Rangordning i hagen

Solis

Trådstartare
Ni som är bra på detta med rangordning, kan ni ge tips om detta: 5-årigt sto kommer som ny medlem i sommar till en liten flock. Hon har tidigare aldrig gått tillsammans med obekanta hästar, men kommer väldigt fint in i gänget, hon visar sig ha väldigt mycket högre social kompetens än matte befarade.
Nu har hon, efter ett par månader, vid hämtning i hagen på kvällen, börjat samla ihop flocken innan vi går in. Alltså matte hittar hästarna längst bort i hagen, alla är inte samlade på en plats utan detta ungsto går helt enkelt och hämtar de/den som saknas. Sedan är hon nöjd och följer med till stallet. Vilken plats har hon i flocken? Fortfarande ranglägst?

Sv: Rangordning i hagen

Jag tror hon är en sådan "duktig flicka".. Se upp så hon inte bränner ut sig.. ;)

Skämt åsido, så tror jag att de flesta hästflockar är /kan vara ganska dynamiska. Olika individer har olika roller - som kan skifta beroende på hur flockens levnadsbetingelser ser ut (sammansättning av individer och deras motivation, åldersstruktur, yta, tillgång på mat, etc, etc.).
Din häst är nog inte en hackkyckling men behöver inte heller tillhöra toppen.

Vaktar hon grinden, dvs låter ingen komma nära och vill komma ut först så är hon högst i rang. Man märker snabbt på en grupp hästar hur rangordningen ser ut, det märks särskit vid in/utsläpp och vid utfodring.

När ett sto har föl vid sidan blir hon högre i rang, annars har jag inte märkt att rangordningen förändras.

Morvan:
Utbränd, hu då, här får vi se upp! :eek::D
Förmodligen har hon tagit på sig rollen som ”mamma” i flocken, ska se till så att allihop är där de ska när de ska osv.

Peachezz:
Nej, hon vaktar inte grinden. Å andra sidan så hindrar inte de andra hästarna henne från att gå ut först heller. När vi går genom hagen till stallet så håller de sig gärna lite bakom henne o mig.

Beträffande grinden så var mitt gammelsto högst i rang i vår egen lilla flock vi hade förut i egna stallet (vi har nu flyttat och gammeldamen är på evigt gröna ängarna). Hon stod dock väldigt sällan först vid grinden. Av praktiska skäl brukade vi ta in henne sist i stallet och hon opponerade sig aldrig mot det. Däremot syntes det tydligt att det var hon som förde befälet över de andra två.

Vaktar hon grinden, dvs låter ingen komma nära och vill komma ut först så är hon högst i rang. Man märker snabbt på en grupp hästar hur rangordningen ser ut, det märks särskit vid in/utsläpp och vid utfodring.

När ett sto har föl vid sidan blir hon högre i rang, annars har jag inte märkt att rangordningen förändras.

Nja inte riktigt så, tycker jag.
Det är snarare bråkstakar som är lite lägre som bråkar om grinden och vaktar den. Som exempel har vi en valack som håller på så, den är inte hög i rang utan snarare låg, men vill aldrig acceptera det:cool: Småbråk mellan honom och andra ofta. Den mest ranghöga i den hagen är en liten unghingst som går sina egna vägar och inte visar att han behöver de andra att tjafsa med. Han har som unghäst "uppfostrats" av valackerna men visar nu som vuxen att han struntar i käbblet dem emellan, han går sina egna vägar. Självständighet är ett tecken på rang.

Den som självklart står där vid grinden - om den vill - utan att nånsin bråka om det - är ledaren. Ingen annan ifrågasätter knappt, utom möjligen någon nykomling med ambitioner. Men den ranghöga står kanske inte allls vid grinden, den låter andra bråka om det och tar det lugnt en bit ifrån. Den vet att den kan gå vart den vill - om den vill.

De ranghöga bråkar sällan och är coola hästar som de andra följer, går den hästen till andra änden av hagen så drar sej resten dit, förr eller senare, de behöver inte jaga efter flocken, de kommer.

Solis: Jag tror stoet är en som vaktar, som har vaktpostuppdraget, att hålla koll på faror utåt och som tar på sig det ansvaret.
Det är inte låga ston utan kan vara tuffa såna, men inte högst. Jag rider ett sånt. Hon vaktar gärna även mej:rofl: vill helst inte att främmande människor kommer för nära när jag sitter på eller leder. Det stör henne. Eller andra hästar. Tyvärr kan kontrollbehovet, attt vilja spana in omgivningen bi enerverande när man rider ibland.....

Beträffande grinden så var mitt gammelsto högst i rang i vår egen lilla flock vi hade förut i egna stallet (vi har nu flyttat och gammeldamen är på evigt gröna ängarna). Hon stod dock väldigt sällan först vid grinden. Av praktiska skäl brukade vi ta in henne sist i stallet och hon opponerade sig aldrig mot det. Däremot syntes det tydligt att det var hon som förde befälet över de andra två.

Precis så upplever jag också att ledare beter sig. Ledaren behöver inte de andra på samma sätt, som de behöver varandra och ledaren. De kan vara kvar sist ute utan problem, kan gå sina egna vägar och behöver sällan säga ifrån eftersom det inte behövs. Självständiga och viljestarka (men bussiga) hästar är ledartyperna, tycker jag.

Rangordning är ofta mycket lurigare än man tror. Det är sällan så att hästen som jagar runt de andra eller vaktar saker (tex grindar, mat) är de som är högst i rang. De ranghöga behöver oftast inte göra något alls eftersom resten av flocken accepterar dem utan att ifrågasätta.

Det man ska tänka på också är att rangordning inte är linjärt. Det är alltså inte så att häst A bestämmer över B som bestämmer över C som bestämmer över D osv. A kan bestämma över B som kan bestämma över C som kan bestämma över D som kan bestämma över B, utan problem. (Hoppas ni hängde med, det är lättare när man får måla en bild till)

Solis: Jag tror stoet är en som vaktar, som har vaktpostuppdraget, att hålla koll på faror utåt och som tar på sig det ansvaret.
Det är inte låga ston utan kan vara tuffa såna, men inte högst. Jag rider ett sånt. Hon vaktar gärna även mej:rofl: vill helst inte att främmande människor kommer för nära när jag sitter på eller leder. Det stör henne. Eller andra hästar. Tyvärr kan kontrollbehovet, attt vilja spana in omgivningen bi enerverande när man rider ibland.....

Detta verkar faktiskt logiskt.:idea: Stoet är dotter till mitt gamla halvblodsdam och med fullblod som pappa. Jag upplever faktiskt henne som lite "kontrollfreak", hon är oerhört vaken och ser o hör precis allt, reagerar på nanosekunder. Detta sätter oss faktiskt rejält på prov stundtals :crazy:. Jag upplever henne dessutom som både skarp och känslig (lite "nervig") i psyket, samtidigt. Ibland blir detta lite knepigt att hantera. Hon är dock en dröm att rida, känslig o självgående. :love:

När det gäller rangordning så har jag funderat på detta med grinden och det är faktiskt ingen av hästarna i denna flock som står vid grinden och hänger, det kanske innebär att de allihop är trygga med sig själva o kompisarna. Den häst som jag upplever som ledare gör dessutom precis som du skriver, han går sina egna vägar, tämligen opåverkad av vad de andra hästarna gör. Han styr de andra helt med sitt minspel, bakåtstrukna öron innebär att de andra genast flyttar på sig utan knot.

Precis så funkar vår stoflock också! Ledarstoet (gammal å klok) tar det alltid lugnt och låter ofta de andra gå före (och det kan vara en fördel att låta henne vänta, eftersom hon ser till att det är ordning vid griden tills alla kommit in). Det finns dock inga tvivel om att det är hon som bestämmer när det verkligen gäller. Är det någon som vaktar grinden och är tjurig vid fodring, så är det "tvåan".

Den som självklart står där vid grinden - om den vill - utan att nånsin bråka om det - är ledaren. Ingen annan ifrågasätter knappt, utom möjligen någon nykomling med ambitioner. Men den ranghöga står kanske inte allls vid grinden, den låter andra bråka om det och tar det lugnt en bit ifrån. Den vet att den kan gå vart den vill - om den vill.

De ranghöga bråkar sällan och är coola hästar som de andra följer, går den hästen till andra änden av hagen så drar sej resten dit, förr eller senare, de behöver inte jaga efter flocken, de kommer.

Håller med helt och fullt! :D

Detta verkar faktiskt logiskt.:idea: Stoet är dotter till mitt gamla halvblodsdam och med fullblod som pappa. Jag upplever faktiskt henne som lite "kontrollfreak", hon är oerhört vaken och ser o hör precis allt, reagerar på nanosekunder. Detta sätter oss faktiskt rejält på prov stundtals :crazy:. Jag upplever henne dessutom som både skarp och känslig (lite "nervig") i psyket, samtidigt. Ibland blir detta lite knepigt att hantera. Hon är dock en dröm att rida, känslig o självgående. :love:

När det gäller rangordning så har jag funderat på detta med grinden och det är faktiskt ingen av hästarna i denna flock som står vid grinden och hänger, det kanske innebär att de allihop är trygga med sig själva o kompisarna. Den häst som jag upplever som ledare gör dessutom precis som du skriver, han går sina egna vägar, tämligen opåverkad av vad de andra hästarna gör. Han styr de andra helt med sitt minspel, bakåtstrukna öron innebär att de andra genast flyttar på sig utan knot.

Ja du beskriver skolexempel på ett vaktande sto, :D Jag tycker dom är underbara ofta, om man bara är överens:love: Som sagt dom har auktoritet, även om de inte är ledare i hagen:bow:

Håller med!:bow: Detta sto är god som guld :love: men hon kan som sagt sätta oss på hårda prov stundtals. Käsnlig och vaken, men samtidigt med MYCKET bestämda åsikter om hur det ska vara.

Hmm, det där med att ranghöga är coola och inte bråkar tror jag nog mera beror på individ, ålder och flocken i övrigt. Den självklara, trygga ledaren bråkar sällan då den sällan behöver göra det, men det finns nog även ranghöga som bråkar, men detta tror jag att beror på att de inte känner sig trygga och "självklara" på sin post.
Ett exempel:
En ny unghästvalack flyttade in i "min" hästs hage, där "min" häst varit högst i rang. Den nya hästen höll sig först lite undan, och var lite försiktig av sig.
Plötsligt hade han börjat "klättra" i rang till han var högst upp. Han bossade över alla, och speciellt över min häst, som är en sådan att han är nöjd med sin plats och bråkar sällan för att komma högre upp.

Att han var speciellt hård mot min häst har jag min egen teori om. Jag tror att den nya hästen var så osäker på ledarplatsen, och min häst var ju s.a.s nästa i led, så den nya tyckte säkert att han skulle tryckas ned och hållas på plats.

Det är omöjligt att säga vad som beror på vad i ett sånt fall om om inte själv sett resten av flocken. Hur vet du att din var "ledare" innan?

Ingen av dem låter som en självklar häst vad gäller rang:confused:
kanske var dom båda underhuggare och en annan häst ledare. De gånger jag sett hästar "ta över" sådär i smyg har de inte behövt bråka med någon alls.

Hästar har många signaler sinsemellan som vi inte ser.

Jag gissar att i ditt fall var det mer bråk mellan olika "underhuggare".

Det är inte ovanligt när någon kommer ny. Snarare tvärtom.

Före den nya kom (och efter att den flyttat bort igen) var "min" häst den som alla andra hästar flyttade sig undan för vid höbalen, vid grinden, ja överallt, och detta utan att han på något vis behövde bråka. Någongång kunde han "flytta undan" de andra om han tyckte att det behövdes. Det var alltid han som åt eller drack om det inte fanns tillräckligt med rum åt alla.
Han kändes dock aldrig som någon direkt ledare, mera som att han helt enkelt var ranghögst i hagen. Han var lugn och sansad, och verkade mest finna sig i den rang han fick.

Det var aldrig han som bråkade med den nya, det var den nya som bråkade med honom. Den nya hästen lät honom inte komma fram till höbalen, grinden osv. Min häst gav aldrig tillbaka, utan drog sig då undan, om än missnöjt.

Ok. Ja då var väl den nya självsäkrare och mer av en ledartyp helt enkelt. Sen var väl din förstås det största hotet, som han måste markera extra mot.

Jag har faktiskt haft en valack som gjorde som den unghästen när han bara var 5 år och de andra betydligt äldre, kommer jag ihåg nu. Dessa äldre brukade jaga nya unghästar de första dagarna i hagen, men när min kom dit så jagades han definitivt inte utan istället gjorde han som du beskriver, lugnt och stilla tog han över:cool: Det handlar om hästens egen självsäkerhet och mentala styrka.

Det är väldigt intressant det där med rang.
Det konstiga med den nya unghästen var att inte heller han kändes som någon direkt given ledarhäst (nu blir det risk för att jag förmänskligar dem men...:grin:) utan det var som om han hela tiden måste köra runt de andra hästarna, och på något vis hela tiden hävda sig. Men det är väl kanske så en del är i början, för att sedan mogna med åldern och erfarenhet.

Ja det är jätteintressant:D

Nej min jagade ingen. Den du beskriver låter lite störigare, vi har en sån valack nu i hagen med bla unghingsten och den valacken är egentligen låg men det är som om de andra inte orkar bråka utan hellre går undan trots att den mest ranghöga där mer och mer visat sig vara unghingsten - när det gäller. Han är lugn och kall i alla situationer, självständig och går sina egna vägar.

Men den "störiga" är en mycket speciell häst öht. Det är som om både människor och hästar inser det och undviker att hamna alltför mycket på kant med honom, ranghög är den dock inte utan en ganska osäker häst egentligen:cool:

Ja som sagt, det är intressant med deras beteende sinsemellan:idea:

Måste be om ursäkt till TS för att vi kapat tråden lite, men det är så intressant det här med rang så jag kan inte riktigt hålla mig :crazy:

Glömde nämna tidigare att denna unghäst knappt blev riden under denna tid, vilket jag tror att kan ha bidragit till att han blev lite mera extrem. För mycket energi och att vara uttråkad kan ju gör att de visar andra sidor av sig själv.

Jo, jag tror inte att det är enkelt att säga hur rangen ser ut i en hage före man studerat flocken en bra stund, det är inte alltid som det ser ut vid första anblick. Som exempel fanns det en grupp med ston i en hage som vid första anblick såg ut att vara ranghöga, men när man studerat det lite närmare så märktes det att de egentligen var en grupp med ranglåga som "gaddat" ihop sig, och på så sätt fått mer "styrka". Delade man däremot upp dem var de inte alls lika starka.

Tror inte att det går att säga att en ledare ska vara si eller så (eller en ranglåg för den delen), eftersom hästar liksom människor är olika, vissa är lugna och vissa har lite tuffare metoder. Däremot tror jag att det ska finnas med vissa element för de olika platserna.:)

Tror att det finns de hästar som blir ledare i de aldra flesta flocker, eftersom de har de kvalitér som krävs, medan det finns de som blir det endast i vissa flocker, medan de i andra lika gärna vara lägst.

Det intressanta med detta är också att man kan överföra lite av det på människor om man studerar olika situationer. Det finns de människor som är stökiga och sticker upp, och alla andra låter denna "leda" för att de tycker att de inte orkar med att tjaffsa, även fast ledaren i dessa fall oftast egentligen är ganska osäker och därför hela tid måste få bevisat för sig att de är "störst" och när det verkligen gäller så brukar de oftast inte klara av trycket.

Sedan finns det de människor som vart de en kommer så får de automatiskt andras uppmärksamhet, och oftast är de väldigt lugna och behöver sällan höja rösten. Det är sådana som får alla andra att tystna och lyssna om de så fast bara skulle viska :D

Senast ändrad:

Måste be om ursäkt till TS för att vi kapat tråden lite, men det är så intressant det här med rang så jag kan inte riktigt hålla mig :crazy:

:D

Ingen fara :D, det känns inet alls som om du kapat tråden, det är jätteintressant det här med rangordning ;)

Angående det du skrev så kom jag att tänka på hur det är i människovärlden. Det finns ju chefer som är helt självklara på sin post o skapar en lugn o trygg stämning bland sina medarbetare. Sedan finns det ju en annan variant, faktiskt i många fall kvinnliga chefer, som försöker bossa mer med medarbetarna o skapar en mer irriterad stämning. Förmodligen pga av dessa chefer är mer osäkra i sin roll o hela tiden måste visa sig starkast samt ett snyggt ansikte "uppåt" i hierarkin. Tror detta kan gälla i djurvärlden också.

Jag hade en valack för några år sedan som blev en helt självklar ledare när han kom i nya flockar, jag såg honom ALDRIG visa en sur min åt någon annan häst eller försöka bossa över någon. Han tog bara helt självklart över. ;)

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 350
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 274
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 764
Senast: Stereo
·
Hästmänniskan Min situation: Jag börjar tänka mer och mer på att skaffa en till häst, det började som ett "skämt" att jag kanske ska köpa en kompis...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 303

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka