Sv: Rakt bett i hoppningen?
mackan skrev:
delat pelham... ryyys
Stångbett som är delat, - hemskt i hästens mun..... en stång ska inte ha brytpunkter, det blir helt fel i munnen och otroligt skarpt....
Och trots detta så trivs många hästar ypperligt på två- eller tredelat pelham. Så det bästa är att prova och lyssna vad HÄSTEN tycker innan man skaffar sig en åsikt vad man SJÄLV tycker. Jag var OTROLIGT motvillig till pelham från början men provade tillslut (tvådelat) och fick en häst som blev mjuk och trevlig och gick med lagom stöd i handen (från att innan hafttvå lägen - 600 kg på handen och dra, eller krypa bakom lod, knäppa av i nacken och släppa bettet). Vad det var hon gillade med pelhamet vet jag inte, men det var det hon trivdes bäst med och funkade bäst på.
De FÖRSTA ridturerna var hon dock ganska 'rädd' för att söka sig nedåt mot det, kändes antaglgen såpass annorlunda mot de bett hon haft innan (tränsbett i olika konstellationer) att hon inte riktigt vsste vad som skulle 'hända', men tredje ridturen sappnade hon av och sen var det inga problem.
Och skarpt eller ej - HANDEN avgör. Ofta är det mildare med ett skarpare bett och en ryttare som mjukt bara kan erbjuda stöd, än ett mildare bett som häst och ryttare har dragkamp om (det påverkar hur ryttaren rider med, sits, hållning, hjälpgivning etc).
Däremot är det bästa om ett skarpare bett kan vara en nödlösning en begränsad period tills man jobbat på det som är dt verkliga problemet - lydnaden.
men även fast ett bett i teorin är ett 'elakare' val än ett annat så kan HÄSTEN välja det 'elaka' alternativet ändå just för att HÄSTEN upplever det som behagligare/snällare.
Samma sak gäller en del del andra grejer, jag har en häst som VILL HA tungtryck. Om jag då ska se till MIN åsikt så skulle jag ju välja ett bett med tungfrihet etc - vilket hästen avskyr. Medan bettet som ger tung/lantryck som JAG inte tycker är så himla snällt - DET tycker hästen är prima.