Rally och bruks

Lejonelle

Trådstartare
Kan någon förklara skillnaderna mellan rallylydnad och vanlig brukslydnad på ett enkelt sätt? Alltså jag vet det där att man följer skyltar inom rally och att programmen därför ser olika ut. Men skiljer det något i själva utförandet och bedömning av momenten?

Även inom bruks premierar man väl glädje och harmoni (hoppas jag)?

Sv: Rally och bruks

Enkelt sagt har jag fått uppfattningen om att det inte är samma millimeter precision i rally som i vanlig lydnad. I rally får hunden tex sitta fot i 45grader från dig (om jag minns rätt) medans hade hunden suttit på samma sätt i lydnad hade du fått ett "snett sättande" i protokollet.

I rally får du dessutom prata så mkt du bara vill med hunden på tävling, det får du inte i vanlig lydnad. Lydnaden har väl samma program jämt utan förändring mellan tävlingar medan i rally är det en ny bana du går varje gång. Finns ju ca 30 skyltar att välja på i nybörjarklass men bara 15 per bana så det blir oändliga variationer och kombinationer, vissa lättare, vissa svårare :D

"Plats" och apport kommer först i högre klasser i Rallyn och ser då ganska olika ut jämfört med lydnaden.

Skulle kunna sammanfatta med att i Rally har du litet större felmarginal än i vanlig lydnad som kan kännas väldigt fyrkantig ibland och därför uppfattas som tråkig och stel även om så inte är fallet. Likaså kan Rallyn säkert uppfattas flummig om man kommer från andra hållet ;)

Enkelt sagt har jag fått uppfattningen om att det inte är samma millimeter precision i rally som i vanlig lydnad. I rally får hunden tex sitta fot i 45grader från dig (om jag minns rätt) medans hade hunden suttit på samma sätt i lydnad hade du fått ett "snett sättande" i protokollet.

I rally får du dessutom prata så mkt du bara vill med hunden på tävling, det får du inte i vanlig lydnad. Lydnaden har väl samma program jämt utan förändring mellan tävlingar medan i rally är det en ny bana du går varje gång. Finns ju ca 30 skyltar att välja på i nybörjarklass men bara 15 per bana så det blir oändliga variationer och kombinationer, vissa lättare, vissa svårare :D

"Plats" och apport kommer först i högre klasser i Rallyn och ser då ganska olika ut jämfört med lydnaden.

Skulle kunna sammanfatta med att i Rally har du litet större felmarginal än i vanlig lydnad som kan kännas väldigt fyrkantig ibland och därför uppfattas som tråkig och stel även om så inte är fallet. Likaså kan Rallyn säkert uppfattas flummig om man kommer från andra hållet ;)

Tack för ett toppensvar. Man får alltså belöna hunden med rösten? Får man belöna på andra sätt också? Det betyder alltså att man inte få något avdrag för dubbelkommando inom rally?

Även om ett snett sättande kan vara godkänt i rally måste väl ett rakt sättande ge en bättre poäng?

Inga dubbelkommando, det är bara att prata på och visa med tecken. Man får inte ha godis eller leksak synlig på banan, inte heller röra hunden, så andra belöningar än röst och ev tecken är inte tillåtna.

I rallyn utgår man ifrån 100 poäng, sen får man avdrag för fel. Ett sättande som är 45 grader snett är tillåtet, och ger alltså inget avdrag, precis som ett helt rakt sättande inte ger något avdrag.

Jag har inte så bra koll på varken lydnadslydnad eller brukslydnad, men håller med om allt Kibani säger. Vill tillägga att i rallyn så ska man i de högre klasserna kunna utföra momenten på höger sida.

Inom rallylydnad går du en bana som du själv får ha koll på så att det blir rätt. I nybörjarklassen är det 30 olika skyltar = moment, sen tillkommer det nya moment för varje svårare klass, men de tidigare finns också med. Flera moment är väldigt lika, och det gäller att inte blanda ihop dem!

Inom "vanlig" lydnad ingår alltid samma moment i samma ordning, och man blir kommenderad av tävlingsledaren. Däremot är kraven på precision i utförandet mycket högre inom vanlig lydnad! Och man får bara belöna hunden mellan momenten.

Inom tävlingslydnad och brukslydnad premieras ett korrekt utförande. Korrekt = snabba utföranden och rak hund i alla positioner. Du får inte prata med hunden annat än ge kommandon eller uppmuntra den under momentens gång. Du får inte använda gester och du måste föra dig avslappnat men "strikt". Mellan momenten får du muntligt berömma och i viss mån röra hunden, t ex ge den en snabb klapp. En del av utmaningen med tävlingslydnad och brukslydnad är att bygga förväntan på att du är "tråkig" och rör dig strikt.

I rallylydnaden får du uppmuntra hunden under hela banans gång, men om jag inte minns fel får du inte röra hunden.

Senast ändrad:

Det är mer fart och fläkt i Brukslydnaden, med inkallningar och apporteringar. Fart och glädje premieras högre i brukset än i rallylydnaden. Eftersom hunden måste kunna momenten då man inte får visa tar det längre tid till tävling. Det är större möjlighet att belöna hunden i brukset eftersom det är pauser mellan momenten, men å andra sidan måste hunden jobba längre innan den får belöning typ leksak eller godis.

Jag har tävlat i båda, brukset är roligare eftersom det är mer fart (och har special! :D) , men rallyn är rätt kul också eftersom det är snabbt att komma till start.

Bedömning skiljer sig också, tex tappade jag massor av poäng första gången jag startade i rally, för jag hade missat att flera moment underkänns om hundens bak nuddar marken, det gör inget i brukset .

Det är mer fart och fläkt i Brukslydnaden, med inkallningar och apporteringar. Fart och glädje premieras högre i brukset än i rallylydnaden. Eftersom hunden måste kunna momenten då man inte får visa tar det längre tid till tävling. Det är större möjlighet att belöna hunden i brukset eftersom det är pauser mellan momenten, men å andra sidan måste hunden jobba längre innan den får belöning typ leksak eller godis.

Jag har tävlat i båda, brukset är roligare eftersom det är mer fart (och har special! :D) , men rallyn är rätt kul också eftersom det är snabbt att komma till start.

Bedömning skiljer sig också, tex tappade jag massor av poäng första gången jag startade i rally, för jag hade missat att flera moment underkänns om hundens bak nuddar marken, det gör inget i brukset .

Precis så ville jag också beskriva det men kändes så knäppt att skriva att det är mycket mer fart och fläkt i brukset gämförelse med rallyn. att rallyn heter rally är extremt missvisande enligt mig :o

Ska man sedan prata publiksport så tycker jag brukslydnaden/vanlig lydnad är betydligt roligare att se på av samma anledning som ovan.

Och jag tycker precis tvärt om...:p I vanlig lydnad går man och går och går, men i rallylydnad händer det saker hela tiden.

Personligen tycker jag rallyn är svårare. Inte momenten i sig, men att det är så tätt mellan skyltarna, och det är nya banor varje gång.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hejsan! 😊 Så nu är det såhär att jag och min familj är på jakt efter den passande hundrasen för oss! Och vi har mer eller mindre redan...
2
Svar
26
· Visningar
4 767
Senast: Roheryn
·
Hundavel & Ras Jag är på jakt efter den perfekta rasen till mig och tänkte höra om ni kanske har något tips på vägen. Jag har skannat av de flesta av...
11 12 13
Svar
249
· Visningar
30 229
Senast: Åsa A
·
Övr. Katt För att undvika att fullständigt kapa en annan tråd som jag känner mig skyldig till att den spårat lite, så startar jag den här tråden...
2
Svar
31
· Visningar
3 589
Senast: Asko
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Nej, att vara ny på ett jobb är verkligen inte min grej. Speciellt inte med den attityd mot en nyanställd som verksamheter har nu för...
Svar
13
· Visningar
3 511
Senast: Urigurien
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka