Rambo, Black Coffee eller Channon.

Rumpnissen

Trådstartare
Eller något annat?

Hastigt och lustigt har jag starkt börjat fundera på att betäcka mitt sto då min åring fick avlivas i början av veckan. Har funderat på att betäcka henne innan men har känt att det bli för mycket med tre hästar. Jag ska fundera någon vecka nu så jag inte gör något förhastat bara för att trösta mig själv.

I alla fall:
Stoet är efter Bernstein - Magritte - Lester. Stofamilj 65. F- 02.
Är bara 1,58 cm i mankhöjd men skulle nog varit ett par centimeter större om hon inte hade frakturer på bröstkotornas tornutskott. Kvadratisk och kortlinjerad, speciellt kort hals.

3 trevliga gångarter med en utvecklingsbar trav men mycket spänst. Skritt och galopp är något över medel. Hög ridbarhet, lätt att lära, lätt att samla. Hoppar helt ok. Bra temperament, något nervig men inget som bekymrar mig. Har tävlat LB med placeringar, tanken var att hon skulle debutera LA nu i höst men jag har börjat tappa motivationen.
Inga exteriöra avvikelser för övrigt, möjligen något rakhasig.

Hingsten:
Uppförsbacke
Långlinjerad
Förbättrar gång och typ
Bra ben
Bra sadelläge

Urvalet är ju egentligen ganska stort men eftersom jag vägrar betala vid 45 eller 90 dygn blir urvalet betydligt mindre.

Har mest funderat kring Rambo (ger litet?), Black Coffee och Channon. Hermes är ju också trevlig men ger han också litet kanske?

Har ni andra förslag?

Bild063.jpg

lycka2.jpg

Sv: Rambo, Black Coffee eller Channon.

ja du det är inte lätt att hitta hingstar..

Jag kan rekomendera Gigilo efter Guiness som en jättetrevlig individ med mkt gång snygg och världens temprament:eek: Dock är han nog inte så stor..

Gigolo är ju ganska kortlinjerad och ngt överbyggd. Så jag är lite tveksam.

Såg nu på hans BLUP att han ligger lågt på mankhöjden vilket verkligen inte fungerar. Dessutom verkar han inte ge så väldigt bra ben heller. Så det är nog inte intressant.

Men tack ändå. :bow:

Helt rätt, hittade nu lite info om honom. Men Gigolo själv är iaf helt underbar :)

Vad finns det mer,, Rooswelt? Don Primero?

Scharmeur hade kanske varit något?

Senast ändrad:

Roosevelt är 45 dygn och Don primero 90. Annars var jag riktigt sugen på båda de två.

Vad tycker du om Lambourghini?

Använde honom själv förra året och förhandlade mig till att betala för levande föl istället för vid 90 dygn. Vet inte hur villkoren ser ut i år.

Jagf är mycket nöjd med årets föl! Han rör sig runt och fint, ser trevlig ut i exteriören än så länge, och är framåt och lättlärd.

Lambourghini är ju jätte trevlig! Men lika så tycker jag att han är lite kortlinjerad. Har en kompis som fick ett föl efter honom som också vart väldigt kortlinjerad (förvisso gick den ju vidare till bruksprovet....). Men jag vet inte om det är värt på min korta häst...

Jag kan ju kontakta Elise och se om det är möjligt att förhandla.

Nobel 994?? Han är det lev. fölavg. på iaf.
Annars så har ju stationen ett par hingstar till med lev. avg.:idea:

Nobel är ju faktiskt en kanonhäst. Troligen lätt att sälja en avkomma också om man vill det...
Fördelen är ju att han verkar ge stort, nackdelen att han inte verkar förvärva så mycket gång.

Jag hade en liten kampanj om att betäcka ett annat sto i stallet i våras, då var Nobel verkligen en stark kandidat. :angel:

Figaro R har jag också funderat på. Någon som har några åsikter om honom?

Jag har själv ett Rambo-sto på ca 167 (platt manke, annars hade hon nog mätt 170), mamman är runt 160. Hon är världens bästa häst (så klart ;)) och jag har sett fler Rambo-avkommor som är riktigt fina. Nu går ju min som hopphäst och har alltid gjort (vi är inte intresserade av dressyr någon av oss) men hon hade mycket väl kunnat hävda sig på dressyrbanan också.

Då mina föräldrar bor i närheten har jag varit och träffat Rambo själv några gånger, och han är en riktig gentleman!

Av de 3 du nämnde i första inlägget tycker jag Black Coffee passar bäst in i vad du söker. men så är jag ju lite förtjust i honom också... :p

Jag har en valack på 3 år efter Rambo och han är genomgo i allt man gör med honom. Lättlärd och vill hela tiden vara till lags. Under våren har han blivit riden i alla gångarter utan problem, på banan och i skog och mark både med sällskap och ensamna. Han är helt otroligt snäll. Han är ca 163 i dags läget men kommer nog växa lite till.

http://www.pixbox.se/pic_show_id21065309.html

Vilken tjusig häst!

Jag är ju helt klart svag för Rambo men min rationella sidan säger att Black Coffee passar bättre.

En bekant till mig har en ettåring e. Rambo som nog är världens vänligaste häst. Snygg är han också, och rör sig otroligt trevligt. Dock tror jag inte han blir så himlans stor, men hans mor ger relativt smått så det kan man nog inte enbart skylla Rambo.

Jag skulle gladeligen valt Rambo om jag hade ett sto som passade.

Helt plötsligt trillade jag över Richfield som helt klart ser ut passa Lyckisen. Mycket linjer, mycket gång. Förvisso ganska låg dräktighetsprocent... Jag har lite att tänka på - det är skönt.

Helt klart Rambo.:laugh:Jag har själv ett sto efter han.svart och 172 cm hög. Världens härligaste häst. Fick gångartsdiplom som 4 åring. Hon är nu dräktig med Rentino.

Helt klart Rambo.:laugh:Jag har själv ett sto efter han.svart och 172 cm hög. Världens härligaste häst. Fick gångartsdiplom som 4 åring. Hon är nu dräktig med Rentino.Tror inte han lämnar smått. min har 9 på typ.

Liknande trådar

Avel Jag sliter mitt hår. Tredje gången jag går i betäckartankar. Kanske är tredje gången gillt som gäller? Båda gångerna tidigare jag tänkt...
Svar
13
· Visningar
1 898
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka