rakrikta....

S

snotra

Har nyligen fått hem en häst som har blivit riden mkt på böjt spår, eller rättare sagt förböjd i kroppen. Försöker nu rakrikta honom och få honom att ta i lika mycket med sina bakben, vilket innebär att lille häst gärna tar steg i sidled, liksom jazzar fram istället för att ta framåtgripande steg. Någon som har något bra tips på hur man ska få honom mera rakriktad? Det jag har jobbat med är att få kontroll på rumpan, ridit en del sidförande med minimal böjning i bålen men sett till så att han korsat sina bakben. När hästen har svarat ordentligt på det har jag försökt att rida med absolut rakriktad hästoch jobbat med tempoväxlingar utan att svajja fram med en ostkroks formad häst....inte lätt men det går framåt! men kan tänkas att det är någon som sitter på ett dundertips? :banana:

Sv: rakrikta....

Uppförsbackar, bommar och ta det lugnt! Rakriktning tar tid och är svårt!

/Malin

Har du boken "Dressyr med Kyra"? I den finns det ett mycket bra tips hur man rakriktar hästen som hjälpt mej mycket.

Om hästen t ex skjuter ut höger bog och vänster bak (från Kyras exempel) rättar man in framdelen efter bakdelen, flytta höger bog till vänster med vänster tygel och höger skänkel - samtidigt som man håller emot med vänster skänkel så hästen inte flyttar ut bakdelen ännu mer åt vänster. Så fort hästen går rakt upphör man med hjälperna. Hästen måste söka stöd i båda tyglarna , i detta fallet undviker hästen ta stöd i vänster tygel. När man får kontakt i vänster tygel kan man ge efter med den högra tygeln. I detta fall är hästen starkare på sin högra sida.

Hoppas det gick att hänga med. Rekommenderar även boken som givetvis är mer utförlig!!

Att klättra åt olika sidor tycker jag är bra oxå, förutom tipsen ovan.

Tror nog att det är något ditåt jag pysslat med :idea: tycker mig känna igen "konceptet"...Ska lägga in lite mera klättring också. Är det bara jag som upplever det som att rakriktning är något som "glömts" bort lite i denna tid då det ska ridas sidvärts rörelser hit och dit? och många gånger utan någon direkt tanke bakom egentligen utan med svaret "att det lösgör hästen", men det beror ju alldeles på vad för typ av lösgörande hästen behöver. Men ändå känns det som att jargongen är att man ska rida böjd åt all möjliga olika håll och många "glömmer nog bort" att rida hästen på raka spår.

Jag tror att det ofta är lite mera än att "glömma bort" att rida på raka spår, utan att man tenderar till att rida övningen för övningens skull och inte för resultatet - att man glömmer bort målet för vägen så att säga. Visst är vägen viktig, men man får ju inte missa VART man ska.

T ex öppnor och slutor som rätt utförda är väldigt bra för att stärka bakdelen med - och därmed ett verktyg i rakriktandet av hästen. Men sen då, nästa steg? VARFÖR rider du den övning du gör, och vart skall den ta er? Skall ni utföra en *perfekt* övning, eller är den en del av träningen för ett önskat resultat?

Det här kan man spåna på länge, och det gäller ju inte bara rakheten utan också formen osv. Givet kan inte hästen arbeta i en form den inte är tränad för - men om man aldrig tränar den formen så kan det bli svårt att komma dit. Det var för övrigt ett par intressanta insändare/ artiklar om hästens form och ryttarens lodräta sits, tror det var förra och nuvarande numret av Ridsport.

ang skrev:
T ex öppnor och slutor som rätt utförda är väldigt bra för att stärka bakdelen med - och därmed ett verktyg i rakriktandet av hästen. Men sen då, nästa steg? VARFÖR rider du den övning du gör, och vart skall den ta er? Skall ni utföra en *perfekt* övning, eller är den en del av träningen för ett önskat resultat?

OM jag förstått är ju målet med alla övningar på böjda spår att få en rakriktad häst :idea: Eller rättare sagt att få en häst som kan gå rakt fram med lika mkt aktivitet och styrka i båda bakbenen.

Trämingen på böjda spår syftar väl till att träna en sida i taget, så att hästen inte hela tiden använder ena bakbenet mer. Så att rida rakt fram ger ju inte en rakriktad häst. Däremot tror jag att det är enormt viktigt att avsluta alla öpnnor och slutor tex genom att rida rakt ut i rörelseriktingen och sen rakställa så gott som det går.

Att rida rakt fram är ju ock¨å bra så att ryttaren kan kontrollera att den sitter rakt över hästen, och här upptäcker man ju också om hästen är stel i en sida tex. Rider man länge på en volt, tror jag risken är stor att man till slut hamnar snett över hästen.

Att rida på böjda spår om det görs rätt däremot tror jag inte ger en stel häst som är sned, utan endast om det görs felaktigt.

josse skrev:
OM jag förstått är ju målet med alla övningar på böjda spår att få en rakriktad häst :idea: Eller rättare sagt att få en häst som kan gå rakt fram med lika mkt aktivitet och styrka i båda bakbenen.

För att förtydliga mitt tidigare inlägg så frågade jag VARFÖR man som enskild individ väljer att rida på ett visst sätt?

Det var alltså en mera filosofisk (snurrigt spånande?! ;) ) tanke om varför vi rider som vi rider och om vi kan motivera både vägen och målet för oss själva. För faktum är att olika individer lyckas olika bra, och det beror förmodligen inte bara på tidigare kunskaper eller ekipagets förutsättningar.

Är ekipaget med snabbare framsteg duktigare på att lägga upp träningen och gå vidare, för det kan ju inte bara vara "tur"? Elller fastnar man i en övning eller i ett tänk om hur det borde vara, och missar att korrigera eller gå vidare?

För att återgå till snotras originalfundering så skulle jag kolla att hästen verkligen tänker framåt. Och sen rida framåt, och kontrollera den del som "trillar ut". Som all träning där man ska bryta ett tidigare mönster så är det minst lika jobbigt för hästen som för ryttaren vilket man måste avväga träningen efter.

Rid ut istället, annars måste du ju fortsätta ställa hästen på ridbanan.
Lika trist varje gång å rida hästar som blivit förböjda dvs dragna i munnen.
Folk tror tyvärr att det är så man ställer en häst :eek:

Kan man inte behärska hästens framdel kan man inte heller behärska hästens bakdel, och har man inte full kontroll över hästens bakdel kan man inte bestämma hur mycket hästen skall böja sig. Det skall man tänka på när man rider öppna o sluta. I öppna skall bakdelen hållas på spåret o framdelen flyttas innanför. Där ska man ha kontroll på framdelen med yttertygeln. I sluta är det bakdelen som skall flyttas i förhållande till framdelen, och det kan bara göras om man har full koll på framdelen. Allt hör ihop med rakriktning.

Genom öppna o sluta strärker man de olika bakbenen - men det vet ni ju allihopa. Blev lite filosofisk här kanske, påverkad av ang :-)

Just detta att rida öppna o sluta på rätt sätt, det är lättare kräva en liten böjning några få steg. Känns det bra o hästen böjer sej rätt, kan man öka kraven med tiden. Just att veta om böjningan är rätt o jag inte hänger i tyglarna är det svåraste tycker jag, med både öppna o sluta.

Öppna o sluta kan du göra var som helst, inte på en ridbana.

Liknande trådar

Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 386
Senast: Lutten
·
Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 941
Senast: JohannaB
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 102
Senast: MiniLi
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 936
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar