Råka sparka ner ett hinder...?

F

Farouk

Har länge suttit och tänkt på vad som händer OM...

¤ Hästen sparkar ner ett hinder, t.ex. vid en brall, på banan, mitt under pågående ritt. (Hindret ingår i banan)

¤ Ryttaren rider för nära ett hinderstöd och drar med sig hindret. (under pågående ritt, hindret ska hoppas)

¤ Hästen "brallar ner" ett hinder (som ska hoppas) INNAN ekipaget ridit igenom start.

Någon som vet?

Jag tror att du får 4 fel för de två första. Och att dom bara "stoppar" och bygger upp hindret på den tredje

River häst eller ryttare ett hinder eller hinderdel så får man fel (dvs 4 fel), Det är vad som står i TR (fast jag har förkortat ner det lite). Kan gissa att man får en signal om att avbryta ritten så att hindret kan fixas till, och då får man ju även tidstilläg.

Tror inte man får fel om man river ett hinder innan man har ridit genom start, kan inte hitta något om det i TR. Kanske någon annan som vet?

Lånar din tråd lite :)
Men vad händer då om hästen brallat och sparkat ned hindret innan det var meningen att man skulle hoppa det? Man får alltså 4 fel?
Men vad händer då när man rider på hindret igen och river? Får man 4 fel igen? Man kan väl inte riva ett hinder 2 ggr? :confused:

I samband med första nedslaget har du nog dessutom ridit fel väg om du river fel hinder, och då blir du utesluten.

Tror inte att du får fel för något av dessa alternativ, såvida inte det hinder som rivs ned är det hinder som följer härnäst i bansträckningen. Om du förstår vad jag menar? Om du skall rida an på hinder nr 3 och av misstag rider på nr 8 så att det ramlar så ger inte det något fel. Det som kan hända är ju att du får väntasignal vilket troligtvis ger tidsfel.

Har du inte läst vad jag skrev!

Man får fel om du river något hinder/hinderdel sedan du har passerat startlinjen. Oavsätt om det är hider 8:a som rammlar och du ska hoppa nr 3.

Detta står i TR!

Jag var med om en lite liknande grej...
Det var sån där bedömning så efter mmål i grundomgången så har man 30sek att starta omhoppningen. men när jag hoppat sista hindret i grundomgången blir jag jätteglad, lägger mig runt halsen (hade sänkt tempot å börjat sakta av honom)på pollen å berätta hur mycket jag älskar honom.. :love: Känner då att han helt plötsligt drar iväg, tittar upp och ser hur han laddar å ska hoppa en trippelbarr bakåfram.. :eek: lyckas svänga han åt sidan men kommer på stödet å river hela hindret... detta hindret stod va en meter efter mål... så det blev helt tyst, varken jag, domare eller publik var säkra på vad som gällde men så säger speakern att jag får startsignal till omhoppniong såp fort hindret är uppbyggt. (fick inga fel). så vi starta omhoppningen å vann :bow:

Vad gäller första så får du som andra redan skrivit 4 fel.

Jäkla tur att det var sån bedömning att du hade 30 sek till omhoppningen, man har helt enkelt bedömt att du är klar med första fasen och inte har börjat andra.

Nja... Jag är nästan säker på att du har fel och att man inte får något fel alls. Förutsatt att hästen inte brallade efter hindret den just hoppat och lyckas sparka ner det...

hon har fel, men vem orkar argumentera.. :confused: Referatet till TR är korrekt i sig men tillämpat i fel situation. :idea:

så länge man är inne på banan så räknas Alla! hinder som rivning, även om man inte ridit mot det hindret.
Jag vet inte hur det är innan start, det har ja aldrig hört, men om ett hinder rivs Efter det att man ridit i mål så får man fel

Nej, du har fel. Det är bara de hinder du river medan du övervinner dem som du får fel för. Har varit på domarutbildning idag och ställde frågan.
/Lady_S

man får fyra fel för de 2 första. För det sistnämnda garvar folk åt en å man får vänta på start...Har hänt mej :p

jaha... då måste dom ha ändart det då för så var det inte för ettoetthalvt år sen....
det har aldrig hänt mej men dom pratade om det domarna...

Liknande trådar

Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 975
Senast: zarmino
·
Dressyr Jag har följt vc-finalen i dressyr noggrant. Det gav mig en bitter eftersmak. 90 % av ryttarna red som "kapten krok" dvs med...
2
Svar
35
· Visningar
4 223
Senast: super
·
Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
1 395
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 882
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar