Sv: Rakt bett i hoppningen?
SKarpare eller ej är ju upp till häst lite, men generellt så utan hävstång och med få/inga brytpunkter är det ganska milt.
Min valack är KÄNSLIG i munnen. Han trivs med tungtryck och fungerar således på tredelat med KULA i mitten, rakt svagt böjt samt kandarbetsling med rak svagt böjd stång UTAN tungfrihet.
Det raka tränsbettet är det bett han tar MEST stöd på, dvs HAN upplever det som mildast. Jag hoppar sedan en träning tillbaka på det just för ATT han 'lyssnar sämre' på det. Matte har nämligen en liten tendens att vilja göra upptag, och hästen svarar för mycket och vi tappar rytmen. Han svarar på så förbaskat små hjälper och lilla matte kan inte riktigt hålla sin kropp i styr såsom i dressyren, när det gäller hoppning. Så efter att tränaren tjatat om att 'låt bli att ta upp, låt honom bara gå' så beslöt jag mig för att prova 'fuska' lite. Så jag bytte från det tredelade tilld et raka. Där är han inte lika hyperkänslig för mitt larv och vi får mer flyt. Och när jag ser det fungerar VÅGAR jag låta honom gå. Vilket gjorde att vi gjorde en nästan klockren runda sist
Dock tappar jag en liten del styrning på det raka just när det gäller hoppning, eftersom jag ibland behöver förstärka styrimpulsen med just bettimpuls och då är det raka liiite för luddigt. (I dressyren etc är det inga problem dock där är det lika lättstyrt med rakt som ledat).
Så, med MINA erfarenheter (som grundar sig på fler hästar än valacken, de flesta hästar tar MER stöd på ett rakt är min erfarenhet) skulle jag INTE använda ett rakt för att betsla upp från ett tredelat, tvärtom.
DÄREMOT, om hästen inte trivs på bettet så kan de springa FÖR DET. Och det behöver inte alls behövas ett SKARPARE bett, utan ett BEHAGLIGARE bett så det inte finns ngt obehag att springa ifrån.
Anmäl dig till en CR eller träningstävling eller något och prova!