gylle
Trådstartare
Började fundera efter att ha läst en annan tråd. Hur mkt av stoets råmjölk kan man ta och spara utan att det påverkar fölet ? Tankegången jag hade är ju att jag betäcker ju nu två ston, om jag när det första stoet fölat mjölkar ur en del råmjölk från henne och stoppar i frysen (exakt hur går man tillväga egentligen ?) så finns det ju råmjölk sparad för exakt denna miljön om något skulle gå galet vid fölning nummer två. Hur mycket kan man som sagt ta resp hur mkt måste man ha för att det skall vara lönt för att hjälpa nästa fölis ? Hur länge håller sig råmjölken i frysen (går den tex att använda även året efter) ?
Likadant i fallet om stoet läcker mkt mjölk , hur mkt skall hon läcka för att det skall vara fara och man måste göra något ? Om hon läcker för mkt skall man då se till att mjölka ur och frysa för att ha det när fölis föds ? Mkt frågor som skulle kännas bra att ha klart för sig i god tid (vilket det ju blir...)
Likadant i fallet om stoet läcker mkt mjölk , hur mkt skall hon läcka för att det skall vara fara och man måste göra något ? Om hon läcker för mkt skall man då se till att mjölka ur och frysa för att ha det när fölis föds ? Mkt frågor som skulle kännas bra att ha klart för sig i god tid (vilket det ju blir...)