Du använder en gammal webbläsare. Den visar troligen inte denna och andra webbplatser på ett riktigt sätt. Du bör uppgradera eller använda en annan webbläsare.
Fick höra av en lokal bonde att raps (i den form man ger köttdjur) skulle vara såå bra att ge hästar. Nu undrar jag varför det nu inte finns nåt rapsfoder till häst och varför jag aldrig tidigare hört att man kan ge det till häst.
har jag aldrig hört.. men det kommer ju nytt hela tiden! kan hända att det är ett ganska nytt fodermedel som fodermarknaden inte "provat" klart än..??
det vettigaste att göra är väl kanske att gå å fråga på lantmännen eller granngården eller nåt liknande ställe som är återförsäljare av foder! där bör de veta! eller varför inte leta reda på någon foderrådgivare och fråga?? http://www.krafft.nu
där kan du hitta foderrådgivare som du kan mejla till!
/Malin
Hej läser lite trådar här på erat forum för att få lite underlag till mitt exjobb på SLU som kommer handla om vidarförädling av raps. Restprodukten då man pressar raps olja blir rapsfrökaka. Detta används sedan länge som foder till kor, med följande innhåll:
Omsättbar energi 15 MJ
Vatten 7%
Smältbart råprotein 265g
Råfett 181g
Växttråd 80g
Calcium 7,4g
Fosfor 10,2g
Proteinkvalité.
AAT 83g
PBV 167g
Fodret är som synes proteinrikt och energirikt då 20% av oljan som fanns i fröet (ca 45% per kg) finns kvar i presskakan efter pressning.
Hundavel & Ras När jag letade ras nu för ett tag sedan läste jag ett antal hundrasböcker från början till slut och skrev ner alla raser jag var nyfiken...
Cookies används för olika funktioner, trafikanalys, innehållsanpassning och annonser. Information om din användning av vår webbplats vidarebefordras till de sociala medier, annons- och analysföretag som vi samarbetar med. De kan kombinera informationen med annan information du tillhandahållit eller de har samlat in när du har använt deras tjänster. Våra regler och sekretesspolicy gäller. Genom att fortsätta använda denna sida godkänner du detta.