Magnum
Trådstartare
Jag försöker lära mej räkna foderstat och började med min egen som jag fått hjälp att göra en foderstat till av er härinne.
Men jag fick inte samma som er.
Däremot hade jag tydligen fel på hans vikt..trodde han vägde runt 450 kg men enligt vägbandet jag har väger han ca 400 vet inte om de banden stämmer så jag ska mäta på han o räkna ut vikten på det sättet också..
(Lite fakta om hästen: rids 6 dagar i veckan normalt till hårt, intensivare dress/hoppass 1-2 ggr/v. Rider mkt i skogen med mkt trav o gal ca en timme inte kortare. 153 cm vbl/ponnykorsn. Bra i hull men får inte få mer!! mycket muskler , bra humör. mkt bra kondis. Sätter päls nu, kommer klippas lite men går nu utan täcke. Normalfödd)
Men iaf, gör jag rätt så här?
underhållsbehov 53.2
rastillägg 2,7
träningstillägg 21,3 (la han på 0,4 är det för lite/för mycket?)
Då blir det ett behov på 77,2 MJ, rätt?
Han är lite gallig i benen nu och det kan han bli av för mycket energi.
Just nu ligger han på 105 MJ. Ska jag dra ner till kanske 80?
Men jag fick inte samma som er.
Däremot hade jag tydligen fel på hans vikt..trodde han vägde runt 450 kg men enligt vägbandet jag har väger han ca 400 vet inte om de banden stämmer så jag ska mäta på han o räkna ut vikten på det sättet också..
(Lite fakta om hästen: rids 6 dagar i veckan normalt till hårt, intensivare dress/hoppass 1-2 ggr/v. Rider mkt i skogen med mkt trav o gal ca en timme inte kortare. 153 cm vbl/ponnykorsn. Bra i hull men får inte få mer!! mycket muskler , bra humör. mkt bra kondis. Sätter päls nu, kommer klippas lite men går nu utan täcke. Normalfödd)
Men iaf, gör jag rätt så här?
underhållsbehov 53.2
rastillägg 2,7
träningstillägg 21,3 (la han på 0,4 är det för lite/för mycket?)
Då blir det ett behov på 77,2 MJ, rätt?
Han är lite gallig i benen nu och det kan han bli av för mycket energi.
Just nu ligger han på 105 MJ. Ska jag dra ner till kanske 80?
Senast ändrad: