Rakad häst på lösdrift?

ylvalill

Trådstartare
Vet inte om detta är rätt forum, men jag ska nu börja sätta igång min häst igen efter en ganska lång tid som konvalecent. Problemet, om man nu ska kalla det det, är att han är väldigt långhårig och blir svettig av att bara skritta en sväng. Tidigare har jag alltid rakat honom men nu går han för första året på lösdrift, hur funkar det då - vågar man raka en häst som går på lösdrift? Kan tillägga att han har täcke på och de har fri tillgång på hösilage och givetvis en stor väl halmad ligghall.

Nån med lite mer lösdriftsvana som kan ge lite råd gällande detta med rakning eller inte?

Sv: Rakad häst på lösdrift?

Jag tycker det verkar väldigt onödigt att raka, nån päls kan du väl låta häststackaren ha kvar. ;)

Skämt åsido, en spårklippning kanske hade varit nåt? Har själv ingen häst på lösdrift, men det finns en del här på buke som har spårklippta hästar och tycker det funkar på lösdrift och utan täcke. Hoppas någon av dem hittar hit och kan säga något om det själva.

kl

Klart du kan klippa hästen, men helklippning känns onödigt kanske :)

Tror det är större risk att hästen blir sjuk om det tar evigheter innan den torkar efter ridning, bättre klippa då. Prova klipp så lite som möjligt och utvärdera, klipp mer om det behövs. Självklart täcke på men det har du ju redan.

Har klippt min lurvboll till fbl på halva halsen, bogen och en liten bit under magen och han funkar utmärkt på lösdriften :)

Jag tycker det verkar väldigt onödigt att raka, nån päls kan du väl låta häststackaren ha kvar. ;)

Skämt åsido, en spårklippning kanske hade varit nåt? Har själv ingen häst på lösdrift, men det finns en del här på buke som har spårklippta hästar och tycker det funkar på lösdrift och utan täcke. Hoppas någon av dem hittar hit och kan säga något om det själva.

Nä, jag tänkte låna makens rakhyvel och rakgel och köra stenhårt... :p Självklart menade jag klippa, det blev lite tokigt... :o

Vill du riskera att hästen bli sjuk......då så.

Varför skulle jag vilja riskera att min häst blir sjuk? Det var ju snarare för att undvika att riskera att min häst blir sjuk som jag startade den här tråden. För att höra med dem som hade mer erfarenhet innan jag chansade på nåt.

Jag har tidigare år haft min häst klippt, nästintill helt, och han har då varit ute långa dagar och vissa år även stått i kallstall, utan några som helst problem, så det är inte det att han är extremt känslig på nåt sätt. Men trots det så var jag ju lite tveksam nu när han står på lösdrift i stället.

Om du behöver kan du ju klippa lite men jag hade absolut inte helklippt. Börja med en spårklippning eller liknande och klipp så lite som möjligt. Jag har någon gång gjort en variant av spårklippning där jag klippt undersidan av halsen och sedan rundat av under magen istället för att fortsätta hela vägen. Det lilla brukar hjälpa ganska mycket, särskilt om hästen inte ska gå så hårt. Nu är det ju dessutom väldigt varmt fortfarande men någon gång snart ska väl kylan ändå komma och då kanske han inte svettas lika mycket. Om det inte räcker kan du ju alltid klippa lite mer senare.

kl

Klart du kan klippa hästen, men helklippning känns onödigt kanske :)

Tror det är större risk att hästen blir sjuk om det tar evigheter innan den torkar efter ridning, bättre klippa då. Prova klipp så lite som möjligt och utvärdera, klipp mer om det behövs. Självklart täcke på men det har du ju redan.

Har klippt min lurvboll till fbl på halva halsen, bogen och en liten bit under magen och han funkar utmärkt på lösdriften :)

Ja, helklippning blir det inte, börjar nog med halva halsen och bogen och lite under magen så får vi se hur det går. Tack för svaret! :)

Förhoppningsvis kommer kylan lagom tills att han ska gå lite hårdare pass, annars kommer jag nog att behöva raka mer med tanke på att han svettas så redan nu när han bara skrittar. Men det får bli så, klippa lite i taget och se. Helklippning blir det absolut inte.

Liknande trådar

Hästvård Hej buke! Jag är här och läser ofta men har aldrig postat en tråd tidigare, men har ni hamnat i problem med stallägare och ber om ert...
Svar
13
· Visningar
1 242
Senast: Blyger
·
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
816
Senast: Oknytt
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
979
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
7 003
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka