Ramla av och hänga kvar.

P

Piggelkot

I måndas red jag mitt varmblod. Allt gick jätte bra, jag hoppa och min mamma var med som hinder kalle. Sen i slutet skulle jag skritta av henne på vallen som ligger breve paddocken. jag red med långa tyglar och var avslappnad. Framför oss var det lite vatten och hästen trodde ju att det var ett stort dike så hon hoppa. Jag for av, men jag red inte med säkerhets stig byglar. Så foten fastna och det tog kanske tre sekunder innan hästen kom på att jag satt fast. Då blev hon jätte rädd och började sparka på mig för att få bort mig. Hon fick in en spark på käken, en på vänster axel, en på höger arm, två på ena benet och slutligen en sten hård spark rakt på huvudet. Då lossnade jag från henne. Jag har fortfarande huvudvärk och är öm i hela kroppen. Det var en upplevelse jag kunde klarat mig utan. så min läxa till alla är att HA ALLTID SÄKERHETS STIG BYGLAR! (Allt slutade lyckligt jag har ridit henne i dag. Har bara en spricka i ett rev ben.) Bäretta gärna om något som hänt dig eller någon du känner.
Kram/piggelkot

Sv: Ramla av och hänga kvar.

Bra att påminna om, det sker en del olyckor på grund av att foten fastnar. Jag vill tillägga att alla som rider med bomlösa sadlar med fasta ringar för stigläder inte bör göra undantag från säkerhetsstigbyglar. Vanliga sadlar har stigläderskrampor (som bör smörjas) och det finns en viss chans att stiglädret lossnar. Men inte på alla bomlösa...

Jag har själv som tur är aldrig varit med om något som dig, att bli släpad efter en rädd häst som försöker försvara sig i paniken. Däremot har jag hängt halvvägs över en glidande bomlös (förbannad) sadel och ena foten vägrat lossa från stigbygeln där jag hängt på sniskan. Landat klockrent under magen på min häst till slut... Diverse snygga "vägra släppa halsen på hästen även om det bara är kort bit kvar till marken" varianter har jag också praktiserat.

I min ungdom var jag däremot en rackare på att ta mig av skenande fullblod innan olyckan var ett faktum (ung, dum och red vad som bjöds).
Ramlade av i skritt för något år sen iförd säkerhetsväst och det var nog det dråpligaste jag lyckats göra i mitt hästliv. Fullt av folk som såg det också....

Man lär så länge man lever och du får vara glad att det gick så bra som det gjorde mitt i eländet. Hur tog din mamma det?

/Sessiagh

Säkerhetsstigbyglar är inte alltid -trots namnet- det bästa.
Ibland har man dessutom massa otur.

Jag har råkat ut för en riktigt otäck och allvarlig ridolycka för några år sen,
bröt allt man kan bryta på vänster sida i kroppen, näsan, käken, ögonbrynsbenet, fick två blödningar i hjärnan och en i ena ögat.

Släpade efter/under hästen.

usch! har aldrig fastnat med foten i stigbygeln iaf :)
Men när jag praoade i ett travstall och red en travare så gick stigbygeln sönder i järnet :eek: Där det är i hoppsmitt, så ramlade den bara sönder....

Kan ju säga att jag inte satt kvar slå länge till :grin: hästen blev ju rädd när stigbygeln ramlade ner och sprang på i sin travar trav (var även första gg jag red en travare).

Iaf ramlade av och bröt handleden och fick typ fläskläpp.... :(

Jag skulel vilja tillägga att man även kan fastna i säkerhets stigbyglar!!!!

Jag har gjort det, av modell ena sidan svängd, och vart släpad o trampad på under ca. 500 meter och kom loss för att jag var indunkad i en stor tall o bröt ganska många revben där :S

Det var vanliga ridstövlar, rätt storlek stigbyglar, coh foten åkte inte igenom, utan jag fastnade ironsikt nog med tån i 'böjen' och då vart det nog med tryck att hålla fast foten tydligen.

Det finns en smart sak som heter barnes buckle som gör att sigbygeln lossnar om man kommer i en viss vinkel o det blir tryck, har ahft sånna innan och ska köpa igen. rekommenderar starkt, funkar med alla slags stigbyglar och då spelar det ingen roll hur man fastnar.

LinnK: det lär ju hemskt :(. jag räknar mig som att haft tur den gången ajg var släpad för hästen sparkade inte och även att jag vart trampad så bröt jag bara revbenen och fick halva sidan skrapad.

Har också fastnat med ena foten. Var ute och galopperade på en skogsväg, rätt högt tempo, då hästen får syn på ett spöke nånstans och tvärnitar. Jag hänger inte alls med utan fortsätter rakt fram och ner på marken, men ena foten fastnar i stigbygeln (en vanlig alltså, ingen säkerhets). Hästen börjar dansa runt och jag får några hovar här och där innan foten lossnar och hästen springer hem. Klarade mej dock bra med bara blåmärken, det värsta var nog skavsåren jag fick av att gå hem dryga kilometern genom skogen med ridstövlarna. Var halta lotta i säkert en vecka efter den upplevelsen. ;)

Usch så hemskt!

Jag har fastnat i stigbygeln jag med, har skrivit om det nån gång innan här. Men jag var inte så gammal (mellanstadieålder) och red lektion i ridhuset när (troligtvis) en bil får sladd på en frusen vattenpöl och gör ett högt skrikande ljud. Min häst flyger iväg som skjuten ur en kanon och det är bland de längsta sekunderna (minuterna? timmarna? åren?) i mitt liv. Hon skenar, jag hamnar snett, hon tvärar, jag kanar av för att fastna med foten i stigbygeln och släpas runt runt.
Hästen blir nog ännu stirrigare av att ha mig hängandes vid sidan, förmodligen skrek jag också men jag vet inte. Men till sist i alla fall så tar hon en snäv sväng varpå jag åker rätt in i sargen och DÅ lossnar stiglädret fast det vet inte jag för då var jag medvetslös.

Vaknade av ambulansgubbarna. Har permanenta ryggskador av den händelsen och vissa dagar är brinnjäkliga i smärtväg.

Sen har jag ramlat av på lite lättsammare sätt också, min förra häst Bonny hade nämligen osvikligt sinne för humor och han försatt ALDRIG en chans att få mig geggig. Det hände nästan jämt från STILLASTÅENDE dessutom. Vi gjorde halt och han stod så fint så, oftast när man stod och kollade på när någon annan red inne på ridbanan, barbacka för vi skulle ju bara ta det lugnt...De gånger han upptäckte att vi ställt oss bredvid en bajshög eller lera så helt plötsligt tog han ett jättehopp rakt åt sidan så att jag ramlade RAKT i geggan. Och sen såg han jättenöjd ut, jag lovar att den hästen hade humor.

Man kunde ju tro att jag skulle lära mig med tiden, men icke. På de ca 15 åren vi hade tillsammans ramlade jag bara av 'på riktigt' en gång men såna här var det säkert 30 gånger men man slog sig inte iaf. ;) (landade mjukt ju)

Jag har oxå åkt av och fastnat i stigbygeln :crazy: Hästen skena hem genom skogen med mej i släptåg, otroligt nog hade jag bara skrapsår lite här och var ;)

tja hon kolla om jag var okej och gick efter hästen så hon inte skulle springa ut på vägen. (ligger en STOR väg med snabba bilar när) Jag skyndade mig upp och sprang i väg mot vägen så jag kunde stoppa henne om hon sprang mot vägen. Det var i ett nytt stall för henne. Hon hade bara stått där en vecka så jag var orolig att hon skulle försöka springa till sina gamla kompisar för det ligger ganska nära. Men mamma tog det nog ganska bra. Fast nu får jag inte hoppa eller så för sprickan i revbenet.:rofl:

Uscha! Sånt där är otäckt!
Var med om något liknande för några år sedan. Tack och lov stannade hästen, annars hade det slutat riktigt illa :crazy: Fick "bara" en rad småskavanker på skelletet som jag nog får lära mig leva med.
Det är inte alltid säkerhetsstigbyglar hjälper, många gånger är det nog bara extrem otur. Olyckor kan hända när som helst när man hålelr på med djur, hur skyddad man än kan tycka att man är

Tur att det gick förhållandevis bra för dig i alla fall!

Barnes buckle, såna har jag, har haft dom i många år och dom har aldrig löst
ut av fel orsak. Har man dom så kan man nog vara säker på att inte bli släpad
efter hästen, tycker att det borde vara standard med dom, en riktig toppengrej
väl värd sina pengar :bow:!!

En gång när jag var yngre red jag en ridskolehäst i skogen. Vi var påväg till en sjö för att bada och innan man kom fram dit fick man rida i "skogen" där det var en stig med massa lerpölar på. Min häst hoppar över en av lerpölarna och jag är fortfarande i balans.. MEN hästen hoppas ganska högt och jag får en gren rakt på halsen så jag flyger bakåt och ramlar av. Ena foten satt fortfarande kvar i stigbygeln men eftersom hästen var snäll så stod hon stilla tills en av de andra kunde hjälpa mig loss :)

Wow, vilken snäll/väluppfostrad häst. :o När man läser sånt här är man glad att man rider barbacka. :cool:

Tja, det var inte alls svårt att ramla av i skritt. Sitt och slappna av fullständigt och glöm att du sitter på en häst, rid på en gräsremsa där någon helt plötsligt grävt upp hela 0,5 kvm av gräset så den ljusa jorden syntes. Orm, monster, annat farligt... tänkte min häst och gjorde ett snyggt grodhopp åt sidan, vilket jag inte alls var beredd på utan for åt andra hållet istället..... boing...
Min väninna skrattade så hon knappt kunde sitta kvar på hästen och min egen häst stod och snusade på mig och såg väldigt förvånad ut... men matte... vad gör du däääär?
(får erkänna att jag själv skrattade hjärtligt eftersom det blev så tokigt.. här kan man hålla sig kvar under olika fart och uppträden men när hästen gör ett miniskutt... dråpligt är bara förnamnet!)
/Sessiagh

Det låter inte kul, krya på dig med revbenet :crazy:

Sen undrar jag vad ni menar med att fastna i stigbygeln, jag antar att ni syftar på att foten åker igenom? Rätta mig om jag har fel.
I alla fall äger jag en väldigt smart upfinning. Det är som tåhättor man skruvar fast och man riskerar då inte att åka in i stigbygeln.

Herregud :eek: detta ska jag verkligen tänka på nästa gång jag shoppar stigbyglar.

Krya på dig!

usch :(
Hade hurryscurry på ett ridläger och jag och en kompis delade på en häst i en stafett då. Det var en islandshäst och sadeln var tydligen lös så jag skulle hänga i stigbygeln på andra sidan när hon skulle sitta upp innan hästen skulle tölta iväg. "Inga problem linnea, galoppera i väg du! Skynda!" Jag hade alltså foten i höger stigbygeln från marken och fick inte loss den.. "Ok linnea stanna jag sitter fast!" Hon fatta inte riktigt och fick heller inte stopp på hästen som började trava iväg. Tänkte bara för mig själv, "suck.." varpå jag helt enkelt lade mig ner och lät mig släpas över hela ridbanan. :p Fast när jag väl flängde där en centimeter ifrån en islandshästs hovar så var det lite läskigt. Tur att de är så läskigt lugna och snälla i alla fall! Var lite pinsamt bara att ridlärarna garvade åt mig, och fick munnen full med grus till på köpet.. :cry:

Haha men inga erfarenheter är värdelösa va!

Sen undrar jag vad ni menar med att fastna i stigbygeln, jag antar att ni syftar på att foten åker igenom?

Är inte säker på att jag åkte igenom med foten, om man får in fel vinkel från marken så håller tån/ovansidan av foten typ fast stigbygeln... Skitsvårt att förklara, glöm det :p

Men men, tåhätta skulle vara nåt faktiskt. Ser inte så stiligt ut bara, men det beror ju på diciplinen !

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCV
  • Sytråden del 4
  • Kallbad

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka