Myzan87

Trådstartare
Jag sitter och spånar på om man skulle kunna köpa/ göra en ramp som hunden kan gå upp själv i hytten på en lastbil.

Jag jobbar uppe i Kiruna och tanken är att föräldrarna ska komma upp hit från Skåne. Naktdelen är att ingen är hemma och passar hunden eftersom min sambo jobbar borta så är det svårt att hitta någon som passar henne. Hon är rätt så orolig om rutiner rubbas exempel om svärmor skulle passa henne. Så det bästa vore om kunde följa med sambon som hon avgudar. Dock så väger hon 35kg och det blir tungt att lyfta henne hela tiden för kisse pauser, promenader m.m.

Någon som har idé om någon affär som säljer enbart själva rampen? Vilken lutning räknas som ok?
Annan kreativ lösning?

Jag vet att jag har sett ramper i vanliga djuraffärer som är lite mer inriktat på hund. Annars finns det smidiga ihopfällbara pallar med trappsteg som kanske kan vara något? Eller är hon gammal och klarar kanske inte av det?

Kolla på blocket, där brukar finnas ramper till salu. Kolla på hela sverige, djur, katt o hundartiklar. Om de sen har rätt mått/lutning för lastbil vet jag inte. De är nog mest avsedda för kombibilar. Är hunden ung så kan det kanske funka med en stege.

En hållbar ramp som är lång nog för en lastbilshytt kanske blir lika tung som hunden. Om hunden är ung/frisk men har svårt att klara en vanlig stege har för smala steg kanske det kan fungera med en trappstege (ev med någon form av fäste i bilen i stället för stödbenen) eller kanske stegdelen från en bryggstege som har bredare, halkfria steg och som finns i olika längder, ofta med förlängningsdelar.

Annars kanske det går att fästa ett block i hytten och fixa en hundlyft med någon form av sele?

Liknande trådar

Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är... 2
Svar
20
· Visningar
2 448
Senast: Otherside
·
Övr. Hund Det här är ett "jag har aldrig varit såhär arg i hela mitt liv så jag måste skriva av mig"-inlägg. Long story kind of short: I början...
Svar
9
· Visningar
2 396
Senast: Inte_Ung
·
Kropp & Själ Orkar inte vara anonym.... I våras fick jag tillfälle att vara med i en smärtstudie gjord av Örebros universitet för att få hjälp med... 11 12 13
Svar
244
· Visningar
30 992
Senast: EmmaW
·
Kropp & Själ Jag blir så fruktansvärt frustrerad. Det hela startade när jag fick veta att svärmor tyckte det var så fruktansvärt skitigt hemma hos... 2
Svar
34
· Visningar
3 564
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Distansritt
  • Enögd häst