Raka hästen i öronen

D

dear_jessie

Har sett på bilder på utställningshästar (även andra) att dom är rakade i öronen. Tycker inte att detta är riktigt klokt - pälsen där finns väl inte där utan orsak?? Den finns väl där för att skydda från insekter och annan skit som kan komma in i öronen, eller? Stoppar dom med rakade öron in bomull i öronen, eller hur skyddas öronen?:confused:
Tycker inte att det är så värst snyggt med rakade öron heller.. Vill höra era åsikter om detta!

Sv: Raka hästen i öronen

Tycker inte det spelar så stor roll, är hästen klippt på många anndra ställen eller kanske hel rakad, borde nog örona vara det också på en utställnings polle. :) Mina tävlings hästar klipper jag i örona, dock inte djupt ner, utan bara "pälsen" som tittar ut genom örat. mina är hel klippta, men på dom som går hoppningser det bra ut. På sommaren vet jag att hästar lätt kan få flugger och annat skit nere i örona som ger dom probblem, så det e sant som du säger pälsen finns juh där för att skydda. :)

Men varför? Att klippa bort de långa tofsarna som sticker ut kan jag väl kanske förstå (även om inte jag gör det). Min häst får långa tofsar som sticker ut, men det tycker jag är rätt gulligt..:love:

haha ;) det e rätt så gulligt, , men inte så snyggt på den prydliga tävlingshästen, antar att allt ska vara strikt och rent, inte så mkt hår här o inte så mkt hår där :) jag vet själv om på ett stall där jag jobbade ett tag, dom hade sina hästar rakade året runt samt rakade dom hela benen+huvudet inklusive örona och det sista dom gjorde var att med en vanlig rekhyvel raka deras mular. :)

Panikie skrev:
haha ;) det e rätt så gulligt, , men inte så snyggt på den prydliga tävlingshästen, antar att allt ska vara strikt och rent, inte så mkt hår här o inte så mkt hår där :) jag vet själv om på ett stall där jag jobbade ett tag, dom hade sina hästar rakade året runt samt rakade dom hela benen+huvudet inklusive örona och det sista dom gjorde var att med en vanlig rekhyvel raka deras mular. :)
det låter helt groteskt! :(

åh fy f*n! vill dom ha helt nakna hästar eller? verkligen inte schysst mot de stackars hästarna. :(
Vad är det som är så snyggt? Det är ju helt onaturligt!

håller på mycket med trav och så och anledningen till att vi rakar dem i öronen är inte bara för att det ska se snyggt ut (vilket det oxå gör, annars ser dom ju ut som små shettisar med enorm vinterpäls i öronen..) utan oxå för att det är lättare att få på och av utrustning. vissa hästar behöver bomull i öronen då de är för pigga utan, vissa mar både bomull och ryckhuva, andra har ryckhuva och tussar på tävling. detta är helt enkelt för att underlätta att få på & av utrustning samt att de ska se uppsnofsade ut när man kommer på tävling. slår vad om att ni flätar man å så vidare på tävling.. nästan samma sak här, fast vi klipper öronhåren..:smirk:

vi rakar även i nacken på dem då det (samma här) blir lättare men utrustningen.

Fast har du en häst som arbetar hårt och har lätt för att svettas så får man snällt klippa i öronen annars springer dom ofta och skakar på huvudet under arbete.

Mvh
Camilla

Panikie skrev:

Dom kanske ska börja satsa på att avla fram nån "naken-häst" istället :idea:

ch791022 skrev:
Fast har du en häst som arbetar hårt och har lätt för att svettas så får man snällt klippa i öronen annars springer dom ofta och skakar på huvudet under arbete.

Mvh
Camilla

jasså det var en ny kunskap, mina hästar har aldrig gått och skakad huvudet för att de har lite hår i öronen :smirk:

Rakar aldrig öronen, men däremot klipper jag toffsen.

Håren i öronen är ju faktiskt där för att skydda mot flygor och andra saker som kan komma in.

jobbade i ett travstall där de rakade öronen på alla starthästar för att underlätta för bomullen och propparna.

Personligen skulle jag aldrig göra det....

Vica skrev:
håller på mycket med trav och så och anledningen till att vi rakar dem i öronen är inte bara för att det ska se snyggt ut (vilket det oxå gör, annars ser dom ju ut som små shettisar med enorm vinterpäls i öronen..) utan oxå för att det är lättare att få på och av utrustning. vissa hästar behöver bomull i öronen då de är för pigga utan, vissa mar både bomull och ryckhuva, andra har ryckhuva och tussar på tävling. detta är helt enkelt för att underlätta att få på & av utrustning samt att de ska se uppsnofsade ut när man kommer på tävling. slår vad om att ni flätar man å så vidare på tävling.. nästan samma sak här, fast vi klipper öronhåren..:smirk:

vi rakar även i nacken på dem då det (samma här) blir lättare men utrustningen.

Håller med.. travmänniska jag också. Men det är ju även så att om man stoppar i och ur tussar i öronen varje dag är det svårt att undvika att lugga dem om de inte är klippta eller rakade.

Det är synd om hästarna som blivit luggade, de blir väldigt rädda om öronen sen. Bättre att lära dem att vara klippta medans de är små. Naturligtvis behöver man inte klippa superkort på vintern. Man kan ta bort det värsta bara. På det viset slipper de frysa om öronen.

Visst kan det vara jobbigt med öron utan hår som skydd mot flugorna, men har aldrig sett någon som varit besvärad av det. Däremot har jag sett en islandshäst med mycket hår i öronen, oklippt naturligtvis som de skall vara. På sommaren byggde flugorna bo i hennes öron. ÄCKLIGT och förmodligen hände det pga att det var så mycket päls i dem, enligt vet i alla fall.

Så man ska nog göra som man känner är rätt för sin häst o inte bara döma andras agerande. För saker brukar ske av en anledning. Alla vill ju sin hästs bästa. Hoppas jag!

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 174
Senast: Ridinglady
·
Kropp & Själ Jag behöver få läsa om hur andra haft det när de diagnostiserats med förtjockad slemhinna. Så hjälp mig, snälla. Jag var på gyn (fr o m...
Svar
2
· Visningar
650
Senast: malumbub
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
7 978
Senast: Enya
·
Hundhälsa Jaa, jag igen… Otur som få har vi nu… Började med hornhinneskada, vid tredje återbesöket som var i torsdags så hade vi hornhinneskada...
Svar
9
· Visningar
3 415
Senast: Fibusen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama