Rakning vid förlossing

Sv: Rakning vid förlossing

Jodå, jag fick minsann tvätta underlivet med en sån där desinficerande svamp båda gångerna innan förlossningen, och jag födde 2005 och 2008. Rakning har jag däremot sluppit ;)

jag födde bran 98 och 99 och fick oxå tvätta med svampen och sedan fick jag lavemang

2005 behövde jag inte göra något av de ovannämda

Fick barn -74 då blev man renrakad fick lavemang och inte gå upp förrän 12 timmar efter förlossningen. Dessutom fick barnet lapisdroppar i ögonen och man fik som förstföderska inte åka hem förrän på sjunde dagen.

Herrejösses, jag åkte hem dagen efter med snitt. Tur man inte födde barn förr......

*KL*

Vad är lapisdroppar?

Silvernitrat.

Läkarvetenskapen har länge känt till att silver har bakteriedödande och desinficerande egenskaper. Före penicillinets intåg på marknaden innehöll många mediciner silver som aktiv ingrediens. Läkarna övergav tyvärr silvret och ägnade sig åt mer ekonomiskt givande preparat. Det finns dock sjukvårdsprodukter som även idag använder sig av silvrets bakteriedödande och läkande effekt. Exempel på det är brännskadeplåster, olika salvor och urinrörskatetrar. Ett annat är lapis, eller silvernitrat, en blandning av silver och salpetersyra som används till att bekämpa bla fotvårtor. Förr var lapis det man droppade i ögonen på nyfödda för att ta död på bakterier som annars kunde orsaka ögonskador hos nyfödda.

Citat från http://www.2000taletsvetenskap.nu/tidning/03nr2/03-2art1.htm

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve
  • Sabotage?
  • Födda 2022

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka