Rapar hästar?

Sv: Rapar hästar?

Min häst hickade i flera timmar vid 2 tillfällen. Det var definitivt hicka - hela kroppen hoppade, tydliga hickljud. Men det försvann.
2 gånger på 9 år. Obs hon var helt lugn, ingen stress och absolut ingen krubbitning eller luftsnappning.

Min förra häst "rapade" faktiskt. Och han gjorde det ganska ofta. Det liksom kurrade i magen, uppför halsen och sen pös det ut ur munnen. Jag trodde heller inte hästar kunde det förrän jag hörde min rapa för första gången.

Min förra häst "rapade" faktiskt. Och han gjorde det ganska ofta. Det liksom kurrade i magen, uppför halsen och sen pös det ut ur munnen. Jag trodde heller inte hästar kunde det förrän jag hörde min rapa för första gången.

kl (är osäker på vad det är exakt och när det används, men antar att detta antagligen är det)

Ännu en gammal tråd:angel: Men hur är det? Kan hästar officielt rapa eller inte, och om inte, vad är det för fel på de hästar som ändå gör det? Min har rapat ganska friskt vid olika tillfällen de senaste veckorna. Inget med luftsnappning att göra utan precis som beskrivet ovan! Står och ser ganska dåsig och rund ut och sen kommer där en stor rap som luktar gräs. Ofta mycket fisande med... Något att oroa sig över?

kl

jag tycker de låter som att vissa rapar när dom krubbiter/luftsnappar..va längesen ja hörde de men har för mej att de lät som om dom rapar..

men som sagt så är ju de en av anledningar till att många hästar får kolik av tex krubbitning eller luftsnappning just för att dom inte får ut luften igen..så dom borde inte kunna rapa för då hade många problem försvunnit tror ja.

sen hickar min häst ofta, eller inte ofta men ofta i samband med massage eller så så börjar min häst hicka..och han gillar de inte alls.

kl

jag tycker de låter som att vissa rapar när dom krubbiter/luftsnappar..va längesen ja hörde de men har för mej att de lät som om dom rapar..

Fast då låter det ju rapaktigt när luften går IN. På min kommer luft definitivt UT.:crazy:

Liknande trådar

Hästvård Hovslagaren var här igår. Han hade sin praktikant med som varit med ett par gånger förr. Hen går sista terminen på...
Svar
19
· Visningar
1 122
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 250
Senast: skiesabove
·
Hästvård Har inte haft anledning att titta närmare på sådana produkter förut, men om nu kylning blir ett regelbundet inslag i min och hästens...
Svar
7
· Visningar
389
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 161
Senast: Kilauea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka