Raka hästen, varför inte?

I

idrus

Fått en onödig kommenar på min blogg idag. Tjejen i fråga (som jag vet vem de är, men hon var "anonym") skrev: varför raka en häst som är så gammal?

Min häst är 22 år, hon rids fortfarande flera gånger i veckan och varje vinter sätter hon sk. björnpäls. Hon blir väldigt svettig med denna päls, såklart. Så därför rakar jag henne och täckar henne då såklart istället. Nu till fråga, tycker ni också det är fel att raka en äldre häst? trodde inte rakningen hade med åldern att göra..

Sv: Raka hästen, varför inte?

Nej det behöver inte vara fel att klippa en häst bara för att den är gammal, om behovet finns. Svara hennes kommentar med en förklaring varför du gör det!

Min gamle herre är också 22 år och kallas inom stallet för "mammuten" pga sin päls. Jag brukar köra på en halvrakning, sparar ryggen och rumpa eftersom han är väldigt frysen av sig och behöver sin päls där.
Jag tycker inte att det är fel att raka en gammal häst, speciellt inte om man täckar den. Det är väl ändå bättre att raka den så den inte blir svettig och täcka, än att den ska ha kvar pälsen, svettas och sedan frysa? Det är iaf. vad jag har lärt mig och tycker är rätt.

Det var ju bara en vanlig fråga? Perfekt för att förklara varför du gör som du gör.

Helrakar min 25-åring också pga mastodontpäls och kopiös svettning (hon är frisk och rids varje dag).

Jag klipper min 23-åriga tant, halvklippning.. Hon får värmeutslag när hon har kvar all päls och rids, även hon har mammutpäls och svettas kopiösa mängder om hon inte klipps. Och när hon då får utslagen kliar det något vansinnigt, bättre att klippa och täcka!

Hej, oj jag kanske var lite otydlig. Denna tjej som jag spårade med ip nummer är en tjej som äger egen häst och är 20 år, så det var ingen 12 årig unge som frågade, utan denna ryttare kan ju lite i alla fall.

Ja, jag tycker det är mycket bättre att raka än att inte och låta hon vara blöt å slänga på ett täcke då det även kan få svamp och så.

Bara för att hon är äldre spelar det väl ingen roll, hon kanske har hört något om klippning av äldre hästar som du kan "ta död på"? Spåra ip :O

Visst kan man ta reda på IP-nummer, men HUR lyckades du ta reda på vem som satt på det specifika IP-numret? Det är ingenting om en vanlig svensson kan göra.

Resten tänker jag inte kommentera, för det känns bara onödigt.

Visst kan man ta reda på IP-nummer, men HUR lyckades du ta reda på vem som satt på det specifika IP-numret? Det är ingenting om en vanlig svensson kan göra.

Resten tänker jag inte kommentera, för det känns bara onödigt.

Haha men snälla, jag har inte direkt världens största blogg, och jag tror inte hennes pojkvän kommenterar min blogg direkt. Jag känner ju denna tjej, det hon menar är att det är fel med att raka äldre hästar.

Dessutom har HON skrivit på sin blogg några pikar mot mig. Men vem vet, någon kanske hacka sig in på hennes blogg? ;}

Äldre hästar får oftast mer päls så självklart ska den klippas om den tränas och blir våt. Tycker du gör helt rätt.

Du kan du inte ta det här bråket privat och det ligger visst lite mer bakom än en förfrågan om klippning.

Om det är fel att raka just din häst beror på omständigheterna, men generellt är det okej att raka vid behov så länge man ser till att hästen inte fryser.

klart den skall klippas om den behöver.
har en häst i grannskapet som behöver klipas på våren/sommaren då hon inte släpper vinterpälsen slutatde med det för nåt år sen men lider inte av att bli klippt på sommaren så hon slipper svettas.

Men snälla själv.
IP-nummer kan man inte bara googla på och få fram namn. Det var endast det jag ifrågasatte. Sen skiter väl jag i din blogg eller hennes pojkvän.

Har du problem med henne så grow a pair och konfrontera henne eller skit i henne.
Du lär ju veta vad din häst mår bra av, rakad eller inte, trots ålder.

Senast ändrad:

det var den sista raden jag behövde veta bara! :} så du hade ju kunnat skriva det från början. Vet inte, var väl en slump att Ip numret pricka in rätt hus då :)

Men kära nån? Om du nu har ett bråk med den här tjejen är det väl dags att börja bete sig moget och svara sakligt på kommentaren! Vad är en bloggkommentar som inte är "onödig"? Accepterar du bara bloggkommentarer med "ååå vilken gullig pålle!!!" eller vad?

Suck, när hästfolk blir bloggare, då smäller det bra :grin:

det var den sista raden jag behövde veta bara! :} så du hade ju kunnat skriva det från början. Vet inte, var väl en slump att Ip numret pricka in rätt hus då :)

Sötan då.. IP nummer går inte att spåra till en specifik person/hushåll om du inte har polisbefogenhet som är kopplat till misstänkt brott.
Som redan blivit nämt, en vanlig Svensson kan inte få fram namn.

När du googlar/spårer ett visst IPnummer så kommer endast servern upp och den kan vara placerad vart som helst i världen beroende på internetbolaget.

Låter som att du VILL att det ska vara hon som kommenterat? :grin:

Liknande trådar

Hästvård Jo, jag letar efter en till häst (har två här hemma på gården). Nu ska det bli en islänning för mestadels uteritter men vill också träna...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
8 744
Senast: Lobelia
·
Hästvård Hej! Jag har en häst som har förslitningsskada på gaffelbandet och griffelbenet, diagnosen ställdes i december men han har visat hälta...
Svar
7
· Visningar
1 525
Senast: MiniLi
·
Hästmänniskan Hej! Jag har flyttat till ett nytt stall. Stallet jag stod i fanns inga jourer mer än när stallägaren åkte iväg, då hjälptes vi alla...
2 3
Svar
58
· Visningar
10 179
Senast: Skye
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
26 929
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka