Räkna ut vikt

Y

Yavanna

Vet ett det finns en formel man kan använda sig av för att räkna ut hästens vikt, då man sätter in värden som man fått fram genom att mäta olika delar på hästens kropp.. Någon som vet hur den lyder? Har tappat bort..

( (4,3 * lansmärkesomfång) + (3 * mankhöjd) - 785 ) = vikt

Lansmärkesomfång = från överst på manken, runt bröstkorgen och upp till manken igen.
Lansmärkesomfånget och mankhöjdes skrivs i Centimeter i formeln.

Har för mig att det var: (O*O*L)/8900 där O=bröstomfång(sadelgjordsläge) Och L=längden från armbågsspetsen till svansroten.

och den tredje formeln jag hört talas om:

MÅTT A: från manken hela vägen runt hästens mage och upp till manken igen på andra sidan,
så nära frambenen som möjligt.
MÅTT B: från bogspetsen till "bakre punkten på skinkan"

Beräkning
Vikt = (A*A*B)/11877

Så nu är det bara att prova!!! elelr så åker du bara till börjes och köper måttbandet, det gjorde jag... tänkte jag skulle prova alla dessa formler och se vilka som ger någerlunda lika resultat.

Formeln som "godishanna" beskrev har tidigare funnits med på ivomecs avmaskningsinfo. Den använder jag mig av och hoppas på att det är något sånär rätt.

När ja pluggade å vi hade foderstatsberäkningar så testade vi dom 2 formler som redan skrivits här + viktmåttbandet.. alla tre gav olika vikter... :confused: så vi räknade helt enkelt ut medelvikten av dessa tre vikter å utöver det beräknade foderstaten.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
524
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 907
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 632
Senast: Shaggy
·
Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 132
Senast: Thaliaste
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar