Rangordning i hagen

Sv: Rangordning i hagen

Kul att du inte misstycker :)

Att det blir så med en del kvinnliga chefer tror jag beror lite på att vissa av dem känner att de är ute på okänt vatten, och att det även i vissa fall kan finnas underarbetare som inte riktigt accepterat chefen. Men jag har även mött på kvinnliga chefer som har det där lugnet och pondusen :)

Vissa hästar är alldeles otroliga på det där att helt lugnt och kallt ta över en flock. Tror däremot att sätter man två av sådana tillsammans så går det mindre lugnt till, åtminstone om ingen av dem kan acceptera att bli lägre.

Hade i hästens hage ett sto som i början var lågt i rang, men vartefter tiden gick så hade hon "lirkat in" sig hos min häst, vilket gjorde att hon då lite bossade upp sig mot andra (hon vaktade även honom, vilket inte alltid var så kul när man skulle ta in honom). Var däremot inte han i hagen så var hon ner i rang igen, vilket hon nu också är efter att han blev såld.

En liten fråga till de som vet. Bryr sig en ranghög/ledare om vilken plats i rangen de under honom/henne har, eller är de alla bara ranglägre för honom/henne?

I "min" flock funkar den ranghöge såhär:
-Han vill in sist men vallar alla till grinden i den ordning han vill (ranglägst först)
-Han spanar och har koll på eventuella faror
-Han sätter valacker som försöker "ta" hans sto på plats

Den ranglägsta i flocken beter sig såhär:
-Blir vallad till att komma in först
-Är mest avslappnad utan ansvar

Vissa hästar är alldeles otroliga på det där att helt lugnt och kallt ta över en flock. Tror däremot att sätter man två av sådana tillsammans så går det mindre lugnt till, åtminstone om ingen av dem kan acceptera att bli lägre.

Nej, så är det. Då kan det bli riktigt allvar. En gång tog vi in en beteshäst som verkade ranghög, den jagade min häst ut ur hagen en gång. Sen lät han resten av flocken ta över jagandet och höll bara koll på att det sköttes:cool:

Tog jag ut honom vågade de andra inte pipa mot den nya hästen:o

Där var det tydligt att han såg just denna som ett hot och han tänkte inte ge den en chans. Det såg han direkt. Det gick inte att ha dem i samma hage, beteshästenfick åka hem och jag skämdes.:o Hade inte gjort så förr trots att många hästar kommit o gått. Säkert en "jämlike" han inte ville ha i hagen.

Solis:

Tänker också på mänskligt ledarskap, fast jag tycker många män platsar där också, bland dom som vill vara ledare men inte riktigt har egenskaperna. Själv har jag lärt mej mycket av min gamla valacks sätt att vara "chef":rofl:

kl om ledare:

Jag är lärare och ser ofta elever i olika grupperingar om dagarna. Man ser tydligt att det finns positiva ledare och negativa ledare.

De positiva är ledare för att de har många bra egenskaper och får sitt gäng att ha det bra. Det är genom ren charm eller många kompetenser som de hamnade i toppen. här tänker jag på den där hästen som självklart strosar in i hagen och har de andras respekt och förtroende direkt.

De negativa ledarna är ledare genom att hela tiden bevisa sig själva. Det leder till oro i gruppen och de tar till olika grepp (negativa) för att utmana varandra. Jag jämför här med de hästar som försöker ta ledarplatsen genom att slåss och bete sig fult.

Min lilla flock av två (under sommrarna har jag haft fler på bete här) har en tydlig negativ ledare som vallar runt och ser till att hela tiden bevisa att hon bestämmer. Äter det andra stoet på en god tuva ska bannemig hon bort så att ledarstoet får äta det! Öronen bak och tydliga signaler. Fattar det andra stoet inte så skriks det och sparkas i luften. Svår ibland för oss att ta in för hon tycker inte alltid att det är vi som bestämmer. Man måste jobba mycket med henne för att få hennes förtroende.

Det andra stoet är lugnt och sansad och låter sig hunsas med. Kommer gärna till oss när vi kallar och tas in först på kvällarna. Var dagmamma när ledarstoet hade föl. Fölet ville inte vara med mamma alls förutom för mjölken. Fölet tyckte det andra var trevligare att umgås med helt enkelt. Jag tycker lite synd om detta stoet nu när fölet är borta... Visst så kliar dom varandra men hon vill nog ha någon mer kompis att umgås med.

När jag har stora hästar här (mina är shettisar) så jagas de runt och mitt ledarsto skriker och sparkas så jag har fått dela upp hagen för de andra hästarnas säkerhet. Ville inte vänta och se om det löste sig eftersom det inte var mina pållar...

Ja, långt inlägg men jag tror vi alla har en massa tankar om sin flock. Kul att diskutera och lyssna på andra.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 350
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 274
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 764
Senast: Stereo
·
Hästmänniskan Min situation: Jag börjar tänka mer och mer på att skaffa en till häst, det började som ett "skämt" att jag kanske ska köpa en kompis...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 303

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka