räkna foderstat ?

N

Nalle_Björnen

kan någon förklara på ett bra sätt hur man ska räkna? berätta gärna hur du gjorde på din häst.
(jag vet att man ska räkna individuellt men jag vill ha några riktlinjer.)

Sv: räkna foderstat ?

du kollar på ninas sida hur du räknar ut hästens behov, sedan kollar du på ditt grovfoder vad det innehåller och sätter upp lämplig giva.. efter det tillsäter du ev kraftfoder och tillskott om det behövs :)

gå INTE efter vad som står på fodersäckarna, utan efter näringsinnehållet, du kan behöva ge avelsfoder till en tävlingshäst eller ponnyfoder till en jättestor häst, eller sportfoder till en unghäst.. allt beror på innehållet i ditt grovfoder! :)

lycka till!

Jag håller oxå på och räknar foderstat. Har kollat på Ninas fodersida.
Hur räknar jag detta på miniräknaren
0.5 x hästens vikt upphöjt i 0.75 = A
Det står still i mitt huvud :confused:

(vikt*0,5)^0,75 är det väl..
eller är det 0,5*(vikt*^0,75).

hmm minns fan inte..
hursomhelst, gör det i excel istället! då skriver du bara
=SUMMA((vikt*0,5)^0,75)
eller
=SUMMA(0,5*(vikt*^0,75)) (vilket som nu är/blir rätt.. )
i cellen så får du fram rätt resultat.. :)

www.agria.se finns en jättebra foderstatsberäkning. Gå bara in på Egen Häst, Foder, och där finns en länk till en bra foderstatsberäkning.
/Fannyyy

Hihi.. ja titta på Ninas sida. ;) Hittar ni i min profil här till vänster om inte länken funkar. Men om det är för många besök så går länken sönder tror jag och man får försöka lite senare.

Om jag inte har någon som helst aning om vad hästen har för behov räknar jag ut energibehovet enligt formeln ovan, dvs jag tar vikten upphöjt till 0,75, och sedan det * 0,5.

Men oftast så vet jag ju någonting om hästens behov, jag vet kanske vad den äter nu och hur den ser ut på det. Då räknar jag ut hur mycket energi det blir i fodret nu, och funkar hästen bra på det använder jag det som hästens energibehov...

Jag började med att räkna på vad hästen fått i MJ i den foderstat han stått på. Då visste jag på ett ung var han skulle ligga.
Protein o mineraler räknar jag från energibehovet.
// Linda

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
659
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 534
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Då min häst har FFV som vi inte får bukt på ska vi testa GastoGard. Dock går det inte att ge honom orala sprutor, har någon provat att...
Svar
5
· Visningar
498
Senast: AbCdE
·
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
737
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tips på mellanstor hund för barnfamilj
  • Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 30