Rakt bett i hoppningen?

Sv: Rakt bett i hoppningen?

min häst fungerar iaf så att han höjer huvudet med gag, så det skulle jag inte rekommendera.....

försöker man åtgärda att hästen går med huvudet i vädret med ett gagbett är risken att man bara åtstadkommer en vacker krök på hästens nacke, dvs lite samma effekt som med pessoa

Om det inte funkade för dig med rakt pelham, Varför inte prova delat.Unigefär amma känsla som du beskriver uppstod med min heta hoppvilliga ponny.Han bara sprang med det, blev svårsvängd(annas svänger han på en 5 öring).Så jag fick tipset att pröva delat pelham.Hitills har det funkat suveränt:)

Har du provat syntet pelham eller rakt syntetpessoa med korta deltatyglar. Själv rids vår heta kanonduktiga ponny med ett rakt tunnt happymouth bett med fasta små D-ringar. Det bettet är outstanding på honom. Men är väldig milt!

hejsan! Jag har haft samma problem som du med min häst när vi hoppade innan.
Testade alla möjliga bett men det ena var värre än de andra, tillslut ringde jag runt i hästaffärer lite och dom flesta sa att jag skulle pröva ett bett med många brytpunkter, för ju fler brytpunkter det finns desto svårare är det för hästen att hänga sig på det.
Köpte ett femdelat bett, kallas även kulbett och det funkar SUPER, Det är skarpare än ett vanligt tredelat men slappnar hästen av och blir sammarbetsvillig lägger det sig fint i munnen. Dessutom avgör handen hur skarpt ett bett är!
Nu är det inte säkert det funkar för dig men jag kan rekomdera att testa det.

MVH

liscoyle_patches skrev:
Om det inte funkade för dig med rakt pelham, Varför inte prova delat.Unigefär amma känsla som du beskriver uppstod med min heta hoppvilliga ponny.Han bara sprang med det, blev svårsvängd(annas svänger han på en 5 öring).Så jag fick tipset att pröva delat pelham.Hitills har det funkat suveränt:)

delat pelham... ryyys :eek:
Stångbett som är delat, - hemskt i hästens mun..... en stång ska inte ha brytpunkter, det blir helt fel i munnen och otroligt skarpt....

mackan skrev:
delat pelham... ryyys :eek:
Stångbett som är delat, - hemskt i hästens mun..... en stång ska inte ha brytpunkter, det blir helt fel i munnen och otroligt skarpt....

Och trots detta så trivs många hästar ypperligt på två- eller tredelat pelham. Så det bästa är att prova och lyssna vad HÄSTEN tycker innan man skaffar sig en åsikt vad man SJÄLV tycker. Jag var OTROLIGT motvillig till pelham från början men provade tillslut (tvådelat) och fick en häst som blev mjuk och trevlig och gick med lagom stöd i handen (från att innan hafttvå lägen - 600 kg på handen och dra, eller krypa bakom lod, knäppa av i nacken och släppa bettet). Vad det var hon gillade med pelhamet vet jag inte, men det var det hon trivdes bäst med och funkade bäst på.

De FÖRSTA ridturerna var hon dock ganska 'rädd' för att söka sig nedåt mot det, kändes antaglgen såpass annorlunda mot de bett hon haft innan (tränsbett i olika konstellationer) att hon inte riktigt vsste vad som skulle 'hända', men tredje ridturen sappnade hon av och sen var det inga problem.

Och skarpt eller ej - HANDEN avgör. Ofta är det mildare med ett skarpare bett och en ryttare som mjukt bara kan erbjuda stöd, än ett mildare bett som häst och ryttare har dragkamp om (det påverkar hur ryttaren rider med, sits, hållning, hjälpgivning etc).

Däremot är det bästa om ett skarpare bett kan vara en nödlösning en begränsad period tills man jobbat på det som är dt verkliga problemet - lydnaden.

men även fast ett bett i teorin är ett 'elakare' val än ett annat så kan HÄSTEN välja det 'elaka' alternativet ändå just för att HÄSTEN upplever det som behagligare/snällare.

Samma sak gäller en del del andra grejer, jag har en häst som VILL HA tungtryck. Om jag då ska se till MIN åsikt så skulle jag ju välja ett bett med tungfrihet etc - vilket hästen avskyr. Medan bettet som ger tung/lantryck som JAG inte tycker är så himla snällt - DET tycker hästen är prima.

Jag har börjat hoppa min häst, som är ganska känslig i munnen (kastar med huvet) men är samtidigtkan vara lite stark på hinder, på ett helt rakt bett men vanliga (ej fasta) ringar. Fungerar kanonbra!! Det är precis lagom :banana:
Provade innan att rida på ett rakt med fasta ringar, vilket blev för skarpt för henne, hon blev för orolig i munnen, sedan lyckades hon på nåt sätt lägga tungan över bettet när jag hade det bettet... det gör hon inte på det med "lösa" ringar.. *konstigt*

Du får prova dig fram..
LYCKA TILL iaf :D

Alexandra_W skrev:
Och trots detta så trivs många hästar ypperligt på två- eller tredelat pelham. Så det bästa är att prova och lyssna vad HÄSTEN tycker innan man skaffar sig en åsikt vad man SJÄLV tycker.

Jodå - jag har provat det.

Alexandra_W skrev:
Och skarpt eller ej - HANDEN avgör. Ofta är det mildare med ett skarpare bett och en ryttare som mjukt bara kan erbjuda stöd, än ett mildare bett som häst och ryttare har dragkamp om (det påverkar hur ryttaren rider med, sits, hållning, hjälpgivning etc).

Jodå nog vet jag efter alla dessa år att det är handen som avgör :D
Dock vidhåller jag att det är en sanning med modifikation som låter snyggt när man säger det så att säga, men.... En mjuk hand med ett "mjukare" bett är alltid mjukare än en mjuk hand med ett "strängare" bett, det går ju inte att komma ifrån, om vi utgår från att man rider med inverkan på bettet så att säga... så en hårdare hand på ett "strängare" bett blir ännu hårdare än den handen är på ett "mjukare" bett. Ryttare tenderar ju att faktiskt vara ENDERA mjukare i handen i sitt ridsätt, eller hårdare. Inte nåt som bara hux flux ändras/korrigeras beroende på vilket bett man rider på, så att om jag är hård i handen och sätter ditt ett "strängare" bett så koncentrerar jag mig bara och har en mjukare hand för att kompensera bettet... så funkar det ju knappast i verkligheten för ALLA. Även om det givetvis kan vara så att ryttaren hjälps vara mjukare i handen om hästen slappnar av på bettet osv. Men jag tror inte det rör sig om såna lättlösliga situationer i de flesta fall. Om du följer mitt resonemang.

Nu har vi kommit bort helt från tråden - ursäkta!

Senast ändrad:

_Runaway_ skrev:
Har startat en clear round tidigare m pållen och då hade jag vanligt tredelat tränsbett. Dock lyssnade han inget bra på det, bara sprang. Har provat pelham och det blir inte bättre, han blir bara orolig i munnen. På söndga ska vi ut på tävling igen och funderar på att testa ett rakt bett med fasta ringar. Erfarenheter? Är det något skarpare än tredelat?
Vår ponny fungerar också bättre på rakt bett med fasta ringar.MEN det får inte ponny tävla med....jag vet inte om storhästar har samma regler..typiskt när man har ett bett som fungerar.. :(

Liknande trådar

Utrustning Jag behöver ett skarpare bett till min valack då han blir för stark för dottern när de rider ut. Han bestämmer då tempot själv om de ska...
Svar
10
· Visningar
1 044
Senast: Sesca
·
Utrustning Som rubriken råder så är jag inne på att skaffa antingen ett Nova bett eller ett poponcini bett, Jag är orolig att nova bettet ska gå i...
2
Svar
27
· Visningar
2 609
Senast: villhöver
·
Utrustning Det börjar bli dags att börja fundera på att kanske ta sig ut på någon dressyrstart i sommar och jag behöver bettips eftersom man inte...
Svar
17
· Visningar
1 436
Senast: Fazeem
·
Utrustning Jag är vilse i bettdjungeln... Fullblodet går på PeeWee-bett, hon har även haft ett 3 delat fullcheek nångång samt testat 3 delat...
Svar
18
· Visningar
1 321
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023