Rapporterad

Jamtland

Trådstartare
Jepp, så har man fått ett "r" i raden för första gången. Där fick jag för min tråd tidigare i våras om att ponnyägarna inte ska släpa ut halta och lytta ponnysar på banorna... :devil: :angel:

Men åter till saken! Vad innebär det att lilla damen har ett "r" i raden?

Jenny

Sv: Rapporterad

Det va ju inte kul att få ett r i raden. Just nu så inebär det just ingenting, startmässigt, men om hon får ett r till i raden, då det andra r.et är kvar, så får hon start förbud och du måste fixa ett frisk intyg på henne före hon kan anmälas igen.
Men sen så måste ju du fundera på varför detta r:et kommit till... Va hon halt, eller gick hon på en balans som inte funkade, eller gick det fortare än vad det brukar?? Ja du vet... spekulera i allt och karnske kolla upp henne redan nu, om du e osäker...

Ska böjprovskolla henne i morgon, men jag är rätt säker på att vi inte hittar något. Som det såg ut för mig så är hon felbalanserad (hon såg ut så förut i sommar då hon gick felbalanserad och nu är hon nyskodd, så risken är stor att hovis gjorde "fel"), för det var när det började gå "för fort" som hon gick dåligt=galopperade. Men som sagt, för säkerhets skull så kollar vi henne i morgon.

Tack för ditt svar!
Jenny

som jag skrev i din nämnda gamla tråd så ÄR det vanligt att ponnyerna börjar springa som krattor när kuskarna försöker få dem att trava snabbare än de för dagen är kapabla att göra... De stackars :p ponnyerna går ju dessutom oftast på gränsen av sin förmåga från startlinje till mållinje. Inte en tanke på att "ta upp och köra lugnt" en bit av loppet, utan fullt ös hela vägen. Och alla gör så, vilket "tvingar" alla andra att också göra så om man vill lyckas bra :crazy:

ameo, vars treåring för övrigt ska kvala nästa helg...

Jo, min ponny var inte ensam om att springa som en kratta, grejen var också att hon gick 10 sekunder över vad hon "brukar" gå. Men hon ska kollas ikväll, och är det inget fel i lederna eller kroppen så får jag hitta någon som kan det där med balans och försöka göra något där.

Lycka till med kvalet! Min treåring kvalade i juni, men blev sen halt och har nu fått "vintervila" för vi fick henne inte att orka med sig själv.

Jenny

Senast ändrad:

inte så mycket mer än att de travbanor du startar på kommer att hålla ett extra öga på din ponny. Har man fått ett r så vet de att ponnyn travat dåligt o kollar extra noga. Jag körde en ponny som blev rapporterad, starten efter blev han avstäng (körde på en annan bana) och fick sex dagars startförbud+ friskintyg. För HÄLTA??? jag o ägarna stod som frågetecken. och inte nog med de, vi fick inte tag i vet. så att han/hon kunde visa var sjutton hästen var halt. Antagligen så hade de sett hans "r" i raden o betstämde sig för att ge startförbud eller så var de samma vet. som på banan innan....

OK. det visste jag faktiskt inte... Har alltid fått veta att två r betyder startförbud och frisk intyg, men det kan ju vara ändrat.

Är det samma regler som för "stora"?

Där gäller: Har hästen blivit rapporterad i två eller fler av de senaste fem starterna och dessa är inom en åttamånadersperiod får hästen inte anmälas inom 7 dagar och friskintyg måste uppvisas senast i samband med anmälan.

passar på att fråga om någon vet vad (specialundersökning erfordras) innebär, hästen i fråga har 5rapporteringar. Räcker det att man går till en ET och vet med en sådan häst. eller behövs det göras något mer utöver det "vanliga" ???

Alltså vad vill stc att man gör för specialundersökning

(det är storhäst jag pratar om...)

Senast ändrad av en moderator:

Visst är det härligt med enväldiga domare?! :devil:

Fast det är liksom bara att acceptera att domaren alltid har rätt. Fast ibland är det svårt... På Östersund blev en bekant diskad för att hästen först galopperat en kort bit (och FÖRLORAT två placeringar på det), när ponnyn sedan ställde sig i trav och sprang in de placeringar blev han diskad för han sprang så fort i TRAV... (det här var alltså DOMARENS motivering till diskningen...) :confused:

Sen diskades inte ponnyn förrän EFTER att resultatet tillkännagetts, och han diskades heller inte i högtalaren utan domaren kom till stallet och sa till efter ca 15 min. Vi stod som :eek: allihop...

Jenny

Ja vad jag vet så ska ponny travet följa "stor"travet, och då borde det ju vara frisk intyg efter andra r... om det är under en 8mån period.

giffan skrev:
Ja vad jag vet så ska ponny travet följa "stor"travet, och då borde det ju vara frisk intyg efter andra r... om det är under en 8mån period.

...eller om de ändå anser att det krävs. Jag läste nämligen igen om bestämmelserna nu eftersom jag har en häst med ett "r" i raden och tänkte kolla upp hur det är.

Blir min häst rapporterad nästa gång också så är det inte obligatoriskt med friskintyg OM de inte kräver det ändå. (På tisdag är det 1 år sen det försöktes kvala och gick fullständigt åt skogen men hade inte hon rapporterats då hade jag nog undrat vad de höll på med. :o )

/// ghost

Nu får jag skämmas... :o :cool:

Lilla damen var efter böjprov halt på hb knä... Tänk så det kan gå! Bra att domarna har koll! :angel:

Jenny

ja, visst finns de de som har rätt. Men den ponnyn jag körde var varken halt eller reagerade när vi gjorde friskintyget (på böjprov eller när jag körde) så jag vet inte vad de sysslade med.

Jamtland skrev:
Visst är det härligt med enväldiga domare?! :devil:

Fast det är liksom bara att acceptera att domaren alltid har rätt. Fast ibland är det svårt... På Östersund blev en bekant diskad för att hästen först galopperat en kort bit (och FÖRLORAT två placeringar på det), när ponnyn sedan ställde sig i trav och sprang in de placeringar blev han diskad för han sprang så fort i TRAV... (det här var alltså DOMARENS motivering till diskningen...) :confused:

Sen diskades inte ponnyn förrän EFTER att resultatet tillkännagetts, och han diskades heller inte i högtalaren utan domaren kom till stallet och sa till efter ca 15 min. Vi stod som :eek: allihop...

Jenny

Har hänt mig me, fast min galopperade 60 m och blev diskad, snacka om att jag var arg. (förra året) samma bana som han fick friskintyg i år...gillar inte domarna på den banan men ponnyn gillar att springa där så de e bara att le och se glad ut... :mad: ska dit den 11 igen så vi får väl se hur de går då...

Liknande trådar

Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
14 803
Senast: Niyama
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 551
Senast: Freazer
·
Kropp & Själ God morgon, och gott nytt år! :heart Jag har lite nätfasta över ledigheterna men behöver verkligen er expertis just nu. Jag berättade...
2
Svar
38
· Visningar
4 376
Senast: Badger
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 198
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka