Rangordning.

• Övr. Katt
  • Trådstartare Trådstartare bengibollen
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 1
  • Visningar Visningar 2 995
B

bengibollen

Hur ser man vilken rangordning katter har inbördes?
Min katt och min brors katt brukar träffa varandra ganska ofta, ibland under någon veckas tid, och de är riktigt bra vänner. Men jag har inte lyckats klura ut hur de rangordnar varandra. Samma sak när jag vaktade en kompis två bondkatter senast. Efter en dryg vecka när det var dags för de andra katterna att få komma hem var de kompisar hela bunten. Efter halva veckan hörde jag nästan inte ett morr eller fräs. Men samma sak där, hur katterna hade skött rangordningen har jag ingen aning om.
Kan det vara så att det tar längre tid? Eller ordnar de inte alltid in sig?

Sv: Rangordning.

Jag har tre katter, som alla är sams och gärna både busar, äter och Kelar ihop.

Dock ser man ganska snabbt vem som är högst i rang genom att ge EN katt väääldigt god mat i en väldigt liten skål. Den katt som står högst i rang är den som kommer få äta upp den goda maten (dvs kan fösa undan de andra).

Samma sak när de leker, när en en katt vill leka men den andra inte vill leka mer och fräser ifrån så ser man direkt om katten som blir tillsagd 'backar' eller istället bara fortsätter propsa på lek och den som inte vill leka flyr.

Här är bondkatten king of the hill, sen kommer siamesdamen och längst ner är siameshanen. Dock om man inte känenr dem kan man tro att siamesdamen är längst ner. Det är nämligen mer än en gång som siamespojken jagar henne runt huset, gör luftöverfall och hoppar på henne etc och hons er ut att fly för livet. Men när HON anser att 'nu räcker det' så fräser hon, och siamesen lommar iväg för att hitta något annat offer att terrorisera ;) Dvs hon är över honom i rang.

Sen är MIN erfarenhet att katter som bor ihop och accepterar varandra sällan uttalar så mycket rang mot varandra, dvs man kan få studera dem länge och väl i en lång rad situationer innan man får helt klart för sig vem som VERKLIGEN bestämmer.

Liknande trådar

Övr. Katt För några veckor sedan gick en av mina katter bort. Han var 15 år och hade börjat tackla av sedan en tid tillbaka, i början av januari...
Svar
2
· Visningar
483
Senast: MJLee
·
Övr. Katt Hoppas på tips från kloka Buke! 😊 Både jag och min pojkvän har katt. De har inte fått träffas än, och det jag funderar på efter att...
Svar
11
· Visningar
1 339
Senast: fejt
·
Övr. Katt Har lite beslutsångest gällande hur jag ska göra. Har en 14-årlig katt som sover hela dagarna, vilket inte är så konstigt med tanke på...
Svar
1
· Visningar
457
Senast: Sassy
·
Övr. Katt Hej. jag har en fråga gällande mina 2 katter som helt plötsligt inte kommer överrens. Dom är båda hanar och kastrerade. Den ena hanen är...
Svar
3
· Visningar
726
Senast: Svartkatt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Sommartid
  • Vad gör vi? Del CCXI
  • Högerregeln

Hund, Katt, Andra Djur