Rapar hästar?

Sv: Rapar hästar?

har för mej att det låter som om hästen rapar när den luftsnappar (antar att den inte krubbiter).

Nä det tror jag inte att de kan. Då hade inte hästar fått kolik i lika stor utsträckning tror jag.

Nej kräkas visste jag och rapa har jag för mig att jag visste att dom inte kan. Men vad kan det då ha varit? :confused: Det lät precis som rap. Inte bara en gång. Det var tidigare på dan. Först blev jag orolig att hon fått typ foderstrupsförstoppning eller kolik. Men hon visade inga andra symtom förutom att vara lite trött kanske. Men hon var pigg och glad i kväll när jag jag var och gav kvällsmaten.

Har aldrig trott det heller, men härom dagen hörde jag faktiskt något som lät misstänkt lik en rap från mitt sto...mullrade till i magen först o sen kom en ordentlig rap...:crazy: Har aldrig hört det från häst förut!

Trodde heller inte hästar kunde rapra men när jag hade en new Forest för många år sedan o han älskade cola o när han fick det så lät det alltid som om han rapade efteråt, aldrig annars. Har dock aldrig hört någon "rapa" efter det.

har aldrig heller hört en häst rapa men vårat föl tror jag hade hicka en gång för det liksom ryckte till i magen på henne precis som hicka! det försvann ju efter en liten stund!

Hästar kan inte rapa, punkt slut. Det beror på att deras övre magmun är utformad på ett sätt som förhindrar allt återflöde till matstrupen, vare sig det rör sig om luft eller digesta.

Precis som någon sa så är detta en anledning till att hästar drabbas så hårt av överjäsning i mage/tarm. Eftersom inget återflöde kan ske så kan magsäcken sprängas av all den luft som samlas där vid t ex en förstoppning i tunntarmen. Därför är det viktigt att veteinären går ner med en slang i magsäcken på en häst som har kraftiga symptom på kolik - genom slangen kan det komma litervis med rap!

Krubbitning och luftsnappning är inte detsamma som att hästen står och rapar!

TantEster skrev:
Krubbitning och luftsnappning är inte detsamma som att hästen står och rapar!

Självklart är det inte det (eftersom hästar överhuvudtaget inte kan rapa). utan det som jag menade var att lätet som blir (särskilt vid luftsnappning) låter precis som om hästen skulle stå och rapa..vart sj väldigt chockad då jag var i ett stall då jag hörde nåt som lät precis som rapar, flera i rad. då kom det från en häst som stod och luftsnappade. ungefär som när människor "fuskrapar", drar in luft så att det låter som en rap.

k055.gif
ingen aning faktiskt..

Nu drar jag upp en gammal tråd ist för att göra en egen:)

Här svarar vissa att hästar KAN INTE rapa.

Men i kväll gjorde min det!

Hon har inga olater för sej så jag kan inte annars förstå vad det skulle kunna varit.

Jag stod och gosa med henne och hörde muller och bubbel i magen, det bubblar upp mot halsen och ut kommer en stor rap, jag hörde hur luften pös ur henne.
Sedan direkt lyfte hon svansen och fes...

Hon har nyligen bytt hage med mer gräs så troligen har hon gas i magen, ska promenera i morgon för att se om hon fiser mer:D

Min häst har också rapat, en enda gång har jag hört honom göra det. Om det sedan var en tekniskt fulländad rap efter konstens alla regler, eller om det bara lät som en klockren rap, vet jag inte. Det lät INTE som när de krubbiter eller luftsnappar i alla fall.

Dessutom har jag hört honom prata i sömnen, det var hur gulligt som helst. Gnäggningen lät så där barnslig som skallet gör på hundar när de skäller i sömnen! :love:

Våran ponny "hickar" och det kan nästan låta som om den rapar.
Men i själva verket tror jag att den använder stämbanden, i hennes fall för att visa missnöje då hon "hickar" varje gång vi spänner sadelgjorden och tränsets delar.

men jag håller med att hästar KAN inte rapa precis som att inte vi kan flyga utan hjälpmedel. de är inte konstuerade på det sättet, däremot luftrapar kan möjligtvis fungera då detta inte kommer från magen utan från luften som finns i strupen.

Liknande trådar

Hästvård Hovslagaren var här igår. Han hade sin praktikant med som varit med ett par gånger förr. Hen går sista terminen på...
Svar
19
· Visningar
1 122
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 250
Senast: skiesabove
·
Hästvård Har inte haft anledning att titta närmare på sådana produkter förut, men om nu kylning blir ett regelbundet inslag i min och hästens...
Svar
7
· Visningar
389
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 161
Senast: Kilauea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka