vilket raps-, lin- och fiskolja har (mkt fleromättat n-3 fett. Din uppfattning om raps kanske kommer från tidigare sorter av raps som odlades förr – citerar nedan mig själv från ett annat bukeinlägg.

“Gamla sorters raps innehöll för hästar och människor ohälsosamt höga halter av erukasyra och glykosinolater. Det första kan påverka sköldkörteln gm att påverka jodupptaget det andra kunde påverka tillväxten. De moderna sorterna för konsumtion har låga halter av båda ämnen. Flera utfodringsförsök med kontrollgrupper har gjorts på unghästar som fötts upp på rapsfrö kaka eller ren olja utan att man sett ngn negativ effekt.”

HH

En annan positiv sak med just rapsoljan tycker jag är att den kan produceras i Sverige.

Knapplån.
Tyvärr circukulerar det ffa i USA en massa myter om "canola oil" (utrrycket används i usa o canada om moderna ogiftiga sorter) vilka delvis bygger på problemen med gamla sorter delvis på att dubbellåga sorter skulle vara framställda med genmanipulation(vilket är helt fel).
En sökning på canola oil ger en massa rolig information men ta på kritikglasögonen först.
PL

Ang. rapsoljan så för jag bara vidare de restriktioner jag fått vad det gäller olja till häst. Själv ger jag inte olja utan loppfrö. Har jag gjort ett felaktigt uttalande så får jag väl ta smällen ;)

Så det kan gå när man följer råd på Buke :smirk:

har för mig att jag läst någon trovärdig fin förklaring som gjorde att jag gick från raps till majsolja... Nu vill jag verkligen veta! Nu ger jag inga stora mängder men blir ju nyfiken! Kallpressat eller inte då? Har det någon betydelse?

Mvh/Somi

Jag har läst i en artikel i en stor hästtidning att majsolja var att föredra framför rapsolja. Kommer inte ihåg varför det var så.
Artikeln handlade om att hästen tar upp mineralämnen bättre med hjälp av olja och då var majsoljan att föredra. ;)

somi skrev:
Kallpressat eller inte då? Har det någon betydelse?

Mvh/Somi

Jag köper varmpressad av 2 skäl. 1. Den kallpressade är 7-10 ggr dyrare
2. Det är svårt att få bort eventuella föroreningar vid kallpressening.

Till Vippan – Även stora hästtidningar kan ha fel. Ger man olja för kaloriernas skull är det likvärdigt. Vill man tillföra hästen de nyttiga fetter som den icke naturbetande hästen sannolikt får i sig för lite av är rapsolja att föredra. HH

Skulle vara intressant med ett rent vetenskapligt rön här, med källa och allt.

Måste erkänna att jag undvikit rapsolja p.g.a. att min f.d.equiterapeut nämnt att det inte är bra för hästar så jag ger majsolja. Hon har nyligen gått sin utbildning och jag antog att det dom lär sig ska vara utifrån de senaste rönen...men inte ifrågasatte jag det, inte. :confused:

somi & Helena:

jag har bara hört att det ska vara kallpressad :)
*en till som inte vet varför man gör som man gör* :D

kallpressad rapsolja, 1liter 10kr på coop... inte dyrt!
men köper man bland foder så blir det dyrt :)
funkar perfa på hovarna oxå!

Lånar tråd....!

Inspirerad av diskussionen runt både namn och pris.... vad är skillnaden om jag ger någon form av vegetabilisk olja som raps eller majsolja jämfört med Kraffts olja som säljs för betydligt dyrare penningar...? Hittills har jag tagit den kostnaden med motivering att jag inte vet tillräckligt om skillnaderna osv för att köpa "vanlig"... men nu blir jag nyfiken och sporrad att fråga de kunniga.... :bow:

Tillsammans med etiketten på flaskan. 10 kr litern är lågpris vanlig rapsolja. Kallpressad är en specialprodukt brukar säljas till väldigt mkt högre pris. Ett problem med kallpressad är att den har en ganska stark o speciell smak, kan nog vara problem att få i vissa hästar.
PL

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 019
Foder & Strö Jag vet att det finns 1000 liknande trådar. Tro mig när jag säger att jag läst de allra flesta. Men… Tycker att detta är så svårt och...
Svar
4
· Visningar
857
Senast: MiniLi
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 940
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 111
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar