Ranglåg häst som blivit aggresiv/dominant

hanny

Trådstartare
Hej!
Har en valack, 20 år, som alltid varit låg i rang och aldrig brytt sig om ston. Det senaste halvåret har han verkligen anfallit nya valacker och sparkat dem något fruktansvärt. Droppen var idag när en unghästvalack skulle in i flocken. Min häst sprang fram med bakstrukna öron. Den andra hade ett uttryck som visade att han ville hälsa, inget aggresivt alls. Min häst börjar sparka och sparka och sparka. Han gav sig inte utan gick bara på. Kändes inte som ett sunt flockbeteende att inte ens hälsa först. Någon mer som har en häst som har bytt personlighet såhär? Funderar nästan på om han har fått någon knäpp?

Hanny

Sv: Ranglåg häst som blivit aggresiv/dominant

Det är nog ingen fara.. Kanske var det den nya hästen som inte hade rätt beteende? och din häst ville säga ifrån, men den nya gav sig inte.
Jag tränade en häst ett tag som var väldigt domenat! han jagade bort de andra i flocken när någon kom in i hagen, spelade ingen roll om man hade mat eller om man bara skulle hämta någon häst. Men sen bytte han flock och blev väldigt rang låg istället..
Din häst har nog inte fått något knäpp, .. hästarna ändrar om helt när det kommer någon ny, och "går om" varandra lite då och då.

Han gör det med alla valacker sedan 6 månader och han ger sig liksom inte med sparkarna. Problemet var lite att den andra hästen inte sprang, utan stod kvar och undrade vad som hände. Han sparkade så vi fick ta ut honom tills bakskorna är av... Men han kanske bara har fått en släng av hybris..

Har sett sånt en hel del där valacker gått ensamna med ston en stund och man släpper in en ny valack i flocken. Det är svårt att få en sån valack att acceptera andra valacker, släpps de ihop tillsammans så brukar det gå bättre. Så om han går med ston så ta bort honom och låt han och annan valack gå ihop under en period innan ni provar att släppa in dem till stona igen.

De ranglåga som inte igentligen är naturliga ledare får ofta ett överdrivet beteénde, men samtidigt så är det de ranglåga som försvarar sin plats hårdast. Så är han högst i rang bland de han går med eller slåss han bara när det kommer in en ny för att han fortfarande är lägst i rang?

Jag tänker ju på sjukdom när en äldre häst "plötsligt" ändrar sitt beteende radikalt...

Ja, det finns tre ston och två valackeri den "gamla" flocken. Idag åkte skorna av på mitt vilddjur, så i helgen tänkte vi tussa ihop min och den nya utan de andra hästarna som inte bråkar och hoppas att det funkar bättre och att min häst taggar ner...:devil:

Ja du, min äldre valack relativt ranglåg tror man, blir som ett lejon med ston i flocken och nykomlingar. Man tror bara inte det är sant, annars så timid och snäll så det finns inte ens på världskartan.

Precis som min. Jag har alltid skrutit med hur snäll och okomplicerad han har varit, så förvandlas han till världens monster. Funkar det bättre med bara valacker för din häst vid ihopsläpp?

Han bryr sig inte, konstaterar bara att. Jaha och där är du.

Jag har två hästar, den ena är dominant i hagen och den andra när jag är med utanför hagen. Den som är ranglåg i hagen brukar vika sig för den andra när jag kommer med hö, men nu har hon plötsligt börjat kaxa sig. Ingen ny hage eller kompisar eller något :crazy:

kan ju vara så att han är nöjd med flocken som den är nu och inte vill ha in fler hästar. är det en stor flock han går med?

Liknande trådar

Träning Lång, invecklad tråd. Har haft lösdrift nu i 3 år och har alltid haft väldigt bra flock trots att hästar har kommit och gått. Hagen...
2
Svar
24
· Visningar
2 295
Senast: Yrja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka