Ramlar fortfarande ut mask..?

Kassiopeja

Trådstartare
Min nyinköpta fölunge avmaskades av uppfödaren den 2a december, 11 dagar före flytten (skulle ha varit fyra dagar före, men blev ett missförstånd). När vi kom fram till hingstlösdriften och mockade ur släpet upptäckte vi spolmask i avföringen. Stendöd, men ändå?!? Ska det verkligen trilla ut mask så långt efter avmaskningen? :confused:

Hur lång tid bör ha gått efter en avmaskning innan man kan ta ett träckprov för att se vad som evt finns kvar?

Eftersom han är i så fint hull och har glansig päls och ser allmänt prima ut så hade vi inte en tanke på att han skulle ha stooora problem med mask och han var redan utsläppt med de andra småhingstarna när vi började mocka ur släpet. Är det någon idé att isolera honom från de andra hästarna nu eller är (smitto)skadan redan skedd? :crazy:

Sv: Ramlar fortfarande ut mask..?

Avmaskad med vad? Det finns stammar av spolmask som är resistenta mot ivermectiner.

Jag skulle göra ett träckprov och se så allt verkligen är borta som går att komma åt. Snabbt som ögat.

Han är troligen utsatt för ivermektinresistenta spolmaskar (fast vi har inte sett någon levande komma ut än iaf), för han är avmaskad en gång med Banminth (vid 8 veckor) sen med Bimectin vid 4 och vid 6 månader. Ska ta träckprov på måndag (så att det slipper ligga på posten över helgen) och sen får vi se.

Han är troligen utsatt för ivermektinresistenta spolmaskar (fast vi har inte sett någon levande komma ut än iaf), för han är avmaskad en gång med Banminth (vid 8 veckor) sen med Bimectin vid 4 och vid 6 månader. Ska ta träckprov på måndag (så att det slipper ligga på posten över helgen) och sen får vi se.

Nog bäst det. Och sen är det drygt jobb att få bort allt. Dessutom är äggen äckligt envisa och är nästintill "omöjliga" att få bort ur miljön.

Hur skulle man ha gjort då för att hålla den hage hästen skulle flytta TILL parasitfri? Avmaskat när vi gjorde och sen avvaktat och träckprovat igen och sen kanske avmaskat IGEN och sen.. eh.. Känns ju som om man ALDRIG kan flytta en ung häst utan att kontaminera den hage man flyttar den TILL då? :confused:

Man mockar hagarna helt enkelt. Drygt och tungt jobb, men man tar bort enormt med smitta.

Slänger in en fråga...

Får (bäää)... hur påverkas de av hästmask? Är det samma sak som hos kor - att hästmaskar inte överlever i komage och tvärtom??? :confused:

Vi funderade på att släppa ut ett gäng får i hästarnas vinterhage i sommar. Är det en ide? Hjälper det något? Om man nu fått in spolmask, kan man då elda gräset också? Har ju hört att äggen sätter sig överallt? :eek: Det är så stora ytor de går på, hopplöst att mocka allt, då skulle man inte få göra annat på dagarna och min ekonomi tillåter tyvärr inte det om jag inte chockhöjer priset för inhyrning, men då lär ju alla flytta :crazy:

Dock mockar jag och håller efter i lösdriftshusen, men ute går det bara att mocka bort de stora högarna då och då, och sen brukar vi försöka sanera så gott vi kan när de gått ut på betet.

Dvs funderingen vore att efter betessläppet mocka ur den ena hagen (som småhästarna går i) ordentligt och sen släppa får där som får gå där under sommaren.

Den andra hagen som är ganska plan och inte har en massa hus ståendes i hagen har vi möjlighet att bränna gräset i. Då borde man få bort en hel del?

Vi delar våra sommarhagar med våra får och det är kanonbra, dels så slår de ut varandras parasiter och så blir det jättefint betat, vi hade 0-0-0 på våra träckprov!

Flundran

Aah de har alltså "olika" mask och slår ut varandras mask? Gäller detta även spolmask???

Aah de har alltså "olika" mask och slår ut varandras mask? Gäller detta även spolmask???

Nej de slår inte ut varandras mask. Men fårens maskar smittar inte hästarna och hästarnas mask smittar inte fåren.

Att du får renare bete med växelbetning är dock för att fåren äter hästarnas rator och tvärtom. Det fungerar med kor med btw.

Hästarna försöker ju i den mån de kan själva hålla parasittrycket nere genom att lämna rator på betet, de äter inte gräs som växer på eller för nära sin bajshögar/toalettplatser t ex. Fåren däremot äter detta gräs, och man slipper ratorna (de där med högvuxet gräs som hästarna ratar), och i och med att gräset hålla kort så har inte bajshögarna fulla med maskägg samma fuktiga, skuggiga miljö, utan dels has de sönder lite av de andra djuren, och ffa blir dte mycket varmare och torrare för dem när solen når dem, och då dör fler.

Grässtråna på ratorna är ofta bemängda med mask, som då aldrig hamnar i hästarnas magar. Då bryter du även cykeln, då hästmaskarna inte överlever i fårmagar och vice versa, och återsmittan till betet minskar.

Vi hade växelbete med kor i många år, avmaskade aldrig, skilde inte på sommar och vinterhagar (stooora hagar dock) - 0 år ut och år in på träckprov. Jag sörjer att jag inte kan ha växelbete nu utan får nöja mig med att slå betet med jämna mellanrum.

Nu har träckprovssvaret kommit och konstaterat 550epg spolmask. Tyder väl på att han drabbats av Ivermectinresistenta maskar, eller? Eftersom han är avmaskad med Bimectin den 2a december och fortfarande har mask...

Förutom mockning av (de stooora) hagar(na) han gått i, vad mer behöver göras för att få bort smittan?

Hur är det med Fyrantel? Det är ju också ett pyrantelpreparat?

...och hur många kurer skulle du ta nu, dvs ska jag upprepa nu om fyra veckor även om det säg kanske är kallt och hårt i backen och/eller snö? (tänkte om gräsförekomst spelar in..?)

Jag skulle ta Fyrantel och så kontakta Vidilab och rådgöra. Berätta att din fölis har ivermectin-resistenta spolmaskar.

Avmaskad med Banminth den 22a december. OM vi (efter samråd med Vidilab) behöver maska igen om fyra veckor, måste man då använda Banminth igen eller funkar det att använda Fyrantel då?
Jag har nämligen köpt Fyrantel, men vi valde ändå att avmaska så fort vi fått träckprovsresultatet och då blev det med Banminth som redan fanns "hemma".

(Jo, jag vet att vi får svar på den frågan när vi pratar med Vidilab, men det är ju juuul och sånt trams nu och då har de inga telefontider.. dryyyga människorna... ;) Tur då att Buke finns och har "öppet året om".)

Ja, fy för folk som vill vara lediga över jul :angel:

Banminth och Fyrantel innehåller samma aktiva substans (pyrantel) i samma mängd, så det går utmärkt att byta sort. Fyrantel är ju dessutom billigare!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix
  • Födda 2024

Omröstningar

Tillbaka