räkna foder på sommaren

Fille

Trådstartare
Hur f*n räknar man foderstat på sommaren på ett vettigt sett? Min häst går ute 8 h per dag i rätt stor hage med gräs, rätt lågt gräs.
Såhär på vintern blir det ju extra proteintillskott osv. Uträknat såklart! Men vi har samma hösilage till sommaren och det känns som om att det blir lite kaka på kaka om jag låter henne fortsätta äta protein. Tidigare somrar har jag inte räknat, har nog inte ens funderat på att räkna...
Jag kan ju inte direkt göra analys (eller jo det går ju men) på gräset och lyckas med att räkna ut hur mkt gräs hon äter...

Sv: räkna foder på sommaren

Har aldrig räknat foderstat på sommaren. I allmänhet innehåller gräset det hästen behöver (i många fall i överflöd). Mina hästar har visserligen alltid gått ute dygnet runt, mitt fullblod fick 2 kg lusern/hippo alfa utöver betet. Medryttarhästen får ha betesreducerare hela sommaren ...

Blir din häst tjock på sina 8 timmar på gräset? Låt den stå utan mat i några timmar efter insläpp och ge bara hö inne (borde räcka med tanke på att det oftast är rätt bra med protein i gräset).

Blir hästen smal på gräset? Ge fri tillgång på hö inne, räcker inte det, ge extra kraft.

Om du inte har räknat tidigare somrar, hur har det gått då? Har det gått bra skulle jag fortsatt på den linjen.

Det har gått rätt bra tidigare somrar :P Men jag har inte ens funderat på det där med att räkna på sommaren! Det är nåt jag kommit på i dagarna... Jag är hyffsat bra på att hålla hästar i bra hull, har aldrig haft en tjock häst i min ägo.

Vad är det för bete du har då? Det finns vissa riktlinjer även på vad olika sorters bete innehåller. Inte exakt men lite.

Tex räknar man med att gräs är ca 20% TS. Detta sjunker och stiger något under dygnet också såklart.

Beräknat på kg/TS så innehåller bete mellan 9,5 och 12 MJ.
smältbart råprotein är dock väldigt olika från de olika betena.

Förvuxet försommarbete tex 55 och förvuxet sensommarbete ca 72.
Åkermark-bete tidig försommar 166 och under högsommaren 128. Men även på sensommaren efter en torrperiod kan det gräset som som kraftigt växer upp då ha somma innehåll som det på försommaren (166).

Jag har ett häfte här hemma som heter "utfodringsrekommendationer för häst" från SLU. Superbra häfte att ha till hands! Enkel och bra information :)

Vill du göra en djupdykning så går det ju att läsa på om olika grässorter och dess näringsvärde under månaderna maj - september. Det börjar ju konstigt nog med en kraftig ökning av protein i gräset i april/maj (fångvarningstid också) till att variera beroende på vilket stadie gräset är i. Nerbetat, återväxt? till augusti ungefär.

Jag skulle allra helst låta min arab gå med fåren och lammen, på det mest kraftfulla gräset, och då inte behöva stödmata. Men för kallblodets skull går de i hagen där fåren redan tagit det "bästa" gräset så stödmatar jag med fri tillgång på hö i boxen + ev. lucern när kallblodet vilar magen (de varmaste timmarna på dygnet).

Jag har ett häfte här hemma som heter "utfodringsrekommendationer för häst" från SLU. Superbra häfte att ha till hands! Enkel och bra information :)

Haha, sitter med det framför mig, räknar lite åt en kompis unghäst men hade faktiskt inte den blekaste att det stod om sommarbete i den :P Fast jag har aldrig letat efter det i den heller ;)

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
637
Senast: Sesca
·
L
Foder & Strö Hej! Lite konstig fråga kanske för er som kan sånt här! Men jag har precis börjat lära mig om att räkna ut foderstat och sånt och nu...
2
Svar
28
· Visningar
3 506
Senast: Alexandra_W
·
Foder & Strö Hej alla kloka hästmänniskor, Jag har en 6-årig PRE-hingst, han är ca 165 cm hög och nätt i typen. Väger just nu ca 440 kg, han bör...
Svar
18
· Visningar
1 995
Senast: TinyWiny
·
Foder & Strö Har precis fått analysen från årets hösilage och har räknat på höstens foderstat. Det är inget roligt hösilage iår, ganska lågt i...
2
Svar
26
· Visningar
4 087
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar