Räkna om analys?

• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare MadickenII
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 7
  • Visningar Visningar 1 324
M

MadickenII

Fick idag hem ett kanonfint hö från fodergubben och behöver lite hjälp med att räkna om från ko-analys till häst -analys.

Går det ens att genomföra och finns det någon vänlig själ som är villig att hjälpa mig?

Så här ser det ut på lappen:

Standardfodervärden

AAT 8 kg TS 61 g/kg TS
PBVp 8 kg TS 2 g/kg TS
Nettoenergi laktation 8 kg TS 6,47 MJ /kg TS

Sen finns det AAT, PBVp och nettoenergi för 20 kg TS. Och något som heter " tidigare nationella fodervärderingssystem".

Rena grekiskan för mig!

Sv: Räkna om analys?

Man behöver inte räkna om. Skillnaden för häst och kor är så liten ändå. Men nog borde det väl stå mer siffror och kolumner än så ?

Man behöver inte räkna om. Skillnaden för häst och kor är så liten ändå. Men nog borde det väl stå mer siffror och kolumner än så ?

Nej,det finns faktiskt inte flera siffror att gå på, så det är därför jag blev så konfys när jag tittade på lappen! Kan man på något sätt räkna om AAT eller PBV;n?

Jo, det ska vara mer kolumner...Har du fått rätta analyspapperet eller har nån bara skrivit nåt på papperet ?

Mig veterligen betyder: PBV proteinbalans i vommen och AAT betyder iaf Aminosyror absorb tarm.

Du borde ju fått protein och energi siffrorna med tycker jag.

Jo, det ska vara mer kolumner...Har du fått rätta analyspapperet eller har nån bara skrivit nåt på papperet ?

Mig veterligen betyder: PBV proteinbalans i vommen och AAT betyder iaf Aminosyror absorb tarm.

Du borde ju fått protein och energi siffrorna med tycker jag.

Jag har en kopia på orginalpappret framför mig, men kan inte hitta några siffror på råproteinen. Det jag däremot kan hitta är en kolumn som heter " Omsättbar energi" 10,51 MJ/kg TS. I samma kolumn finns även siffran 70 g/kg TS för AAT.

Bör jag kanske ringa analysföretaget?

Liknande trådar

Foder & Strö Har fått min första hö ensilage analys, har svårt att tolka den, finns säkert många experter som kan hjälpa mig med detta här :-) ...
Svar
7
· Visningar
2 252
Senast: mackan
·
Foder & Strö Jag har inte riktigt satt mig in i socker och NDF förr utan som så många andra endast räknat på ts, MJ Smb rp, Ca, P Mg och Ca/P kvot...
Svar
0
· Visningar
1 676
Senast: Zevs
·
Foder & Strö Här kommer en tråd jag aldrig trodde jag skulle behöva posta. Jag trodde mig köpa en lättfödd häst, men tji fick jag. Min häst börjar...
Svar
11
· Visningar
4 603
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö I mina analyser på hösilage finns det två olika värden för MJ respektive smbpr. Vilket ska man räkna på i foderstaten? Såhär ser det ut...
Svar
4
· Visningar
906

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Hönstråden II
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Tillbaka