Ranglåg häst i hagen

Vaggan

Trådstartare
Hejsan,

Jag har precis släppt in min valack i en ny hage med både valacker och ston, 5 ston och tre valacker med min inräknad. Mitt problem är att han är väldigt ranglåg så när jag skall ta ut honom ur hagen på kvällarna är det alltid ett vågspel. De andra hästarna jagar bort honom från grindhålet och resultatet är att han blir rädd och springer undan. Det som gör problemet större är också att jag oftast tar in honom vid 17.30-tiden och de övriga hästarna börjar bli sugna på att också komma in till stallet för natten men ägaren vill att de skall tas in vid 20-tiden. När jag är där på dagtid är det inte samma problem för då är de inte lika sugna på att komma in.
Jag skulle behöva lite tips på hur jag skall hantera den här situationen, hur jag gör för att säkert få ut honom ur hagen? Ägaren är ovillig att dela upp hagen i mindre grupper.
 
Hejsan,

Jag har precis släppt in min valack i en ny hage med både valacker och ston, 5 ston och tre valacker med min inräknad. Mitt problem är att han är väldigt ranglåg så när jag skall ta ut honom ur hagen på kvällarna är det alltid ett vågspel. De andra hästarna jagar bort honom från grindhålet och resultatet är att han blir rädd och springer undan. Det som gör problemet större är också att jag oftast tar in honom vid 17.30-tiden och de övriga hästarna börjar bli sugna på att också komma in till stallet för natten men ägaren vill att de skall tas in vid 20-tiden. När jag är där på dagtid är det inte samma problem för då är de inte lika sugna på att komma in.
Jag skulle behöva lite tips på hur jag skall hantera den här situationen, hur jag gör för att säkert få ut honom ur hagen? Ägaren är ovillig att dela upp hagen i mindre grupper.

När du pratar om oro och intagningsdax - Hur ser fodringsrutiner ut? Är de hungringa därikring? Får de kraft när de kommer in?

Varför har ni olika tider? (hästar är inga dumma djur, de vet att de snart "står på tur")

Just sånt brukar skapa onödigt mycket problem.

Om de är hungriga kring tiden - servera grovfoder i flera högar en tid före intag.

Om de får kraft efter intaget - testa att sluta med det.


Enl beskrivning låter det som att det är ett gäng hästar som hinner jaga upp varandra över något iom att intagningsdax börjar närma sig..

Ett förslag till är att sätta upp en sluss (bör egentligen alla grupphållningshagar ha enligt mig!)
 
Tack för svaret och hästarna har fri tillgång i hagen så de är inte jättehungriga. Jag tror att det är som du säger, det finns både hö och framför allt kraft inne i boxarna som lockar dem eftersom ägaren har fixat det under dagen när hon har varit ute i stallet. Och eftersom de inte får gå in tidigare än ca 20-tiden så måste jag ju ta ut min häst tidigare för att rida osv. Hur var din idé med slussen:) ?
Tror att det som är huvudproblemet är att de vet att det börjar bli dags att komma in och därför ställer till oreda vid grinden men vet inte alls hur jag kommer förbi problemet.
 
Tack för svaret och hästarna har fri tillgång i hagen så de är inte jättehungriga. Jag tror att det är som du säger, det finns både hö och framför allt kraft inne i boxarna som lockar dem eftersom ägaren har fixat det under dagen när hon har varit ute i stallet. Och eftersom de inte får gå in tidigare än ca 20-tiden så måste jag ju ta ut min häst tidigare för att rida osv. Hur var din idé med slussen:) ?
Tror att det som är huvudproblemet är att de vet att det börjar bli dags att komma in och därför ställer till oreda vid grinden men vet inte alls hur jag kommer förbi problemet.

Vadå inte får?? Alltså om det blir ett sånt stort problem framöver måste det kanske diskuteras, ni kan inte ha olika upplägg kanske. Att hästarna har samma ingångstid på kvällen - är maten därtill en bov kanske alla hästarna skulle få gå in 1-2 timmar (om du är där för att du måste rida) utan att det serveras nåt öht, det klarar dem om ni har fri tillgång ute. Kraften kanske kan serveras på morgonen enbart.
Eller så utökar ni utegångstiden, dvs din häst släpps tillbaka efter ridning och sen får alla komma in samtidigt.


En sluss, alltså du bygger en lite mindre hage i hagöppningen så att ingen häst tar sig lös om det är så att situationen blir trång och hästarna gärna tränger sig på.

Förutom det - ta med en långpisk och kräv utrymmet från hästarna som försöker köra runt din. Mota bort dem och kräv att de håller avstånd. Är grinden strömförande, mota grinden mot dem och den som vägrar flytta sig åker på en elkyss..

Sen kan det vara så att det är för att din häst är ny, men man bör ta tag i problemet tidigt innan det eskalerar. I mina ögon jagar antingen hästarna upp sig över nåt så att de blir överexalterade och alla "ska vara först" eller så är de bara totalt respektlösa mot människan och kräver nåt..allt som oftas nåt matrelaterat och man får se till att de slutar sin fixidé pronto.
 
Senast ändrad:
Kan tillägga att när jag hämtar häst i hage där det är grupphållning så börjar jag med att fösa bort ev hästar vid grinden, eller ser till i överlag att de inte hänger och klänger på varandra, eller mig för den delen - oacceptabelt.
Känner av stämningen liksom..När alla är på behörigt avstånd från grind, varandra och de är lugna tar jag fast den häst jag vill ha.

Sedan närmar jag mig grinden och håller ett noga öga på övriga. Hakar någon på, markerar jag direkt och motar bor den/visar "nej jag vill inte ha med dig".
Att ha en långpisk eller ett extra grimskaft är en utmärkt idé ifall man behöver korrigera/flytta den häst som följer med.

Vid grinden - kastar ett öga en gång till och går ut. Skulle hästarna komma och trängas gör jag samma procedur, dvs mota bort andra.

Öppnar ALLTID grinden inåt..då kan jag skicka ut min häst utan att behöva fullt öppna grinden helt (dvs går aldrig ut samtidigt som den, risken att bli trängd i grindhål är för stor om man öppnar utåt och för stor öppning är min erf) och samtidigt blockera andra hästar om det behövs m grinden.
På så sätt kan man t o m stänga grinden samtidigt som hästen redan är ute ur hagen genom att man ger den längre grimskaft, sedan kan man öppna igen och kliva ut.
 
Vilka bra tips Dandlinn, ska verkligen jobba med det här problemet redan när jag går in i hagen genom att ta med långpisken så jag kan som du säger korrigera/flytta undan dem från grindhålet. Jag måste säga att de är ganska respektlösa där..det blir lite jobb med att försöka hålla tre ston på avstånd men med lite pondus från min sida kanske det blir bättre. Provar i morgon och har dina tips i bakhuvudet:).
Sen får vi se om jag lyckas för det känns som att ägaren är ganska stelbent och inte riktigt ser problemet eftersom det är hon som tar ut hästarna på mornarna och jag har insläppen för det mesta. Skulle önska att hon var med och iakttog det hela..
 
Vilka bra tips Dandlinn, ska verkligen jobba med det här problemet redan när jag går in i hagen genom att ta med långpisken så jag kan som du säger korrigera/flytta undan dem från grindhålet. Jag måste säga att de är ganska respektlösa där..det blir lite jobb med att försöka hålla tre ston på avstånd men med lite pondus från min sida kanske det blir bättre. Provar i morgon och har dina tips i bakhuvudet:).
Sen får vi se om jag lyckas för det känns som att ägaren är ganska stelbent och inte riktigt ser problemet eftersom det är hon som tar ut hästarna på mornarna och jag har insläppen för det mesta. Skulle önska att hon var med och iakttog det hela..

Det kan också vara ett tips för varandra - testa att byta ett par pass med varandra? På så sätt kan ni båda få insikt i läget och dela med er av hur ni gör/ni upplever att det funkar

Så får många göra iom att det kan vara helt olika beroende på att vi gör olika, och speciellt som här är ni där helt olika tider på dygnet. Svårt att se andras problem sas! :)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
1 787
Senast: mars
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 463
Senast: Stereo
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
14 753
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Hej! Då jag försökt att läsa mig till att hitta till mitt ”problem” men hittade inget som riktigt stämde in på mitt dilemma. Här är lite...
Svar
9
· Visningar
1 905
Senast: Joro253
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Provridning
  • Dressyrsnack 17
  • Hage

Omröstningar

Tillbaka
Upp