Raka ned BC för värmens skull?

MissourisTopsanna

Trådstartare
Jag funderar på att raka ned Ilo då jag flyttar till Budapest. Då det är varmare där och han lider av det då vi tränar lite hårdare, och kör vi lydnad är värmen ännu jobbigare. Men han har ju en helt underbar pälskvalité och jag är rädd att förstöra den, att han blir ful som nedtrimmad kvittar. Men jag vill absolut inte att pälsen växer ut dåligt till vintern igen. Sen har jag hört att pälsen skyddar mot värme, och då är det ju helt meningslöst att raka ned honom, för det är endast så att han inte ska behöva vara så varm. Vill heller ej raka för kort heller då jag är rädd att han bränner sig. Hur hade ni gjort?

img_0382_53b07016ddf2b30b304e36e8.jpg

Jag funderar på att raka ned Ilo då jag flyttar till Budapest. Då det är varmare där och han lider av det då vi tränar lite hårdare, och kör vi lydnad är värmen ännu jobbigare. Men han har ju en helt underbar pälskvalité och jag är rädd att förstöra den, att han blir ful som nedtrimmad kvittar. Men jag vill absolut inte att pälsen växer ut dåligt till vintern igen. Sen har jag hört att pälsen skyddar mot värme, och då är det ju helt meningslöst att raka ned honom, för det är endast så att han inte ska behöva vara så varm. Vill heller ej raka för kort heller då jag är rädd att han bränner sig. Hur hade ni gjort?

img_0382_53b07016ddf2b30b304e36e8.jpg

Raka vid ljumskar, mage och under bröstet. Alltså hela undersidan. Raka mycket kort där. Så brukar min moster göra på sina bearded collies under sommaren. Hon bor i södra Tyskland på gränsen till Franrike och de brukar ha 25-35 grader hela sommaren.

Raka vid ljumskar, mage och under bröstet. Alltså hela undersidan. Raka mycket kort där. Så brukar min moster göra på sina bearded collies under sommaren. Hon bor i södra Tyskland på gränsen till Franrike och de brukar ha 25-35 grader hela sommaren.

Jag gör samma på vår kastrerade flat, han har tyvärr fått tjock ullig päls men blir väldigt hjälpt av att jag rakar undersidan. Rakar mellan frambenen, på magen och insidan av bakbenen.
Brukar lämna ett lite längre"draperi" på sidorna av magen/ bröstkorgen så syns det inte ens

Jag rakade min Schäferkorsning för ca 2 veckor sedan. Hon orkade inte gå långrundor eller träna om det var +20 grader, inte ens här i Sverige. Utan flåsade som in i och orkade inte mer än 20 minuters rundor. Hon höll även på att kollapsa under en runda så jag fick bära henne den sista biten hem.
Rakade allt förutom svansen, huvudet och benen på henne. Och nu orkar hon gå 2 timmars rundor och håller uppe tempot! Dock så har det varit i skogen, så det har varit skugga på halva stigen så hon har gått mycket i skuggan. Och hon har inte bränt sig, vad jag sett. Och hon har alltid haft tillgång till skugga när hon varit ute. Så om hunden har tillgång till skugga tror jag inte det är någon fara för att bränna sig. Men sen kanske solen är starkare i budapest? Men jag rekommenderar att raka, det lär jag göra på min hund nästa år. Men väl själv hur du vill raka men jag rakade av allt.
Har även tagit återfuktare ca 2-3 ggr i veckan på min hund så huden inte ska bli torr av solen. Och jag har ca ½-1cm päls kvar på min hund.

Päls skyddar mot värme- om lufttemperaturen överstiger kroppstemperaturen. Sällan applicerbart här med andra ord;) Jag rakade Boss och ser massa positiva effekter. Han är ful men betydligt gladare och har en helt annan ork. Solbrännan undvek jag genom att smörja ryggen med solskyddsfaktor. Pälsen växer ut snabbt och verkar vara av bra kvalitet.

Rakade för kort... använd3 vanlig "människoklippare" utan distans. Kliade ett par- tre dagar. Allt utom svansen och ansiktet/huvudet är rakat/ klippt.(maskinen gick sönder så saxklippte 1/3 av hunden. Jättefint;) )

Rakade för kort... använd3 vanlig "människoklippare" utan distans. Kliade ett par- tre dagar. Allt utom svansen och ansiktet/huvudet är rakat/ klippt.(maskinen gick sönder så saxklippte 1/3 av hunden. Jättefint;) )

Vill se bild, iaf där du saxklippte haha :D

Alla mobbar hans svans. Träningskompisen kallar honom "ponnyn", och på senaste tävlingen blev han stoppad och fotograferad ett antal gånger på lunchpausen. Just den oklippta svansen verkar roa folk enormt;)

Jag hade hyllat den. Kammat den. Klappat den. Pussat på den.
Det är så tråkigt när Jagas fina vintersvans (som är typ 1/4 tjock mot den fina rävsvansen) fälls ur till en halvhårig labradorsvans hahaha

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka