Räkna steg/språng mellan bokstäverna?

Asa_S

Trådstartare
Är det någon som gör det? Visst är det ett fastställt avstånd mellan bokstäverna på banan? Funderade över det efter att jag tittat på Nicholas Fyffe på youtube och han hade 12 galoppsprång mellan första och sista bokstaven på långsidan och det var två bokstäver däremellan (4 bokstäver totalt alltså). Hur långa kan galoppsprången ha varit?

Hans häst tar också väldigt stora steg i traven men där hittade jag inget ställe att räkna på.

Sv: Räkna steg/språng mellan bokstäverna?

Det är 12 meter mellan? 6 meter från kortsidan? Eller minns jag fel? Men det är väl 5 bokstäver längs långsidan?

Senast ändrad av en moderator:

Jag trodde jag kom ihåg fel med bokstäverna för jag trodde också det skulle vara 5? Jag får gå tillbaka och titta igen, men jag räknade flera gånger och det var 4 steg mellan varje vilket ger 3 mellanrum, alltså 4 bokstäver :confused:? Ju mer jag tänker på det desto mer säker blir jag på att det var bara 4. Jag vet ju inte vart filmen var inspelad men det var ett vanligt träningspass så det är väl någonstans han är/har varit stationerad. Jag vet inte något om honom alls mer än att han är Australiensare, tror jag. De kanske har andra märkningar?

Min följdtanke av räknandet var faktiskt om det, precis som i hoppning, finns något fastställt antal galoppsprång per definierad sträcka även i dressyr? Jag kom nämligen plötsligt ihåg att jag fick till bra skänkelvikningar först efter att ha provat på någon övning från Hippson där man skulle göra diagonalen på 12 steg eller något sådant, detta trots att jag ridit skänkelvikningar ganska frekvent för tränare tidigare. Det satt alltså inte i hjälpgivningen utan jag behövde något konkret att förhålla mig till.

Äsch, jag förstår ju att det inte går i tävlingssammanhang, men i träning? Klockan finns ju så jag tänkte att det kanske finns även för långsida?

Vet inte jag förstår hur du menar men man ju alltid använda sånt själv och räkna hur många steg man får in i olika tempon och sen försöka ändra det, eller hålla sig till, ungefär som du beskrev ang sk vikn.

Det ÄR 5 eller 3 för det är en på mitten och sen en eller två på varje sida s a s beroende på om det är 40 eller 60:idea:

Som jag fått lära mig "ska" det vara 14 galoppsprång från första till sista bokstaven på en långsida som är 60m. Då får man ju räkna bort 12 meter från hörnen till hörnbokstäverna, men däremellan 14 språng. Då blir galoppsprången ca.3,5m.

Sen finns det säkert massor av olika läror i ämnet, men så har jag fått lära mig av en tränare. Dock så var jag bara med som sällskapsdam/hästskötare vid tillfället, och provade inte själv. Tycker att det känns långt när man gör det - men kanske inte?

Kan ju minnas helt fel, och det var 16 st?

Det ÄR 5 eller 3 för det är en på mitten och sen en eller två på varje sida s a s beroende på om det är 40 eller 60:idea:

Japp, och det är så även hos honom. Jag missade den första eftersom den bara precis hinner skymta i början, sedan täcker hästen den. Han är inte ända ned i hörnet senare heller, ridhuset är längre än det ser ut på filmen och skylten är så liten där nere att jag helt hade missat den. Så nu vet jag iallafall att även australiensare har sina mittvolter i mitten :D! (Fast fortfarande galopperar han bara förbi de 4 jag räknat.)

Och jo, jag har varierat antal språng men jag misstänker starkt att jag ligger eländigt nära korta änden av skalan ändå och det vore "kul" att veta hur långt från den andra änden vi egentligen befinner oss...

Senast ändrad:

Vad kul att det fanns någon som tänkt som jag! Var detta på dressyrträning? Annars är det ju oftare i hoppsammanhang som man hör talas om detta.

Hur många som räknar stegen vet jag inte, men jag vet att Kyra i en av sina videors uppmanar till att räkna stegen mellan bokstäverna. Däremot anger hon inte hur många steg det "borde" vara utan jämför bara skillnaden med hur mga steg det blir när hon sedan rider i en mer samlad trav.

Fick lära mig detta på dressyrträning.
Mycket intressant faktiskt!
Skulle motsvara arbetsgalopp på stor häst. :D

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok När jag köpte mitt nuvarande lilla hus så ”avslöjade” säljarna på kontraktsdagen att de inte skulle komma att tömma huset, utan att det...
Svar
7
· Visningar
2 170
Kropp & Själ Min story: Jag kraschade på mitt sommarjobb efter mitt sista år på gymnasiet. Betygspressen hade haft mig på högvarv i tre år och pga av...
2
Svar
20
· Visningar
4 646
Senast: Ramona
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Mycket ridning den här veckan – räknar jag från lördag till lördag så kommer det bli totalt 5 ggr. Vilket kanske inte var helt passande...
Svar
0
· Visningar
408
Senast: cassiopeja
·
Hästmänniskan Hejsan, Jag letade efter min första egna häst för 1 år sedan och jag var och provred ett 8 årigt fullblod när jag råkade hitta hästen...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
19 912
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar