Asa_S
Trådstartare
Som spinoff på min egen tråd om barn som leker fritt i skogen, insåg jag att det jag ser som den största nackdelen med oövervakad lek, är den hierarki barnen skapar mellan varandra, där den som "härskar" har oinskränkt makt. Detta är något jag tidigare försökt ta upp med dagmamman, men mötts av totalt oförstående, det har nu dykt upp i skolan i en annan variant, och jag gillar det inte alls, tycker att bara det i sig är en stark motivationsfaktor till vuxen rastvakt och övervakning av barnlek. När maktbalansen mellan barnen är fastställd, kan "kungen" bestämma fritt över de andra barnen utan att de öht ifrågasätter det.
Jag är helt övertygad om att detta försiggår i alla typer av grupper, människor är ju sociala varelser, frågan är vad man gör åt det? Hur tänker ni runt detta? Hur mycket ska man ingripa som vuxen?
Jag är helt övertygad om att detta försiggår i alla typer av grupper, människor är ju sociala varelser, frågan är vad man gör åt det? Hur tänker ni runt detta? Hur mycket ska man ingripa som vuxen?