Rang och dominans

AgentCarter

Trådstartare
Kan inte sova för att jag inte kan släppa detta, så tänkte att jag postar en tråd på buke så vet jag att jag kommer få svar på mina frågor:idea:

Efter en annan tråd har jag börjat fundera på om jag är ute och cyklar.
Enligt mig så är rang och dominans två helt skilda begrep varav det sista är bs. Men är det så? Eller är det samma sak och båda är bs?

Jag ser på rang som att hundarna har det sinsemellan varandra, att en äldre tik oftast har högre rang än en yngre t.ex. Dessutom så lärde de ut begreppet rang på skolan jag gick (t.ex att en hund med hög rang ofta har det ganska jobbigt om den inte får ordentlig styrning för att den ska ha koll på allt)

Hoppas ni förstår vad jag menar!
Nu ska jag försöka få lite sömn:p

Sv: Rang och dominans

Det är väl hönsens strikta rangstege som man räknar som bs när teorin används på hund. Vem som är "högst i rang" är mycket mer flexibelt hos hundar än hos höns.

Ang dominans så är det såklart så att hundar visar dominans över varandra, men man har inte kunnat se att samma dominans visas i relationen till människor.

Jag tycker det är väldigt svåra ord att relatera till och använda, helt enkelt för att jag inte förstår vad de skulle innebära :D

Har utan tvekan sett mängder av signaler från hundar som beskrivs av alla som "dominanta" och har ju sett hur tex äldre tikar utnyttjar dessa för att få yngre tikar att hålla sig lite låga osv. Däremot har jag inte upplevt dem som dominanta hundar, tror jag. Jag ser dem mer som "hundar med åsikter och ett tydligt kroppspråk". Måste man vara dominant för att man inte orkar med flamsiga unghundar? Kan man inte bara gilla lugn och ro, eller förstå att en viss hund behöver hållas lite kort för att inte bli helt odräglig?

När det gäller rang blir jag också lite fundersam. Jag lyssnade för ett tag sedan på en otroligt intressant föreläsning där någon person pratade om just rangordning hos hundar. Då sa man att rangordning inte är något som uppkommer förrän det hundarna vill ha inte räcker till alla. Dvs, det finns ingen rangordning hela tiden, men om man ställer ner två matskålar till tre hungriga hundar så kan man få fram en rangordning, eller har två hundsängar till tre trötta hundar. Lite så.

Jag själv har alltid levt med minst två hundar. Det är först nu som jag bara har en hund, men hon får istället umgås mycket med hundvänner. I vilket fall som helst så har jag ägnat mycket tid åt att bara sitta och iaktta hundarna, fundera på vad de menar med sitt språk, lärt mig se små, små signaler osv. Ibland har jag studerat "flockar" med 8 hundar i blandade åldrar, tikar och hanar tillsammans. Jag har inte sett någon direkt ledare, någon dominant hund eller så, mer än i eventuella pressade situationer.

Det känns för mig som om hundar mer vill samarbeta än hålla på och ägna tid åt rangordning och dominans. Därför försöker jag samarbeta med mina hundar, se till att liggplatserna räcker till alla, att de får det sällskap av mig som de vill ha, att de litar på att de får behålla den mat jag ger dem osv. Om man tänker bort att min förra tik, en omplacering, hade svårt med nya hundar pga trasslig historia, så har jag i alla fall haft det väldigt okomplicerat här hemma. Jag behöver aldrig höja rösten åt hundarna, vi bråkar aldrig utan vi bara... är tillsammans. Det har inte alltid varit så, men det blev så när jag började tänka om och reflektera över just såna här saker. Jag är idag väldigt glad för att jag gjorde det.

vilken bra beskrivning! jag har inte funderat på det på det sättet, men det låter riktigt riktigt vettigt. dagens "funderar-ämne" är satt, får se vad jag kommer fram till :)

Den där frågan får jag ofta, vem som bestämmer av mina hundar där hemma. Och då står jag lite frågande och sen säger jag nog Quta. Hon är äldst, hon kan utan att Ila skulle protestera gå fram och ta över Ilas mat, så den får jag hjälpa henne att vakta så hon får äta ifred. Men enligt mig handlar den biten mest om att Quta alltid är hungrigare än Ila. Haha.
Samtidigt börjar Ila vara fysiskt starkare än Quta. När dom leker och brottas är det alltid Ila som jagar Quta, Quta är alltid den som faller och hamnar underst i brottningsmatcherna och det finner hon sig i utan problem.
Men i skrämmande situationer blir Quta helt klart en trygghet att luta sig mot, samtidigt som Ila gärna tar på sig att skydda och backa upp Quta. Är Quta hos oss vaktar Ila ytterdörren, det gör hon inte annars.
Så rangordningen är inte alls så självklar hemma faktiskt. Känns som att dom i mångt och mycket delar på ansvaret. Men Ila blir klart jobbigare med Quta i bilden. Haha.

Slår du upp ordet dominans i SAOL så står det: Göra sig mest gällande, råda, behärska.
Medan man i etologisk mening har valt att tolka begreppet dominans som: Ta sig fördelar av en begränsad resurs. Helt olika saker alltså.

Rang handlar ju om placering i en skala.
Så ur etologisk mening, nej, det är inte samma sak.

Sen kan jag själv fundera varför man ur etologisk mening har valt att göra just så; att dominans skulle handla om resurser, ingenting annat. Då "Svensson" gärna pratar om dominans som just "den som bestämmer över nån annan"

Liknande trådar

Övr. Hund Hej bukes samlade hundexpertis! Vill börja med en bedjan: Det här är något som är skitjobbigt för mig och jag känner mig som en usel...
Svar
3
· Visningar
2 153
Senast: vallhund
·
M
Övr. Hund Vi är en familj på 2 vuxna och 2 småbarn o en katt. För 4 månder sen så skaffade vi en valp (en blandras mellan Papillon, york och...
Svar
3
· Visningar
931
Senast: Jenka
·
  • Låst
Hundavel & Ras Chansar och skriver in detta här och ser vilken respons jag får (misstänker dock att tråden inte ens får vara kvar men tänkte prova)...
2
Svar
29
· Visningar
5 860
Senast: Fetaost
·
Övr. Hund Börjar bli riktigt j*vla less på min byracka till hund! Snart orkar jag inte nåt mer faktiskt. Vi tar det från början,Har en omplc...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 457
Senast: MulleMonster
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpband till hund?
  • Akvarietråden V