F

Fluff3

hej alla glada bukis människor!

Har en lite fråga till er angående tömkörning och rakriktning.

När jag tömkör min häst på raktspår, dvs. efter fyrkantsspåret, i vänstervarv så går han hela tiden böjd åt höger, stödet i ytter tömmen existerar knappt. vilket gör att om jag försöker ställa honom inåt skjuter han in bogen, blir som en ostkrock och bara går in mot mitten av banan, får inte riktigt stoppa honom utan då måste du svänga ut honom på spåret igen. Vad skall jag göra?

När jag rider honom så går det bättre för då kan jag ju använda mig av skänklarna men hur skall jag göra när jag tömkör?

När jag tömkör på volt så går det lite bättre men han vill helst gå högeställd där oxå.

Att poängtera är att hästen är inte halt men däremot är han lite sne i kroppen (pga av gamal skada) men hur skall jag träna bort det (åtminstone minska det), det vill jag ha tips på!

Har en som hjälper mig att tömköra men just nu så har hon inte tid att komma ut till mig.

MVH Therese
 
Sv: rakrikta?

hej
har du testat med att ha en kiropraktor att titta på hästen??
det är en ide värd att testa.

lycka till
 
Sv: rakrikta?

hej!

Har diskuterat både med min massör och en kiropraktor om att försöka "rätta till honom" men med tanken på hans höga ålder, 19 år, ansåg båda att det kunde göra större skada en nytta. Men massören har sett att han blir mer "rak" för varje månad men jag behöver ju hjälpa honom på "traven", få honom att muskla lite mer liksidigt. Men tack för tipset ändå!
 
Sv: rakrikta?

Mitt tips är attt du ska börja tömköra honom på volten i båda varven. Strunta ett tag i att han skall vara korrekt stäld och böjd och att han spårar utan det du behöver fokusera på är att han tar ett stöd på yttertömmen, för det är a och o! Variera att ställa honom utåt så att han "tvingas" att ta stöd på den nya yttertömmen. (väldigt dålig på att förklara men hoppas du förstår :crazy: ) En annan bra övning är att du gör halt och börjar förbereda en vändning med motställd häst. Driv honom mjukt framåt med en något ledande/ mothållande ytterhand och krama mjukt i inner. Kroppen skall vara i princip rak. Upprepa övningen i båda varven men se till att hålla kvar framåtbjudningen. Jag har fått väldigt positiv effekt av denna övning.

När han vågar ha stödet på yttertömmen är det mycket lättare att hålla koll på hästens kropp :) Sen måste jag fråga hur mycket hästen kan under tömkörning? kan den flytta sidvärtes är det en bra fortsättning att varje gång hästen inte spårar flytta hästen sidvärts för att få koll på bakdelen!

Är ingen expert men hoppas det är till någon hjälp
 

Liknande trådar

Hästvård Varning för jättelång text. Vill bara skriva av mig och se om någon har liknande erfarenheter, goda råd eller tankar att komma med. Jag...
2
Svar
20
· Visningar
5 588
Senast: pews1972
·
Dressyr Jag har efter dressyrträningen häromdagen funderat över rakriktning. Jag har alltid haft lite problem med att få min häst lösgjord i...
Svar
14
· Visningar
2 204
Senast: Brille
·
Träning Nu är det här en rent teoretisk fråga (gällande hästens träning), eftersom hästen det gäller bara är den hästen jag rider på lektioner 1...
Svar
1
· Visningar
1 717
Ridning Vårt shettis sto, 7 år, är mest körd. Har haft henne i snart 1,5 år. Jag har kört henne, promenerat och tömkört längs med vägar och i...
Svar
8
· Visningar
1 428
Senast: Lindon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp