Ranghög valack på lösdrift? Hur går det?

kallis55

Trådstartare
Hejsan!
Jag skulle vilja ha synpunkter och förslag på hur jag ska göra för att kunna ha min ranghöga valack på lösdrift? Vill inte att han ska behöva gå själv i hagen, vilket han har gjort i hela sitt 9 åriga liv. Han var hingst till han var 6 år, så därav ranghögheten. Hur skulle ni ha gjort? Ha honom kvar i egen hage och i "vanligt" stall eller skulle ni försöka ha honom i lösdrift där det går både ston o valacker?
Snälla hjälp en förvirrad!

Sv: Ranghög valack på lösdrift? Hur går det?

Bara för att han är ranghög betyder det väl inte att han är elak? Däremot kanske det blir problem med stona, om han betäcker menar jag?

Har haft en ranghög valack i lösdrift, det funkade utmärkt, han älskade o vaktade sin lilla flock. Däremot var det jättesvårt att vänja in nya hästar, dem jagade han.

Du kan väl prova?

Vet ej om han är elak, men han attakerade en anna ranghög valack som råkade gå bredvid hans hage. Skulle tro att han är lite kaxig mot andra valacker.
Men det kanns som jag skulle vilja prova, bara synd om det händer en olycka o någon blir skadad..
Har några dar på mig att bestämma mig!

Fanns det något sto i hans hage eller närheten som han kan ha vaktat när han ville attackera den andra valacken?

Jag hade nog försökt introducera honom för någon flock, kanske en häst i taget.
Det funkar inte att ha honom med bara ett sto då? Eller bara en ranglåg valack (om han inte är elak och jagar den då). Min häst är ganska ranghög men jagar inte livet ur andra hästar för det. om de är för "på" honom säger han ifrån, men aldrig annars.

Vaktar han sin mat?
Hage med kompis/kompisar på dagen och inne i box under natten? Ju fler mål de äter i hage tillsammans desto större risk för bråk om maten (speciellt i början).

Om han inte betäcker skulle jag försöka ha honom i en stoflock. Annars introducera till en "flockspråkskompetent" valack och sen när det fungerar släppa i större flock.

Tyvärr kan det ta ett tag för dem att lära sig hur flocken fungerar om de gått ensamma tidigare. Min halvblodsvalack blev alldeles konfys när han släpptes i större flock (7 hästar) första gången. I början vallade han till sig ett av stona och höll bestämt borta de andra hästarna, men det verkade som att flocken förstod att han var förvirrad för de lät honom hållas ett tag, och efter ett par veckor var han jättetrygg i flocken.

Under inskolningstiden ser jag till att hagarna är stora så att de kan komma undan varandra vid behov, samt att foder delas ut på flera ställen så ingen blir utan. Självklart håller jag koll så att inga allvarliga slagsmål utbryter, men det har aldrig varit några problem om de är mätta och har ordentligt med utrymme.

Tillägg:
Det sämsta man kan göra är att ställa in honom nattetid och släppa honom med etablerad flock på dagarna. Då får de göra om "rangstriderna" varje morgon och det tar evigheter innan flocken lugnar ner sig.

I mitt stall är det fyra hästar, 2 vallacker och två ston.
När jag flyttade in i juni så fick alla hästarna gå tillsammans. I början på aug hände något mycket märkligt. Helt plötsligt jagade den ena vallacken halvt livet ur den andra och började valla med stona.
Vi delade på den så att den ranghöga vallacken fick gå med mitt ranghöga sto. I efterhand vet jag inte varför det blev så men ägaren till vallackerna har lite egna ideer om saker och ting.
Iaf, det har funkat bra men nu ville vi att alla skulle kunna gå tillsammans inför vintern.
Vi släppte ihop alla och det blev kalabaliken i Bender omgående. Vallack ett jagade livet ur vallack två för att skydda "sina" ston.
Dessutom började han bestiga stona - med full "fjäder" sats..

Efter lite lirkande lyckades jag få ägaren till vallackerna att gå med på att släppa vallacker och ston för sig själv.
Det tog några dagar så hade den ranghöga vallacken lugnat ner sig och nu är dom döttspoolers vallackerna. Som förövrigt bott ihop i 10år!

Personligen vill jag helst slippa att ha en vallack klättrandes på ryggen på mitt sto.
Skador kan uppstå men man behöver ju inte utmana ödet.

Vet inte om TS var hjälp något större av min lilla berättelse direkt.
Men är det inte möjligt att ha ston och vallacker för sig själv, alt att din går med en annan vallack?

Jag skulle kontakta hästägarna till de hästar som du överväger att släppa ihop vallacken med på lösdrift. De har säkert ett hum om hur flocken fungerar och om de ens tror att det kan fungera med en ranghög vallack där. Det är inte alla som är så sugna på att "testa" om det funkar så beslutet är inte enbart ditt tyvärr.

Jag har en sån här valack hemma. Släpp alltid ihop såna här hästar med EN ny häst i taget, för att undvika förvirring. Just den valacken jag har hemma går INTE att ha i blandflock. Han går bäst med enbart andra yngre valacker samt unghingstar. Han blir lätt besatt av ston och då blir han livsfarlig mot andra hästar.

Tack för ALLA jättebra svar!
Kan förklara litet närmare hur lösdriften ser ut. Det går många hästar i lösdriften, både ston och valacker. De äret ur foderstationer och det är mycket stora hagar. Ju mer jag läser era svar så blir jag mer och mer säker på att just min häst kanske skulle ställa till problem i stor blandflock, han har gått med ett sto i två veckor på bete, men han började genast vakta henne, det gick absolut inte att dela på dem igen! Inte förrän vi särade på dem för gott. Ohållbatr för båda parter att han bestämde över stoet oxå! Ja... det är svårt med en kille som gått ensam hela tiden! Jag tvekar enormt nu... Tror att jag försöker hitta stall med egen hage o fri tillgång på hö så han kan gå ute många långa timmar i hagen eftersom man inte behöver ta hänsyn annan hagkompis.
Vi får se hur det blir.. sååå tacksam för era svar! :)

Jag skulle inte lämna en häst som varit ensam i hela sitt liv tillsammans med flera andra. Risken är stor att det blir han som skapar bråk och blir mest utsatt, pga. att han inte har gått med andra och därmed inte har samma flockkommunikation.

Däremot skulle jag testa att släppa ihop honom tillsammans med en passande hästkompis.

I en sån lösdrift hade nog inte min valack heller funkat. Vi hade en stabil flock om 7 hästar, släppa in nya gick ju inte så bra...

Jag skulle flytta till lösdrift, men inte med vallacker och ston tillsammans. Möjligtvis ha honom tillsammans med andra ston, men inte blandat ston och vallacker, det triggar till bråk mellan vallackarna, speciellt om din vart kastrerad väldigt sent och kanske är lite hingstig fortfarande?

Så, jag skulle välja en flock med bara vallacker eller med bara ston.

Vi har flera "hingstiga" vallacker på lösdrift, det går jätte bra :) Har faktiskt en 6årig hingst tillsammans med en vallack också -och han vart vallack för några veckor sedan, innan det var det två hingstar tillsammans.., (var två vallacker men en blev såld och flyttades). Vi har också en 4årig hingst tillsammans med en 4årig vallack. Ranghöga hästar kan gå tillsammans med andra hästar lika bra som ranglåga. Bäst är det egentligen med riktigt rang låga eller riktigt höga, de "mitt emellan" brukar slåss mest.

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 575
Senast: Stereo
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 127
Senast: Juli0a
·
Hästvård Hej! Vi har en valack som igentligen är 8 år, men mer som 6 i huvudet. Kenta som han heter, är otroligt snäll att hålla på med, han är...
Svar
2
· Visningar
870
Senast: skiesabove
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 193

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka