Raka hästen nu?

Trocadero_lover

Trådstartare
Vet inte riktigt hur jag ska göra med mitt halvblodssto, hon rids och tränas ganska hårt nu. Helklipptes i november (köpte henne då också) och sedan dess är hon inte rakad. Tanken är att vi ska börja träna för tränare nu också.
Hon är en häst som svettas ganska lätt och hon blir nästan alltid svettig, frågan är om jag kan/ska raka henne nu? Vore på ett vis ganska skönt då hon slipper svettas så mycket, torkar snabbare osv. Men kan man störa pälsen på något vis om man klipper nu? Vad tror ni?

Sv: Raka hästen nu?

Jag skulle nog skippa..
Pälsen kommer ju börja trilla av nu ( om den inte redan gjort det? )
Ta en låång rykt med gummiskrapa ist :D

Min systers ponnytravare klipps normalt två gånger, på hösten och på vintervåren. Tror absolut att du kan klippa!

Hon har inte så mycket päls ! Men de är de att hon lätt svettas, det som
är problemet. Är lite kluven! Ska man raka så ska man ju göra det nu och inte om en månad, fast de kanske inte spelar någon roll?

Frågar du 10 olika männsikor om detta får du 10 olika svar.

Själv klipper jag inte efter februari, är rädd att det ska skada sommpälssättningen annars. Om hästen ändå inte har jättemycket päls, som du skriver, så tycker jag inte att du ska klippa. Hon kommer ändå att fälla snart om hon inte redan gör det. :)

Hej!

Några ponnyryttare jag känner klipper ända fram i maj. Dom har kollat med flera vet i området och alla säjer samma sak, spelar ingen roll när du klipper! Mår hästen bättre utan päls så klipp på!

/ Lavinia, som önskar hennes häst kände sej lite mer trygg istallet så man kunde klippa henne, jag är trött på häst som ser ut som en skabbräv och dessutom lämnar sin päls i hela mej, snart skiter jag päls!

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
706
Senast: tara
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 349
Senast: Stergo
·
Hästvård Köpte hästen i slutet av Oktober, då hade hon ganska mycket vinterpäls redan så vet inte hur det var då, men upptäckte efter en period...
Svar
5
· Visningar
1 049
Senast: Cactus
·
Hästvård En vän ska bli medryttare på en häst som hostar första halva varvet i trav, ca 4-5 gånger. Enligt ägaren slutar hästen med detta när han...
Svar
3
· Visningar
1 139
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka