Fördelar/Nackdelar med rakad häst
Förlåt att jag tar upp ännu en sån här tråd men måste erkänna att jag inte orkar leta upp alla tusen som finns o få svar på just det jag undrar
Funderar på att låta raka min häst nu i vinter för att:
o Skall träna en hel del och det är sååå jobbigt när hästen blir svettig och man måste vänta antingen tills hästen har torkat eller låta hästen stå inne en hel dag (detta gäller helger när man rider tidigt). Finns ju inget skydd i hagen heller så känns taskigt att släppa ut henne blöt... Hon står inne på nätterna.
Därför ska jag inte raka henne:
o Finns ju inget mysigare än lurviga islandshästar
o Nästan alltid när jag ridit så är det ändå tid för henne att komma in för kvällen/natten.
o Är inte säker på att hon som släpper ut hästarna har lust att sätta på ett täcke... :smirk:
Sen är det ju även såhär att om hästen är svettig räcker det att slänga på ett flistäcke tills det blir blött. Då är ju hästen torr närmast huden!
När man sen släpper ut hästen ställer sig ju hästen på det blåsigaste stället för att torka och man kan ju även ge den hö för att hålla uppe temperaturen.
Haha, jag låter helt galen ju! Men jag vet ärligt talat inte vad jag tycker och vad som anses enklast och/eller mest rätt för hästen?!
Kan ju tillägga att detta är den sjätte vintern jag har min ögonsten och att hon alla vintar innan har gått orakad och dessutom ute dygnet runt.
Jag är ytterst tacksam för svar!