Ranghöga/låga hästar i hagen

MsSleepalot

Trådstartare
I vår hage går det 2 kallblodstravarvalacker båda 14 år och en quarterhingst 1,5 år. Det ena kallblodet är högst i rang av alla, sen andra kallblodet och lägst är quartern. Dom biter efter honom om han kommer för nära eller står i vägen, eller äter på hö som någon av dom andra vill ha:crazy: Nu har han iof lärt sig att han ska flytta på sig vilket han knappt gjorde förut...
men samtidigt kan dom gå bredvid varandra längre bort i hagen och beta, och ibland kan kallblodet av lägre rang och quartern äta av samma höhög =/

Men hur gör man när man ska fodra i hagen? 40 höhögar?:crazy: Eller är det enda raka att stänga in quartern i egen hage?

Hur gör ni som har en "hackkyckling" i hagen?
 
Sv: Ranghöga/låga hästar i hagen

Lägg två högar extra och lägg alla höger med ganska stort avstånd till varandra ( 8-10 m ) så brukar hästarna ganska snart tröttna på att jag runt ... Om de jagar bort en annan häst så kan ju den hästan gå till nästa hög och äta.
 
Sv: Ranghöga/låga hästar i hagen

lånar tråden

Hur gör man om det går en nordis och ett varmblod i samma hage. Nordisen äter i "200" och varmblodet tar det betydligt lungnare. Så när han är klar så går han och jagar undan stoet osv osv så det enda hon hinner med är typ 1/4 del av allt hö. + att hon på det är dräktig, just nu så har jag helt enkelt delat på hagen och när hon står själv så räcker 5kg hö från kl 7 fram till ca kl 12. Medans nodisen är klar med sina kilon inom 1½ timme, vad gör man? Nån som har en bättre idé...
 
Sv: Ranghöga/låga hästar i hagen

Finns nog ingen annan lösning än separta hagar om hästarna är jämnstora.... En kompis till mig som har ett fullblod tillsammans med ett russ har dock löst problemet med att russet inte behöver så mycket mat med att ha två stora lådor - den ena låg med mat till russet - den andra hög ( har en botten i mitten så att hästen når allt hö). Detta fungerar eftersom russet är den dominanta, dvs han äter upp i sin låga låda, medan fullblodet äter i sin höga dit russet inte når upp! Fiffigt tycker jag!
 
Sv: Ranghöga/låga hästar i hagen

Finns nog ingen annan lösning än separta hagar om hästarna är jämnstora.... En kompis till mig som har ett fullblod tillsammans med ett russ har dock löst problemet med att russet inte behöver så mycket mat med att ha två stora lådor - den ena låg med mat till russet - den andra hög ( har en botten i mitten så att hästen når allt hö). Detta fungerar eftersom russet är den dominanta, dvs han äter upp i sin låga låda, medan fullblodet äter i sin höga dit russet inte når upp! Fiffigt tycker jag!

Då har jag iaf tänkt åt rätt håll, det är så många som har sina åsikter varför jag har delat på hagen, och alla tycker så synd om dom när dom inte går ihop. Men dom går ju bredvid varandra så jag har ju inte flyttat på dom utom syn håll för varandra.
 
Sv: Ranghöga/låga hästar i hagen

Då har jag iaf tänkt åt rätt håll, det är så många som har sina åsikter varför jag har delat på hagen, och alla tycker så synd om dom när dom inte går ihop. Men dom går ju bredvid varandra så jag har ju inte flyttat på dom utom syn håll för varandra.

Jag fick oxå dela på mina hästar ett tag... eftersom b-ponny äter upp allt hö för min åring ( han äter både snabbare samt att han jagar i väg henne). Men efter ett tag blev båda för rastlös av att stå i skilda hagar och börja gräva i hagen. ( DÅ har dom jätte stor hagar med skog osv. Så jag släpte ihop dom igen. Dvs att jag står på ruta ett igen. :confused: En annan anledning till varför jag vill att det ska stå tillsamman är för att åringen ska få "leka" av sig.

Men det var inte en dum ide det där med lådorna.:idea:Nu är det bara att gnugga geniknölarna och komma på en "ritning" hur jag ska bygga den.
 
Sv: Ranghöga/låga hästar i hagen

I en av hagarna har jag tre hästar som går tillsammans, varav unghästen nästan alltid blir bortjagad. Jag lägger ut 10-12 högar med hö, så finns det alltid en hög han kan gå till.
 
Sv: Ranghöga/låga hästar i hagen

Hej
Ni kanske kan dela av hagen med en 'tidinställd lunch öppning' när de har ätit klart så öppnar sig hagen och de kan gå tillsammans igen.
 

Liknande trådar

Hästhantering Har ett väldigt ranghögt (men schysst) valack som ska släppas med en äldre valack som alltid vart högst i rang i tidigare hagar, hur...
Svar
8
· Visningar
1 082
Hästhantering Efter att jag släppte ihop min häst med en annan för ett par år sedan och det blev KAOS så har jag blivit lite rädd för det. Han är...
Svar
19
· Visningar
7 186
Senast: bergstopp
·
Hästhantering Jag har problem med min häst hagkompis, problemet är att hon har börjat att köra bort mig och nästan attackerar i hagen :o. Det är en...
Svar
15
· Visningar
2 282
Senast: KasperTim
·
Avel Har en liten fundering. Jag har ett sto som är dräktig som går tillsammans med en valack. Han är 20 år och en riktigt gentleman. Dom har...
2
Svar
21
· Visningar
5 817
Senast: Ingridl
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp