Räkna om råprotein

mizzmaria

Trådstartare
Hur gör jag för att räkna om råprotein till smältbart råprotein? Går det ens? Det gäller ett foder som egentligen är till ungnöt men som jag, om det fungerar näringsmässigt, tänkt använda till att göda upp mitt tunna fullblod.

På analyslappen står det bara Råprotein 17.5%

Hoppas någon kan hjälpa mig! :laugh:

Sv: Räkna om råprotein

Hjälper den?
Du måste ju veta vad det är för innehåll i fodret och hur stor andel av proteinet som man kan uppskatta vara smältbart. Det är ju olika för olika fodermedel.

Hur gör jag för att räkna om råprotein till smältbart råprotein? Går det ens? Det gäller ett foder som egentligen är till ungnöt men som jag, om det fungerar näringsmässigt, tänkt använda till att göda upp mitt tunna fullblod.

På analyslappen står det bara Råprotein 17.5%

I Sverige använder man av någon anledning samma smältbarhetskoefficient för häst och idisslare (kor). Detta är i princip felaktigt men det är så analysföretagen gör.

Om råproteinhalten 17,5% avser ts så är SmRp = 133 g/kg ts enligt det svenska sättet att räkna. Egentligen är dock smältbarheten lägre för häst än för nötkreatur.

Om råproteinhalten 17,5% avser ts så är SmRp = 133 g/kg ts enligt det svenska sättet att räkna. Egentligen är dock smältbarheten lägre för häst än för nötkreatur.

Menar du att det är samma omräkningsfaktor oberoende av vad fodret innehåller?

Var har du fått den faktorn ifrån?

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 880
  • Artikel Artikel
Dagbok I många år har jag funderat på vad det egentligen är för fel på mina föräldrar. De beter sig liksom inte riktigt som normala människor...
Svar
0
· Visningar
933
Senast: Tuvstarr
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 451
Senast: lirco11
·
Hundträning Hunden min gnäller KONSTANT så fort vi inte är hemma. Hemma säger den nästan aldrig någonting. Men så fort vi åker i bilen, eller åker...
Svar
8
· Visningar
1 283
Senast: Nota
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka