RAKHASIGHET HOS HINGSTAR

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare LAPTOP
  • Startdatum Startdatum
L

LAPTOP

Hoppas inte ni tycker att detta är en korkad fråga... men hur påverkar rakhasighet rörelserna hos en häst?
Man kan ju tänka sig att det påverkar undertrampet samt påskjutet i bakbenen men jag vet inte o skulle gärna vilja veta.
Det finns ju en del av våra godkända hingstar som har fått denna bedömningen o frågan är hur det påverkar avkommorna... Självklart vet man inte eftersom stoet oxå bidrar men ni förstår nog hur jag menar.
Hoppas på många bra svar :bow:

Mitt förra sto var rakhasig och hon hade svårt att sätta under sig, vilket syntes särskilt i hoppning. Jag har läst att någon dressyrryttare (minns ej vem) har sagt att det nödvändigtvis inte behöver betyda att påskjutet påverkas negativt.
Men det borde ju påverka hållbarheten på så sätt att framben lättare tar stryk pga mer vikt om de inte bär upp sig ordentligt bak, men detta kan ju givetvis påverkas genom rätt träning också.

Jag har lärt mig att det är positivt med hästar som är rakhasigare än gängse normer.

En veterinär, som jag kust nu inte minns namnet på, hade testat exteriörens betydels för prestation på först travare och sen ridhästar. De hade fått vita lappar fasttejpade på kroppen och fick därefter springa på ett rullband, och sen mättes exteriören i rörelse. Hästarna som testades var framstående inom sin gren. Det var en artikel om det i Ridsport för flera år sedan. Det jag minns var just att rakhasigare hästar hade presterat bättre än normalhasiga.

Min gammelpålla fick omdömet något rakhasig när hon visades med föl förra året, men hon har aldrig haft några som helst problem med att sätta under sig i samlingar eller hoppning. Inga problem alls med sina haser under de snart 16 år jag ägt henne. :love:

Var inte det Mikael Holmström? Som filmade med höghastighetskamera?
Intressant är forskningen. Och jag tror han håller på än. Flyttade inte han till staterna?
Vill minnas att Gasparis haser togs fram som "bra rakhasighet hos dressyrhäst".
Gaspari var fantastisk, men jag skulle inte vilja ha hans exteriör på mina pållar...
Läste någonstans om forskning på rakhasighet och problem med glidlederna...
Men detta var också längesedan.
Avstår personligen de rakhasiga, lagom är bäst för mig!
mvh

Hmmm.
En pålla som visas i gott skick vid minimum 16 år, som får omdömet något rakhasig, är väl inget att fästa sig vid?
De ändrar ju sig en del! :)
Tror inte min märr hade fått "skryt" idag, för tex sitt välformade och välmusklade kors!
Mer åt hållet "bra plankform, välfylld med gelé! ;)
Men till ett rakhasigt ungsto, kanske man skall välja hingst som inte är fullt så rakhasig.
Som sagt, jag fegar på lagom är bäst!
Gillar inte glappet i glidlederna som många av de, jag kallar "krokhasiga", heller.
mvh

Precis så hette han!

Och jag kommer ihåg det just för att min favvo Gaspari togs som exempel :)
Men jag håller med om att jag inte heller vill ha den exteriören på en häst idag. Han var en stjärna på sin tid, men hade nog inte kommit lika lång i dagens konkurrens :(

Namnet satt långt inne, men då var det kanske rätt?

Ja, Gaspari gjorde mycket för svenska halvblodets namn internationellt! :bow:
"Alla" vet ju vem Gaspari var...
Och pratar fortfarande om honom.
Är hemma på blixtvisit, men återvänder om ett par timmar till fölvaket. Hon har gått över för första gången, och jag blir rabiat! :crazy:
Håll alla tummar!
mvh

Håller alla tummar som finns lediga! :idea:

Nä, helt rätt om haserna. Jag har inte ens tänkt tanken innan de nämde dem, fölis fick sina 8:or på typ och ben "trots" sin rakhasiga morsa. :D

Liknande trådar

Avel Som en spin off från tråden om antibiotika och avel. Seminverksamheten ger stora möjligheter till hingstval, hingstar från hela världen...
2
Svar
34
· Visningar
5 281
Senast: ginnies
·
Avel Jag har ett sto som med sannolikhet ska betäckas under våren. Hon har inte haft föl tidigare och är e. Majim G ue. Bernstein. Modern rör...
2
Svar
20
· Visningar
3 335
Senast: Jate Volim
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Efter ett par månaders inaktivitet pga min trasiga arm och insikten om hur svag och förstörd armen blev av inaktiviteten, samt hotet om...
Svar
0
· Visningar
775
Senast: cassiopeja
·
Avel Funderar på att betäcka mitt sto igen:) Skulle egentligen velat sälja henne till avel men har inte hittat någon jag vill sälja till än...
Svar
5
· Visningar
1 643
Senast: Jealle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Uppdateringstråd 30
  • Oseriös avel 2023