Rakriktning

true_blue

Trådstartare
Var på en kurs - och det talades om träningsskalan - hur viktigt det är att inte gå för fort fram utan att alltid befästa grunden.
Sen kom ryttarna fram.
Samlad trav visades. Ganska bra. MEN en av hästarna spårade inte. Blev diskussion om detta.
Jag hävdade att om den inte kan spåra så är inte samlingen bra - även om formen ger ett intryck av att hästen är samlad.

- Vad skulle ni ha tyckt?mvh/T_B :) :confused: :idea:

Sv: Rakriktning

Jag skulle väl vilja säga att hästen går aldrig bättre än sitt sämsta bakben :idea:

Att den inte spårar är ett fel, alltså är samlingen inte bra. Rakriktningen saknas och bakbenen svingar inte framåt utan snett.

Håller m dig mao!

Sen kan man alltid diskutera varför, hur har hästen gått tidigare, har den specifika problem, har ryttaren problem osv, men det är ju specifika saker för just det ekipaget.

Kursledaren fick ge instruktion till ekipaget så att spårningen blev rätt. Men då visade det sig att formen inte höll.
Det var faktiskt det som var det mest intressanta. En som liten "skitsak" som att bakdelen slängde ut... kunde man tycka. Men den ärligt rakriktade hästen gick i en helt annan och mycket lägre form.
Precis som alla säger. Det konstiga var ju bara att alla sa rätt saker - men inte höll på dem i verkligheten förrän efter lite påtryckningar... Bra med gamla stötar :devil: , folk lyssnar på dem iallafall!!mvh /T_B

Jag, som är helt oakademisk, har lärt mig utbildningsskalan som följer:
1 Takt
2 Lösgjordhet
3 Stöd
4 Schvung
5 Rakriktning
6 Samling
Av det kan man ju dra slutsatsen att eftersom inte pt 5 fungerade kan man inte ens fundera på pt 6. Jag har tyvärr t o m sett exempel på ryttare som försöker samla en häst som inte ens går i en ren takt, alltså inte ens har klarat av 1:an, inte p g a hälta utan för att hästen inte rids i ett för den lämpligt tempo i t ex trav (travar fram och skrittar bak).
Vet inte hur ni akad. resonerar kring denna utbildningsskala, skulle vara kul att höra, bu eller bä?

Jag skulle vilja byta ut nr. 3 mot kontakt. Stöd låter inte bra då det ger associationer till en häst som inte är självbärande.

Sen finns ju den "klassiska" skalan som lyder "calm, forward and straight" vilket i princip är samma sak, bara lite mera komprimerad :smirk:

Det är mycket bra att följa dessa riktlinjer, och i det dagliga arbetet kontrollera att alla bitar av skalan finns där. Fungerar inte en bit, som rakriktningen i det här fallet, så bör man gå tillbaka och jobba på de tidigare bitarna. Man kan aldrig fila för mycket på grunderna, men samtidigt måste man försöka avancera aningen längre varje gång. Däri ligger mycket av svårigheterna i träningen, att kunna avväga hur långt man ska gå framåt och hur mycket man ska träna på det redan intränade.

Det är väl så man brukar göra, gå nerifrån på utbildningstrappan steg för steg tills det tar stopp, analysera varför det inte verkar fungera, gå ner i trappan och rätta till, gå uppåt igen tills det tar stopp igen bara för att upptäcka en annan sak man försummat, gå ner och fixa lite, gå uppåt igen... helt normalt, bara man verkligen är vaken för att man ständigt måste lära nytt.
Kanske just den ryttaren behövde den där stöten du beskrev för att vakna lite. Det är lätt att önska att man kommit längre än man har, vem faller inte för det någon gång? ;)

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
3 382
Senast: Solstig
·
Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
3 413
Senast: Roheryn
·
Tjatter En gång för länge sedan (så länge sedan att du inte var född, och kanske inte heller dina föräldrar) var det 4 barn som på grund av...
39 40 41
Svar
804
· Visningar
18 462
Senast: cirkus
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 190

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka