Rakt Tränsbett

L

LittleSnillet

Heey;)
Jagundrar iaf ni har använd rakt tränsbett på era islandshästar?
Har nämligen köpt ett sådant och ska testa de i dag.
Hur funkade era hästar på den här bettet??

12875685.jpg

Sv: Rakt Tränsbett

Min ena häst har varit väldigt tjaffsig i munnen i många många år. Har provat MASSOR med bett - och fick till slut tipset om ett vanligt rakt - sådant som på bilden. Min häst trivs jättebra med det och har bara det numera. Mycket bättre i munnen och går inte emot eller något sådant. Rids utan nosgrimma utan bekymmer.

MIn häst gapar mkt och har man inte nosgrimma nedanför bettet(remont heter det va??)så sticker hon...
Kanske ska prova nytt bett??

Har provat tre-delat, och applemouth tre-delat.

Det finns många hästar som gillar det raka bettet istället för de delade, det är som att de blir irriterade när bettet rör sig så.

Jag brukar rida på rak stång då jag bara har det som enda raka bettet.

Kanske vore ngt att testa??Har aldrig ridit på rakt bett??Är det skarpt?Hur verkar det i hästens mun??:bow:

Testa kan man alltid göra:)
Inget bett är skarpare än handen, det ligger väldigt stilla i munnen.

Jag har ett sådant bett också. Veterinären rekomenderade rakt bett för att det är bra att variera med med tanke på hästens tänder. det raka bettet var bäst tyckte hon, eftersom det ligger så pass bra i munnen så det inte åker emot tänderna.

Gauti funkar sådär på det, använder det sällan, varför vet jag inte :rofl: ska prova det igen tror jag! :) Jag upplever det lite svårare att ställa honom och svänga osv med ett rakt bett, men tror det är en vanesak för både mig och hästen

Jag har också "hört" att det ska vara svårare att tex ta ledande tuygeltag med ett rakt bett, men jag upplever inte det som ett problem. Min häst går ju i princip bara bra med det bettet, så vi har lärt oss leva med det liksom.

Jag har ett sådant bett också. Veterinären rekomenderade rakt bett för att det är bra att variera med med tanke på hästens tänder. det raka bettet var bäst tyckte hon, eftersom det ligger så pass bra i munnen så det inte åker emot tänderna.

Precis så sade vet. till mig med. Rider två utav våra hästar på rakt tränsbett, och båda trivs verkligen super på det. Kan verkligen vara ett bett värt att testa. Det ligger väldigt stilla i munnen.

Jag har också "hört" att det ska vara svårare att tex ta ledande tuygeltag med ett rakt bett, men jag upplever inte det som ett problem. Min häst går ju i princip bara bra med det bettet, så vi har lärt oss leva med det liksom.

Ja, som sagt det är nog en vanesak! Ska testa mitt på Gauti igen, men jag har nog ett med fasta ringar tror jag. Kanske är skillnad det?

Hade et rakt med fasta ringar till min islänning och han gick precis lika bra med det som med ett tredelat. Hade även ett rakt apple mouth som också funkade riktigt bra. Den enda skillnaden, upplevde jag det som, var att tygeltagen blev lite "stummare", men det kanske bara är jag :smirk:

Hade et rakt med fasta ringar till min islänning och han gick precis lika bra med det som med ett tredelat. Hade även ett rakt apple mouth som också funkade riktigt bra. Den enda skillnaden, upplevde jag det som, var att tygeltagen blev lite "stummare", men det kanske bara är jag :smirk:

Jag håller med om det med tygeltagen...

Det stämmer faktiskt, med ett rakt bett blir det lite stummare. Har man t ex tredelat så böjer sej ju bettet i ringarna i mitten. Så det är väl därför det känns stummare. Det får inte betyda att man blir hårdare i handen.

Jag börjar med rakt muffbett (fasta ringar) på mina unghästar och byter med det ibland nu när de är äldre. Har annars tunna tredelade och ett nytt bett, Muller, som jag hittade nyss som är tunna/smala.

Liknande trådar

Islandshäst Får hem ett par nya hästar inom kort och tittar just efter varsitt utegångstäcke för dem. Skulle gärna vilja ha ett som är anpassat för...
Svar
8
· Visningar
770
Senast: Ajda
·
Utrustning Hej! Överväger att köpa ett nytt bett till min ena. Använder ett vanligt tränsbett med fasta ringar idag men vill ha ett som är något...
Svar
15
· Visningar
1 129
Senast: dukie
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
524
Senast: Sryoqwe
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
717
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix