Re: Ni som inte rakar!
Huua
när ni skriver "raka" ser jag för min inre syn en massa nakna hästar helt utan päls....
Rakar gör man innan op. t.ex.
Själva KLIPPER vi våra hästar.
I år skall vi testa varianten med bara en smal klippt stripa under hals och ner mellan frambenen för att se hur mkt effekt det ger.
Tidigare har vi klippt hela halsens undersida och bringa/bog, samt i vissa fall även en bred remsa under magen.
De år vi inte klippt hästarna har de fått stå på stall med acryl- eller fleecetäcke på tills de varit någorlunda torra när det varit kallt ute. Det betyder att om hästen ridits på kvällen har den stått inne på natten.
Skulle inte drömma om att släppa ut en riktigt svettvåt häst i en massa minusgrader. Däremot några minusgrader, vindstilla och kanske sol och jag ridit på förmiddagen, då har det blivit ett varmt andastäcke på och hästen har fått komma ut igen.
Nu har jag det bra förspänt med både lösdrift och även egen box i stallet till varje häst, så det är lätt för mig att vara flexibel. Hade jag bara haft lösdrift skulle jag i så fall skaffat tjocka andas-täcken med skydd även under magen och kanske hals dessutom.