P

Panni

Hur lång tid efter fölningen är det råmjölk som fölet diar? Och om man fryser råmjölk, hur länge är den då okej att spara på?

Tack för svar/Panni

Sv: Råmjölk

Stoet har råmjölk ett par dagar. 3-4 kanske. Mjölken blir mindre och mindre "rå" för varje dag, så den allra nyaste mjölken är bäst. Du kan spara den i frysen 3-4 mån, men till nästa år, så är den nog för gammal.
När du värmer upp råmjölken, så är det jätteviktigt att den inte blir för varm, för då dör antikropparna. Max 38 grader.

jag var på en kurs förra året och frågade veterinären om just hållbarheten på fryst råmjölk och han tyckte att minst ett par år kunde man ha den i frysen.
Vi sparar alltid från år till år då våra ston ofta fölar redan i januari och då är det svårt att få fram färsk....
Sist vi förlorade ett sto använde vi både ett och två år gammal mjölk och den fölungen klarade sig jättebra (mamman avlivades innan han han dia).

Stackars föl. Hoppas det gick bra ändå, utan mamma. Hur löste det sig?

OK, jag kan mycket väl ha fel....
Och lite för gammal råmjölk är givetvis bättre än ingen råmjölk alls!!!! ;)

då vi har många ston så händer det tyvärr nästan varje år att vi förlorar antingen något sto eller föl.
Just den här fölisen lyckades vi få ett annat sto att ta hand om, hon var så söt med sina "tvillingar".
Båda dom fölen är lite mindre än sina kullsyskon då det var svårt att få mamman att äta tillräckligt för att föda båda. "bema" som den modelösa kallas fick hela tiden stödfodras med flaska för att spara lite på hennes krafter men det tog ändå bara ett par dagar för honom att lära sig dia på "mamma" fast han varit flaskmatad i flera veckor!!!
Nu är han nästan två år och inriden och ska förhoppningsvis strta i sommar.

Jag tyckte själv att det "borde" finnas bäst före datum, det var lixom därför jag frågade!
Fast lite "äkta" mjölk lyckades jag få ur mamman innan hon fick sin spruta och det var säkert jättebra för honom.......

Vi tar alltid råmjölk och fryser in.
Noga märkta påsar så vi vet från vilket sto det kommer /datum och mängd.
Vi sparar mjölken till nästa år när alla har fölat färdigt.
Då kasserar vi fjolårets mjölk eftersom nytt har kommit in.
Som någon skrev så är det viktigt att inte tina mjölken för snabbt och för varmt.

Angående hur länge dom har råmjölk så är det ju ganska ointressant.
Vill man att fölungen ska få i sig så är det ju så att första målet ska ges innan två timmars ålder.
Sedan är det bara att fortsätta om inte ungen kommer upp själv.

Vill man mjölka ur för att spara för framtida behov så ska man "nalla" i början och inte i slutet.
Efter 4 timmar så tar vi inget.

AM

HalyBailey skrev:
Micra inte!!!!
vattenbad rekomenderas
Precis vad jag också tänkte!
Jag har ju flaskmatat mina tvåbenta fölungar och då fåt veta att bröstmjölk över huvud taget inte ska micras, för då förstörs näringsämnena i den. Och relaterar jag till det så verkar det ju ännu viktigare att inte förstöra det som finns i råmjölken...

Vad JAG däremot har försökt få reda på förut men fortfarande inte fått nåt bra svar på ;) är hur stor mängd råmjölk man behöver för att ge ett ev moderlöst föl så bra start som möjligt? Och hur mycket kan man nalla från en nyfölad märr utan att hennes föl blir lidande?
Årets första föl här är mitt erfarna shettissto, henne kan jag nog nalla en del från. Sen fölar mitt hblsto (krångeldamen) och mitt fblsto - båda förstföderskor och DET kommer bli lite nervöst... :crazy:

vi tar ca 0,5l från dom erfarna stona och kanske 2-3 dl från nybörjarna om dom tillåter det.
Jag tror att det moderlösa fölet behöver så mkt råmjölk man kan få fram med tanke på hur mkt dom snuttar i sig från mamman dom första dygnen.
Den som jag beskrev i mitt tidigare inlägg fick ca 2dl i halvtimman den första natten och därefter bara mjölkesättning i några veckor innan fostermor tog över och då fick han både råmjölk (vet att han inte kunde ta upp den) och senare "riktig" mjölk från henne.
han har hittils aldrig varit sjuk....

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
830
Senast: Freazer
·
Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
1 032
Senast: Ketrawzc
·
Avel Hej! Behöver råd från er mer erfarna. Jag har vant av årets föllunge för ca 3 veckor sedan, juvret gick tillbaka fint och stoet mår bra...
Svar
4
· Visningar
693
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 810

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka