Milosari

Trådstartare
jag har precis kommit hem från ett par sköna dagar hos min kompis på landet. labben var med och kom väldigt bra överens med hennes lilla tik. men nu till funderingen. hennes tik är hälften sån gammal och hälften så tung som min hund, men hon bossade runt med honom utan att han sa ett knyst! medan hon juckade på honom hela tiden la han sig antingen eller gick eller när han var trött; stod stilla. till slut fick jag säga åt henne att sluta, för han gjorde det inte. han vågade inte heller dricka ur hennes vattenskål när hon stod nära eller ta leksaker som låg för nära henne. en gång markerade han dock, när hon nafsade honom i ansiktet samtidigt som han väntade på att jag skulle kasta bollen. men, trots att han var så extremt hänsynsfull hela tiden var han ändå tillräckligt avslappnad för att ligga på rygg när de lekte och han fjäskade inte heller. så hur är egentligen rangförhållandet dem emellan? bestämmer hon eller han?

(hon är 2 år och han 4)

och hur kan det komma sig att en kosning dobermann/schäfer blir stor som en liten labbetik och endast väger 20 kg??

Tikar är i princip ALLTID högre i rang oavsett ålder. Vår hane backar undan från vår 10 månaders tik och har så gjort sen hon var 6 månader gammal.

Självklart ska hanarna få säga ifrån om det går för vilt till eller gör ont, men jag har aldrig hittills varit med om en hane som har bestämt över en tik.
Och är hanen avslappnad me datt tiken bestämmer och rangordningen är bestämd så är det naturligt att han kan leka med henne, då han VET att hon bestämmer och det inte blir något tjafs om saker och ting.

Jo, det ær ju før att hon ær tik och det har ænnu mer att gøra med att det va væl antagligen hennes hem.. Det ær ju næstan så i alla lægen att den som bor dær bestæmmer.

men när han först kom dit fjäskade HON järnet, kröp med svansen mellan benen och skulle slicka I hans mun. hon visade upp hela sitt beteenderegister medan han var samma jycke hela tiden. det var då hon märkte att hon fick göra både det ena och det andra utan att han reagerade. ska kanske nämna att de inte träffats sedan hon var valp, redan då kunde hon ta hans ben och mat utan ett knyst från hans sida. jag trodde att min hund var töntigast i världen, men fick höra att han bara var en tålmodig äldre hund. nu lutar det åt töntigast i världen igen :crazy:

Eller också ansåg han det inte värt att bråka. Tasse är sådan när det gäller Evita. Hon kan leva apa med honom, men när det verkligen gäller är det inget snack om vem som är högsta hönset. Tasse har bara inget behov av att demonstrera det.

Han kan också bete sig likadant när det gäller okända hundar, men det sker mer sällan. Det har hänt ett par gånger att en schäferhane rusat frma till honom och börjat klättra, men då körde Tasse enbart lugnande signaler eller låtsades helt enkelt inte om att den andre hunden fanns.

De säkra och trygga hundarna med hög rang slåss sällan och de demonstrerar heller inte sin ställning. Det behövs inte utan ofta tillåter de andra hundar att leva om lite. Tikar kan dock kan vara tjurigare än hanar.
Så, både den riktigt underdåniga hunden och den självsäkra hunden undviker slagsmål. Skillnaden ligge ri hur de undviker detta. Den undergivna fjäskar, medan den självsäkre ofta kör ignorans.

Det kan ju hænda att hon ville kolla vart hans grænser gick eftersom ingen hund vill væl bråka nær det væl kommer till kritan. Och eftersom han kom in i hennes revir så ville væl hon "snacka" lite med honom och undra vad han gjorde dær.. Men gællande rang så ær det alltid hannarna som ska læga sig før tikar samt att det har mycket med ålder att gøra och sist oxå storlek.. Det ær ju alltid de ælsta tikar som ska bestæmma øver "flocken" (med undantag på mænniskorna) tills dom blir før gammla och inte kan førsvara sitt rang længre..

Så är det hemma här. Lillhunden får köra med storasyster nästan hur mycket som helst. (För mycket anser matte...) Men jäklar om det gäller ett extra smaskigt tuggben... Då morrar hon surt och unghunden ligger på örat och slickar och slickar :D

Just nu så ligger Syster och tuggar märgben och Lillan ligger och tittar på med spetsade öron *he he*

men hemma är han klart lägst och han har alltid en vänlig attityd mot andra. men fjäskar inte, är bara väldigt neutral. ibland förvånar han mig den lille rackaren. man tror att man känner honom utan och innan och så inser man hur komplex hundvärlden egentligen är. spännande!

Det är inte självklart att hanen ska vika sig för tiken när man talar om rang. Den som är bäst lämpad blir ranghögst. Är hanen och tiken lika i rang delar de på ledarskapet. Vargflockar styrs av ett ledarpar där hanen och tiken har sina uppgifter, men ingen av dem är mer alfa än den andre.
Det behöver heller inte vara den äldsta tiken som är alfa. Själva åldern har egentligen nget med det att göra. Det är istället kunskapen och erfarenheten som kommer av åldern som gör att det oftast är äldre hundar som är alfa. Dock kan en yngre vara alfa om denne är mer lämpad.

Jag förstår vad du menar.. Men så som det gäller med vargar är ju att resterade av flocken får "slåss" om rangen under alfa paret.. Och hemma hos de flesta så är det människan som är alfa och det var det jag menade att då får dem andra göra upp om vem som är alfa.. Då brukar nästan alltid honan gå först utefter ålder samt storlek..

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Den här frågan har säkert varit uppe på tapeten många gånger men eftersom jag inte hittade en tråd som riktigt relaterar till min...
Svar
11
· Visningar
4 499
Senast: Dopy
·
Övr. Hund Känner att jag måste få lite input och råd i en svår situation vi är i just nu. Vi (jag och min man) har två hundar, en äldre som är 5...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
9 063
Senast: ako
·
Övr. Hund Jag har en schäfer på 17 månader. Hon har bra nerver och är allmänt väldigt självsäker, aldrig reaktiv eller långvarigt rädd. Vi träffar...
Svar
18
· Visningar
1 869
Senast: Maddox
·
Övr. Hund Jag och min man har en adoptivhund, en staffe, som är fem år gammal och som nästan alltid är världens bästa hund. Vi har bara haft honom...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
7 340
Senast: mmbot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar