Rapporter och avsky.

Enya

Trådstartare
En gång i tiden älskade jag att skriva rapporter. Faktiskt. Jag vet inte var jag fick den kärleken till det ifrån. Jag förstår inte det. Alls.

Jag skriver en rapport nu och har kommit på att jag avskyr att skriva rapporter. Det är tråkigt. Det är jobbigt. Det är svårt. Och det är tråkigt när det är tråkiga ämnen. Får man våga andas den tanken? Sätta den i skrift, säga den?

I höstas skrev jag två egna rapporter och en i gruppen och denna terminen har jag skrivit en rapport med gruppen och så håller jag på med denna som jag ska klura ihop till söndag. Jag ooooorkar inte, det är så tråkigt!!!! Det är en LIArapport (LIA=Lärande I Arbete=typ praktik), alltså en rapport som svarar på frågeställningar jag skapat utefter målen för min LIAperiod. Min LIA var intressant, var på Neurologen och jag lärde mig massor och nådde upp till målen utan problem trots att jag missade två veckor av 5 (var sjuk en vecka och första veckan missade jag p.g.a. missförstånd mellan min förra LIAplats och skolan). Men att skriva en rapport som är skapad runt mina mål känns bara såååå jobbigt just nu. :banghead:

Så, ge mig alla tips ni kan om hur man mutar handledaren, fuskar, skriver av andras arbeten och hur man får betyget VG utan att anstränga sig!! Eller vänta, det är ju inte bra, så får man inte göra!. Bättre att ge mig lite pepp så att jag orkar fortsätta! :D:bump:

Jag skriver förresten om diagnoskoder, Webbpasis, Melior och lagarna man som medicinsk sekreterare måste ta hänsyn till inom arbetet och journalföring. Och där kom jag på att jag nog måste precisera just den ena frågeställningen, annars lär jag få anmärkning på det...


Blä!!:banghead::banghead::yuck:
 
Sv: Rapporter och avsky.

Dig kan man då alltid lita på, du finns alltid där med pepp vad som än händer! :love: Tack så mycket! :bow:

Får väl försöka sätta mig med rapporten lite. Får väl försöka sluta vara så arg på allt, men det är svårt att göra nåt trist när det är ...trist liksom.:p
 
Sv: Rapporter och avsky.

Eftersom jag är arg på mitt jobb efter att ha haft hell-week förra veckan så kanske jag inte är till så mycket hjälp med pepp, men jag är ju medicinsk sekreterare, så ställer du några konkreta frågor kanske, kanske jag har svar :p

För övrigt så älskar jag mitt jobb egentligen men just nu är det inte kul på jobbet :arghh: :rage: :wtf: :banghead:
 
Sv: Rapporter och avsky.

Oh, för tre veckor lämnade jag in min LIA-rapport och tillika utbildningens sista rapport. Den största peppen jag kan ge dig är att du kommer att älska känslan när det är inlämnat och klart!! :laugh: Och jag tyckte skrivandet var asatrist och tråkigt :D

Har du strukturerat upp det? Jag började med ett sätta mig och lista alla rubriker jag ville ha + en rad eller två om vad som skulle stå under varje rubrik. Sen skrev jag på den del jag kände för just då, typ :)

Kom igen nu, du fixar det här! :banana: :bump: :banana: :bump:
 
Sv: Rapporter och avsky.

Dig kan man då alltid lita på, du finns alltid där med pepp vad som än händer! :love: Tack så mycket! :bow:

Får väl försöka sätta mig med rapporten lite. Får väl försöka sluta vara så arg på allt, men det är svårt att göra nåt trist när det är ...trist liksom.:p

Det vet du. Alltid :love:
Varsågod. Hoppas att det hjälpte något :)
 
Sv: Rapporter och avsky.

Eftersom jag är arg på mitt jobb efter att ha haft hell-week förra veckan så kanske jag inte är till så mycket hjälp med pepp, men jag är ju medicinsk sekreterare, så ställer du några konkreta frågor kanske, kanske jag har svar :p

För övrigt så älskar jag mitt jobb egentligen men just nu är det inte kul på jobbet :arghh: :rage: :wtf: :banghead:

Ah vad trevligt! Konkret fråga: Vill du skriva min rapport till i morgon? :p

Det är så svååårt ju! :(

Men webpasis, hur skulle man kunna beskriva det? JAg är nog ute och cyklar känner jag. Försöker förklara och insåg att jag skrivit samma sak på två lika sätt, bara att radera ett stycka. Suck!

Använder ni Melior? Vad tycker du om det? Jag gillar det, men är inte van vid något annat! ;)

Jag brukar ändra mina frågeställningar under arbetets gång så de är alldeles för öppna nu känner jag. En av dem är varför man diagnoskodar vården.... den andra är vilka lagar man måste ta hänsyn till och den tredje är hur patientens elektroniska väg i vården ser ut.... SUUUCK!!

Jag dör snart!

Vad har hänt under veckan? Varför har den varit jobbig, om du vill berätta om den förstås? :)
 
Sv: Rapporter och avsky.

Oh, för tre veckor lämnade jag in min LIA-rapport och tillika utbildningens sista rapport. Den största peppen jag kan ge dig är att du kommer att älska känslan när det är inlämnat och klart!! :laugh: Och jag tyckte skrivandet var asatrist och tråkigt :D

Har du strukturerat upp det? Jag började med ett sätta mig och lista alla rubriker jag ville ha + en rad eller två om vad som skulle stå under varje rubrik. Sen skrev jag på den del jag kände för just då, typ :)

Kom igen nu, du fixar det här! :banana: :bump: :banana: :bump:

Tack!

Jag gjorde lite grann som du, men jag har ingen inledning till varje stycke, jag har alltid tyckt det känts meningslöst till en rapport på 1000-2000 ord bara :o och fått det påpekat på varje rapport jag gjort :o

Rubrikerna har jag och skriver just nu på analysen så jag har mycket kvar och ingen ursäkt för att inte sitta och skriva egentligen men min hjärna är sur på mig och värker så jag är sur tillbaka:p

Bläääää!
 
Sv: Rapporter och avsky.

Det vet du. Alltid :love:
Varsågod. Hoppas att det hjälpte något :)

Vad rörd jag blir! :love:

Det tror jag det gjorde! Jag har kommit en liten bit på vägen, tyvärr inte så långt som jag egentligen borde kanske, men jag tycker det är så svårt att skriva något vettigt just nu! :o
 
Sv: Rapporter och avsky.

Ibland är det bara så hopplöst :( Du får försöka sluta tänka att det är svårt och istället intala dig att det är enkelt. Du får sätta en gräns för dig själv att inom en timme så måste du ha skrivit x antal ord för oftast är det ju så att har man väl kommit igång så rinner det bara på.
Här får du en peppdans till så att du kan sätta fart sedan :)

:banana::bump::banana::bump::banana:
 
Sv: Rapporter och avsky.

Ja det har du rätt i, det var inte så jag menade! :laugh:

Jag menade inledning till analysen, inledning till metod och inledning till resultat och inledning till slutsats. Så typ. Att "I det här avsnittet ska jag skriva om..." Jag tycker det känns så fel i en sådan kort rapport. Denna ska vara på 1000 ord mellan metod och slutsats! Och mina tre frågeställningar ska få plats där :eek::wtf:
 
Sv: Rapporter och avsky.

Ibland är det bara så hopplöst :( Du får försöka sluta tänka att det är svårt och istället intala dig att det är enkelt. Du får sätta en gräns för dig själv att inom en timme så måste du ha skrivit x antal ord för oftast är det ju så att har man väl kommit igång så rinner det bara på.
Här får du en peppdans till så att du kan sätta fart sedan :)

:banana::bump::banana::bump::banana:

Tack! :D

Okej, du har rätt, jag måste tänka att jag kan! Men det är ju så svåå...lätt! :p
 
Sv: Rapporter och avsky.

Jag gjorde typ såhär:

1 Inledning
Detta kapitel förklarar grunderna till rapporten med bakgrund och rapportens uppbyggnad.

1.1 Vad är LIA?
LIA står för Lärande i Arbete och är en del av utbildningen där eleven får praktiska erfarenheter... etc

Och så samma med kap 2 och sånt. PMa din mailadress så kan jag maila över min sista rapport om du vill, jag fick iaf vg ;)
 
Sv: Rapporter och avsky.

Var din rapport stor?

Min är ju liten, bara andra LIAperioden jag haft :)

På tal om mail, jag har inte kollat min sedan i förrgår, får ju anledning nu :D
 
Sv: Rapporter och avsky.

Det var min 18-veckorsLIA, men jag skrev nog lika stor rapport för 8-veckorsLIAn också :D Tror jag slutade på runt 19 sidor (inkl. bilder :D )
 
Sv: Rapporter och avsky.

Vår förra LIArapport var större än den här, tror vi skulle använda 1200 ord, men 1300 gick bra. Förstår inte varför den måste vara såå liten med tanke på att den ska täcka in alla 5 målen..... :wtf: Och nu bara 1000 ord.

Får se hur det blir! Du beskrev syftet bra! Jag brukar få krysta ihop något, för det enda jag kan komma på som syfte är att Lernia anser att jag ska skriva en rapport om min LIAperiod så då gör jag det. Typ så. På avgränsningar kanske man kan skriva att Lernia bara har givit oss 1000 ord att bolla med :angel:
 
Sv: Rapporter och avsky.

Jag hittar inte rapportmallen nu!!!!!!! Jag måste ju ha den för att kolla! Jag minns inte riktigt vilken modell vi använder, Harvad, finns det nån sån? Inte samma som Malmö Högskola i alla fall. Men analysdelen, ska inte det vara relativt kort och resultatet långt??? :/
 
Sv: Rapporter och avsky.

Resultatet brukar vara längst, och sen analysen. Men Harward eller Oxford är källhänvisningsmodeller ju.
 
Sv: Rapporter och avsky.

Ja jag tänkte också det, men kommer inte fasen inte på vad de sa om den! Vad trist och var har jag gjort av mitt papper och varför är det borta och hur ska jag göra utan det! :(

Men som TW så fint skrev, detta är lätt :D
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp