Casper

Trådstartare
hej hopp! :bump:

Här har ni en riktig hönsmamma och jag har för första gången ett dräktigt sto hos mig.. :love: Jag skulle vilja veta om ni andra tycker att man ska ha råmjölk hemma i frysen i förebyggande syfte om det händer ngt?? :confused:
Och vet ni i så fall var man kan hitta det? givetvis hos ett sto där fölet gått bort kanske en del av er tänker nu och så långt förstår ju jag med,,men vet ni om det finns någon förening som kan hjälpa en om det skulle behövas få tag i råmjölk lite kvickt??(det finns till hundar så därför tänkte ja att det kanske finns till häst oxå)

Hur länge kan råmjölken ligga i frysen innan den blir dålig? Mitt sto ska föla i mars..

Jag skulle bli jätte glad om någon vill svara mig..

Kramar/Anna

Sv: Råmjölk

finns ammajouren, dit kan man ringa om något händer stoet eller fölet så att man måste ha en ny mamma eller kan tänka sej att låna ut sitt sto (om hon mister fölet).
samt få tips om vart man kan hitta råmjölk.
om något händer fölnatten så har ju oftast råmjölken runnit till hos stoet så man kan mjölka henne o ge fölet. men annars kan man säkert köpa råmjölk från tex stora stuterier o sånt.

Hej..

Tack för ditt svar! Nu känns det lite tryggare ifall ngt händer...men det får vi ju inte hoppas! :D

Jag sitter o läser böcker efter böcker..hi hi.. och man räknar nästan dagarna faktiskt..ler..

jo jag vet precis hur de är, fick mitt första föl förra året och väntar de andra nu. vänta du bara till sista månaden... du kommer gå o känna o klämma o titta på stoet en gång i timmen .. o vara jättenervös. Fast mamma var värre än mej!!!
vi fick mjölka ur stoet o ge honom mjölk i nappflaska för han fattad einte att han skulle leta juvret o stoet var inte till hjälp för hon var öm i juvret. men sen flöt de på bra.

så inhandla nappflaska, microlax (tror de heter så) och studera ditt sto.

Man kan köpa råmjölk om det är akut men det finns nog inte så stora lager att alla kan springa och köpa en liter och ha i frysen i fall att. 1l råmjölk kostar 500:- och blir för gammal efter 1 år i frysen.
Om ditt sto dör har du tid att skicka någon att köpa råmjölk under dom 6-10 timmar du har på dig, man får också mjölka ur stoet om det händer något så fölet får i sig antikroppar av stoet.
Veterinär får också ge fölet blodplasma, som tillför antikroppar.

Ok.. du vet..redan nu är jag sådan här.. hur lär ja inte vara då som du sa när det är en månad kvar!?? :D

Rodde sa att en liter kostar ca 500kr..hur mkt skulle jag behöva köpa hem då OM ngt händer?..vad är "normalt" liksom...

pust..ler... jag längtar jätte mkt men samtidigt skrämmer ja upp mig själv..kanske i önödan.. Detta stoet har haft föl innan och hon har skött det jätte bra..men ändå.. :crazy:

Tack för dom svar jag redan fått!

Kram!

om det bara är råmjölk du ska ha så räcker en liter gott o väl. vi mjölkade ur stoet knappt 2 dl o gav fölungen. men sen e ju frågan om du måste fortsätta mata honom o då behöver du ju såklart mer..

mitt sto hade oxå haft 1 föl tidigare utan komplikationer.

ja självklart kommer den ju behöva mer :p om det nu skulle bli pproblem.. :cry: men råmjälken är väl "viktigast"..för sen finns väl mjölkersättning på marknaden som är bra?..

fy...måtte det inte hända ngt..

Jag har haft föl som föddes som tvillingar och då köpte vi 2 liter som komplement till stoet, till mitt föl vars mor dog fick hon sin rå mjölk av sin mor men sedan gav vi henne stomjölks ersättning till hon var 4,5 månader gammal. Det är en kostsam historia 25 kg mjölk räcker ca 15-20 dgr för ett ponnyföl(ridponny) dom dricker ca 2 l 3-4 ggr/dag tätare när dom är riktigt små. Jag köpte mjölk ersaättning för ca 4000 - 4500 kr i somras så låt oss hoppas att ditt sto klarar sig!

Liknande trådar

Avel Hej! Jag köpte ett sto i höstas som är tänkt som att gå som avelssto hos mig. Hon betäcktes förra året men enligt säljarna ska hon...
2 3
Svar
53
· Visningar
6 633
Senast: Freazer
·
Avel Hej, tänkte betäcka mitt sto nu i vår. Hon är född 2006 och är efter Camaro M - Helwan. Hon har aldrig haft föl tidigare ,men tog sig på...
Svar
3
· Visningar
1 225
Senast: Masse
·
Hundavel & Ras Tänkte fråga lite öppet här där det säkert finns en del erfarenheter. Funderar på kommande hund. Jagar och har kommit in på att fundera...
2
Svar
24
· Visningar
2 248
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
11 109
Senast: valpköpare
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka