Råprotein - Smältbart Råprotein

Z

zazzabella

Jag vet att jag har läst flera gånger angående detta, men ändå så minns jag inte hur det är. Jag har sökt i gamla trådar, men jag hittar inget där. Det jag inte minns är om man bara har värdet för råprotein, KAN man då omvandla det till smältbart råprotein. Hur är det nu, kan man det & hur gör man det isåfall???


Tacksam för svar!!!
Mvh Bella
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Råprotein - Smältbart Råprotein

Det kan man - om man känner smältbarhetskoefficienten.
 
Sv: Råprotein - Smältbart Råprotein

Det kan man - om man känner smältbarhetskoefficienten.

Okej, men vad är smältbarhetskoefficienten för något???

Mvh Bella
 
Sv: Råprotein - Smältbart Råprotein

Det finns en beräkning för hur man får fram kofficienten (som jag varje gång jag får den av Roland på Analycen antecknar och sedan slarvar bort). Jag brukar få tipset att dra av 40 gram från råproteinsiffran för att få smrp, 35 gram om det är ett lågt proteinvärde. Det har hittills stämt tillräckligt väl på mina siffror för att de ska vara användbara.
 
Sv: Råprotein - Smältbart Råprotein

På denna norska fodersida finns genomsnittssmältbarhetskoefficienter för mga fodermedel (fordojelsekoeffisient.). De är precis som de svenska från början uträknade för kor i de flesta fall men skillnaden är väldigt liten. I några fall är de uträknade direkt på häst. Det framgår av tabellen och manualen.

http://www.nlh.no/ihf/fortabell
 
Sv: Råprotein - Smältbart Råprotein

Smältbarheten i ett fodermedel är skillnaden mellan vad man stoppar in och vad som kommer ut, skulle man kunna säga. Olika fodermedel (och ämnen) har olika smältbarhet.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Svårt att välja var tråden ska ligga, men chansar på att den hör hemma här. Vi har kvar barnens gamla ponny som nu är 30 år. I...
Svar
7
· Visningar
1 369
Senast: Cattis_E
·
L
  • Artikel
Dagbok Jag känner och tänker allt som man inte får känna eller tänka. Eller inte ska iallafall. Tillexempel så vill jag så jävla gärna kunna ha...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
5 888
Senast: Luff
·
L
  • Artikel
Dagbok Idag var det ett år sen min hund Bella dog 💔 Och jag kommer nästan inte håg det 💔 Förlåt förlåt förlåt älskade Bella för att jag har...
2 3
Svar
53
· Visningar
4 823
Senast: LiviaFilippa
·
Övr. Hund Hejsan! Jag och min kille är otroligt sugna på en hund. Han vill ha nu-nu-nu medan det är jag som bromsar eftersom jag såklart vill att...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 323
Senast: hollypolly
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 30
  • Valp 2025
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

  • Sele
  • Dressyrsnack 17
  • Hur stor på d-ponny?

Omröstningar

Tillbaka
Upp