ensamhet

Trådstartare
Hej

Var hittar man såna vanliga rakblad inte de med många blad utan bara ett. Min man behöver nya men hittar inte det i vanliga affärer.
 
Sv: Rakblad

Han bör vara kapabel att kunna handla rakblad själv. Är nog inte första gången han handlar. Fråga honom vart han brukar köpa det. Sen vill han nog ha rätt rakblad till rätt hyvel kan jag tänka mig.
 
Senast ändrad:
Sv: Rakblad

Men då får han väl ändå ha rätt hyvel till det nya bladet? Om han ska testa andra tänker jag, är nog bättre att han köper dom själv så kan han välja rätt. Varför vill han inte köpa rakblad själv?
 
Sv: Rakblad

Om det är till den gamla sortens säkerhetshyvel så finns det t.ex. hos Gents.se. Den typen av rakblad tror jag inte ens finns i vanliga affärer.
 
Sv: Rakblad

Jag får bara en liten känsla av att det inte är han som kommer använda rakbladet.

Och i normala fall om man ber någon köpa något åt än så säger man ju vart den ska kolla, man låter ju inte den som ska köpa åt en lista ut det själv och gå runt och leta.

Sen behövs det ju köpas en sådan hyvel också, räcker inte bara med ett blad.
 
Senast ändrad:
Sv: Rakblad

Jag får bara en liten känsla av att det inte är han som kommer använda rakbladet.

Och i normala fall om man ber någon köpa något åt än så säger man ju vart den ska kolla, man låter ju inte den som ska köpa åt en lista ut det själv och gå runt och leta.

Sen behövs det ju köpas en sådan hyvel också, räcker inte bara med ett blad.
Jaja, du menar så.

Är väl yrkesskadad p.g.a. mannen brukar be mig kolla upp saker stup i minuten (och har alla möjliga rakgrejer hemma).
 
Sv: Rakblad

Håller med imzork, gents.se har i princip allt i rakväg - där det finns det hederliga old school-rakgrejer. Allt från äldre varianter av rakhyvlar med tillhörande lösblad till rakknivar à la Sweeney Todd.

Är det för samlingsbruk så finns det mängder med enkla, singelförpackade rakblad på Tradera emballerade i originalförpackning från 50-60-talet.

Googla ordet "rakblad", liksom? Hur svårt kan det vara?
 
Sv: Rakblad

Jag får bara en liten känsla av att det inte är han som kommer använda rakbladet.

Spekulerar du inte väl mycket nu?

Och om det nu skulle vara i ett annat syfte än vad som uppges - ska man då inte svara på frågan ändå?

Och nu kommer jag låta jättehemsk och jag kommer få en storm av kritik:
men om man inte vet hur man ska få tag på rakblad i självskadesyfte, är det inte bättre att man åtminstone vet var man kan köpa rena och hygieniska grejer snarare än att använda samma gamla rostiga och inblodade sax? (Eller vilket redskap man nu använder).

Om en sprutnarkoman frågar på nätet var man kan köpa rena sprutor, då skulle jag inte för en sekund neka svar om jag visste var det fanns rena sprutor, istället för att hänvisa till "du ska inte spruta knark i kroppen för det är dåligt, så jag tänker inte säga var det finns rena sprutor att köpa".

Lite väl långsökt, kanske, men grundprincipen är densamma.

/hier, självskadare sedan 11 års ålder och som den hårda vägen har fått lära sig vikten av renlighet och hygien
 
Senast ändrad:
Sv: Rakblad

Spekulerar du inte väl mycket nu?

Och om det nu skulle vara i ett annat syfte än vad som uppges - ska man då inte svara på frågan ändå?
Framför allt finns det nog bättre sätt att framföra sådan kritik än vad som gjordes.

Och nu kommer jag låta jättehemsk och jag kommer få en storm av kritik:
men om man inte vet hur man ska få tag på rakblad i självskadesyfte, är det inte bättre att man åtminstone vet var man kan köpa rena och hygieniska grejer snarare än att använda samma gamla rostiga och inblodade sax? (Eller vilket redskap man nu använder).
Jo.

Jag tänker så här också, efter att Grazing svarade vad hen menade: oavsett vad jag svarar på en sådan här fråga - alltså om jag betraktar den som sann (Ockhams rakkniv) eller som jag spekulerar kring personens eventuella egentliga uppsåt - kommer personen antagligen att skada sig själv (om nu frågan, som Grazing misstänker, har ett annat uppsåt) på ett eller annat sätt. Det krävs inte specialrakblad för den saken.

Mitt svar påverkar på sin höjd metoden och, som du visade ovan, risken för infektioner (nämnda rakblad säljs dessutom i flerpack och kostar inte heller särskilt mycket, så man kan ta nytt varje gång).
 
Sv: Rakblad

Jag antar att du menar de man sätter i hyveln, och kan raka med bägge sidor.
Jag köper mina på nätet.
 
Sv: Rakblad

Spekulerar du inte väl mycket nu?

Och om det nu skulle vara i ett annat syfte än vad som uppges - ska man då inte svara på frågan ändå?

Och nu kommer jag låta jättehemsk och jag kommer få en storm av kritik:
men om man inte vet hur man ska få tag på rakblad i självskadesyfte, är det inte bättre att man åtminstone vet var man kan köpa rena och hygieniska grejer snarare än att använda samma gamla rostiga och inblodade sax? (Eller vilket redskap man nu använder).
Man kan köpa rena hygieniska rakblad i mer eller mindre vilken mataffär som helst, dom flesta säljer rakblad i någon form. Dock så är det svårare att få ut dom ur hyvlarna men ändå. Och jag vet nog vilka rakblad som Ts är ute efter och just sådanna finns inte i vanliga affärer, dom är också dom "bästa" rakbladen att ha om man tänker kontrollmässigt. Lättare med större än små.

Och nej, jag tycker inte man ska tipsa om säkra sätt eller verktyg att skada sig med, eller var man hittar bäst rakblad osv.

Och spekulerar och spekulerar, ett nytt nick som heter "ensamhet" och första frågan är vart man köper enskilda rakblad. Njä, det känns inte rätt.
 
Sv: Rakblad

Fast vill man ha dem i självskadesyfte duger typ vilket rakblad/hyvel som helst så jag TROR inte att det är det man är ute efter om man frågar efter något specifikt.
Är det dessutom krångligt att få tag i känns det som att man i första hand väljer andra metoder som har samma (direkta) effekt.

Det är en ganska fräck spekulation skulle jag vilja säga...
 
Sv: Rakblad

Och nej, jag tycker inte man ska tipsa om säkra sätt eller verktyg att skada sig med, eller var man hittar bäst rakblad osv.
Varför? Ska man skada sig själv är det väl ändå bättre att man gör det på "säkra" och rena sätt än att man (blir desperat och) tar till lite vad som helst med betydligt större risk för infektioner och dödsfall som följd?

(Jag är även extremt positiv till sprutbytesprogram, apropå sprutliknelsen längre upp i tråden.)
 
Sv: Rakblad

Om jag var ute efter att skära mig själv så hade jag inte lagt ner jobbet på att hitta rakblad utan vilken tapetserar-/mattkniv som helst hade fungerat lika bra.
 
Sv: Rakblad

Man kan köpa rena hygieniska rakblad i mer eller mindre vilken mataffär som helst, dom flesta säljer rakblad i någon form. Dock så är det svårare att få ut dom ur hyvlarna men ändå. Och jag vet nog vilka rakblad som Ts är ute efter och just sådanna finns inte i vanliga affärer, dom är också dom "bästa" rakbladen att ha om man tänker kontrollmässigt. Lättare med större än små.

De är små, smala rakblad införpackade i höljen, på sin höjd kan man riva sig med dem men inte så mycket mer än så. Ju sämre verktyg, desto fulare ärr blir det. Med precisionsverktyg à la stora rakblad/rakknivar eller skalpeller blir ärren mycket smalare, "cleanare" och lättare att tejpa ihop.

Är man fast i ett självskadebeteende förespråkar jag rätt verktyg alla dagar i veckan. Jag tycker inte att det "känns rätt" med sprutnarkomaner som frågar efter rena sprutor, eftersom jag förstås önskar att de var fria från sitt missbruk, men att använda sin "magkänsla" som ursäkt för att inte dela med sig av var det finns rena verktyg, det är ingenting annat än rent moraliserande för mig.
 
Sv: Rakblad

Om jag var ute efter att skära mig själv så hade jag inte lagt ner jobbet på att hitta rakblad utan vilken tapetserar-/mattkniv som helst hade fungerat lika bra.

De flesta självskadare använder inte "vad som helst". Skärverktyget är viktigt och symboliskt, det skänker tröst och trygghet att ha det tillhands, så man lägger absolut ner tid på att hitta rätt.
Många som är fast i ett självskadebeteende ritualiserar sina "skärar-sessioner" och vill gärna se till att de har ett förråd med bra grejer - så var det iallafall för mig. Jag hade en låda med engångsrakblad och förbandsgrejer. Jag tog mig absolut "besväret" att införskaffa det jag ville ha - jämför gärna t ex med en haschrökare som vill ha en snygg pipa.

Är det impulsivt och i ren affekt och man inte har något tillräckligt vasst hemma kan man ta till vad som helst - krossa ett glas, ta en nagelsax full med bakterier osv, riva med naglarna, bränna med cigaretter etc. Då tycker jag att det är mycket bättre att ha "rätt" verktyg.
 
Sv: Rakblad

De är små, smala rakblad införpackade i höljen, på sin höjd kan man riva sig med dem men inte så mycket mer än så.
Tro mig, får man ut dom små rakbladen så orsaker det rejält djupa sår som behövts sys med många stygn. Har sett det flera gånger. Däremot om man inte får ut dom utan försöker när dom sitter på hyveln, då blir det inte mer än rispor.

Har man rejäla problem med självskadandet så tar sig folk den ansträngingen att få ut dom små rakbladen, dock är det ju lite svårare och betydligt lättare att det blir rejäla djupa sår pga att dom är svåra att styra dom små bladen. Min erfarenhet.
Är man fast i ett självskadebeteende förespråkar jag rätt verktyg alla dagar i veckan. Jag tycker inte att det "känns rätt" med sprutnarkomaner som frågar efter rena sprutor, eftersom jag förstås önskar att de var fria från sitt missbruk, men att använda sin "magkänsla" som ursäkt för att inte dela med sig av var det finns rena verktyg, det är ingenting annat än rent moraliserande för mig.
Hur vet du att det inte är någon ide som någon fått och vill testa, det finns dom också. Alla är inte inbitna självskadare som planerar och köper utrustning och allt vad det är när såren blir djupa osv. Är man i början på ett sådant beteende så kan man mycket väl låta bli att börja om man inte hittar rätt verktyg. Om inte drivkraften är tillräckligt stor och då hittar folk ofta på sätt ändå.

Och nej, jag kommer aldrig att jämföra narkomaner med ett tungt drogberoende och ett sådant självskadebeteende, det är löjligt. Och ja jag vet att självakadebeteende kan bli ett beroende och då är det desto bättre att göra det svårt för folk att skaffa rätt verktyg som gör det lätt för dom att börja.
 
Senast ändrad:
Sv: Rakblad

Hur ska jag kunna veta om TS är i början eller inte? Och oavsett vad: när jag var i "början" använde jag inte bra verktyg och jag fick infektioner och riktigt fula ärr.

Det är inte vårt jobb här på Buke att hjälpa någon med självskadebeteende att ta sig ur det. Det vi däremot kan göra är att tipsa om hur man söker hjälp - men under tiden tycker jag absolut att vi ska förespråka hygien.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Hej! Jag funderar på skaffa kreditkort där man får bonus. Vill helst kunna resa så jag funderar på något från SAS. Någon som har något...
Svar
0
· Visningar
203
Kläder & Bli fin Ja, ingen har väl missat att Naturskyddsföreningen kommit med den rekommendationen...
15 16 17
Svar
326
· Visningar
8 827
Senast: Enya
·
Hemmet Tycker det är lite svårt att hitta relevant information så kollar här :) Hur går man tillväga för att bygga en klassisk veranda från...
Svar
15
· Visningar
865
Kropp & Själ Jag tar ganska mycket piller nuförtiden. Många vitaminer och tillskott som är stora och inte går ner i en vanlig veckodosett. Jag vill...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
2 646
Senast: sthu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Målbilder för trubbnosar.
  • Tångbett dåligt?
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp