Räkna foderstat med fri tillgång?

giovanna

Trådstartare
Jag undrar hur man ska räkna foderstat när hästarna går på lösdrift och har fri tillgång på hösilage. Jag kommer att flytta min häst till ett nytt stall och där kommer hon att gå på lösdrift med fjorton andra hästar. Alltså är det ju väldigt svårt att veta hur många kilo hösilage just hon petar i sig per dag. Är det någon som har något tips så är jag tacksam :)

Sv: Räkna foderstat med fri tillgång?

Jag brukar mäta under säg en vecka hur mycket det går på fri tillgång på 12 h inne nattetid. Sen dubblar jag det. Nu har jag så få hästar att det varit lätt att se om det gått mycket mer eller mindre än det 'borde'.

Annars så ställ henne i egen hade med fri mat ngn vecka och mät?

Jag har sålänge de hållit bra hull och det gått ungefär som förväntat inte brytt mig så mycket om om de jag trott ätit 15 kg i själva verket ätit 12 eller 18 kilo dock, jag har alltid haft silage med bra kvot i botten, och då gör det ingenting för balansen i foderstaten om de ätit lite mer/mindre utan har hull etc varit bra så.

Tack för tipset men egen hage är inget alternativ tyvärr. De kommer att gå i en 5 hektar stor hage med ligghall där det serveras hösilage och där de kan gå in och äta när de vill. Har också tänkt lite som du att det inte spelar så stor roll exakt hur många kilo det blir och mer gå på hur hästen ser ut. Men det är alltid kul att höra om det finns några bra knep:)

Jag menade egen hage bara ett tag för att mäta. Några dygn till en vecka beroende på hur säkert mätresultat du vill ha. Inte för alltid såklart.

Vet du analysen på silaget? Är kvoten bra och minimibehovet av protein tillgodoses av en mängd silage du är SÄKER på att hon äter per dygn, och samma med mineralbehoven, så kan du ju bara fodra hull med ögat sen, lägga på MJ i kraftfoderväg om hon behöver mer?

Nej, jag förstod att du inte menade för alltid :). Men det finns inga "egenhagar" att tillgå (det känns inte så viktigt att jag vill ställa henne i en sjukhage) utan det är lösdrift med stor hage som gäller.

Tack för tipset men egen hage är inget alternativ tyvärr. De kommer att gå i en 5 hektar stor hage med ligghall där det serveras hösilage och där de kan gå in och äta när de vill. Har också tänkt lite som du att det inte spelar så stor roll exakt hur många kilo det blir och mer gå på hur hästen ser ut. Men det är alltid kul att höra om det finns några bra knep:)

Ett annat sätt är att utgå från din hästs energibehov. Om din häst på det nya stället behåller sitt hull, dvs. varken går upp eller ner i vikt så är hon i energibalans. Då kan du anta att hon konsumerar den mängd hösilage som behövs för att täcka hennes energibehov.

Du beräknar således din hästs energibehov och dividerar med hösilagets omsättbara energi. Då får du det antal kilo som hästen kan antas äta per dygn. Sen räknar du som vanligt.

Förlåt en idiot men hur räknar man på hösilagets omsättbara energi ? :o

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 082
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
757
Senast: Oknytt
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
524
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Hej, Funderar på det här med tuggtid för min häst (D-ponny, ganska normalfödd) just nu. Går på lösdrift så är ute dygnet runt och gräset...
Svar
4
· Visningar
864

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Olja till häst ?
  • Atletix
  • Stora shoppingtråden III

Omröstningar